Sverddrager.. hvordan få yngel

Inaktiv bruker
Jeg har tre sverddrager, jeg tror den ene allerede er gravid, for den har en litt rund mage.

Jeg har et akvarium med en kampfisk, tre sverddrager og tre sugere. Aner ikke hva slags, men det er ikke en malle trur jeg, for de er ganske små.

Burde jeg ta ut kampfisken? Hvor lang tid tar det før yngelen blir stor nok til å være med kampfisken?
Må jeg ta ut jentene og faren?

Jeg vet jeg bør ha planter... men aner ikke hvilke! og finner ikke noe pris på plantene.
Du kan sjekke fiskebasen under sverddrager og oppdrett.

Istedenfor å fjerne annen fisk fra akvariet kan du skaffe deg et yngelkar der du kan putte eggene (?) til de klekker og de er store nok til å komme i akvariet.

Jeg kan ingenting om sverddrager, men planter som er bra for yngler generelt er javamose og kanskje flyteplanter. Hva slags planter er egentlig ikke så viktig. Det viktige er at de gir nok gjemmesteder.
Inaktiv bruker
viste ikke det var egen oppdrett side på fiskebasen. takk skal lese der nå
Fisken din har nok ikke noe med mytiske "drager" å gjøre ... navnet kommer av drage i betydningen 'trekke' eller 'bære'...altså en som bærer/trekker et sverd. Det heter derfor 1 sverddrager, 2 sverddragere

All yngel vil bli spist av alle fisk som får dem inn i munnen, ikke bare av kampfisken, men ofte også av foreldrene. Du kan fange yngelen og putte dem i en yngelboks som flyter i akvariet eller et eget yngelakvarium. Det beste er imidlertid å la dem vokse opp i karet, og da trenger de gjemmesteder. Som du fikk beskjed om i den andre tråden din, er javamose og flyteplanter fint, de har røtter som henger nedover i vannet og skaper skjulesteder. For eksempel gulrotgress og pistia. Priser på akvarieplanter kan være alt fra 30-40 kroner og oppover.
Se ellers denne utmerkede tråden om emnet levendefødere/oppdrett.
Har ikkje hatt sverddrager, men har platy, molly og guppy.
Har mange yngel av dei. Dei er nok 2-3 cm store nå.
Nesten ingen blei spist.
Hadde kampfisk oppi der noen dager, men måtte flytte den for den beit guppyene.
Dei er også levendefødere, best du finner en kjøper, det kan komme to kull i måneden!
Inaktiv bruker
takk for gode tips på planter. skal ta meg en tur til nærmeste dyrebutikk, har hele 3 stk kun 10 min unna i vær sin retning :P

Kan låne et lite akvarium på 80L fra søsteren min, og ha de der til de blir store nok til å være i karet hos de andre.
Inaktiv bruker
Jeg sjekket karet i dag. Ene fisken min var borte (fant han). Og da oppdaget jeg en babyfisk!!!

Den er bitte bitte liten! Den er litt rød, det må være en sverddrager baby!
Men har bare sett en så langt da.. den lå nede i bunnen!
Skal kjøpe planter på mandag, og ny sand. Får håpe jeg ikke kaster han i sluket ved et uhell, jeg har så lyst til at den skal overleve!

Jeg er usikker på om hunnen har "sluppet" alle enda, hun er fortsatt ganske stor, og har kun sett én baby så langt. Vanskelig å se om det er flere...
Kan hun holde igjen resten? Og den ene har blitt "sluppet" med et uhell?

Må kjøpe meg termostat, er det dyrt?
Er ganske ny i gamet.
Tilfeldig bekjentskap
© Sondre Giertsen
Reklame for plussmedlemskap