Ledning på badegulv?

Kanskje ett rart spørsmål, men er det greit å legge en skjøteledning langs gulvet på badet? Begge ender vil være over en meter opp fra gulvet, så det er bare selve ledningen som ligger på gulvet, men jeg har fryktelig respekt for alt som kan føre til brann, og vann og strøm er jo ingen god kombinasjon. Greia er at jeg har lyst på ett lite akvarie på badet, men det finnes ingen stikkontakt i den delen av badet jeg kan sette akvariet. Hvordan løser jeg det? Uten å lage brannrisiko. Badet er nytt og sjansen for vannlekkasje hvor vannet ikke renner rett ned i sluket er kanskje ikke stor, men jeg vil ikke ta den sjansen. Så hvordan gjør jeg dette trygt?
Du skal vel ikke akkurat ha akvariet på gulvet, så hvorfor må du du ha ledningen på gulvet ? Bedre å legge opp noe litt mer permanent langs vegg og tak. Personlig ville jeg nok fått en elektriker til å legge opp en ekstra kontakt ut fra den allerede eksisterende.
Badet er en av de plassene jeg ikke hadde brukt skjøtekabel.
Tenk på all fuktighet som oppstår når en dusjer.
SilverShaded
Du skal vel ikke akkurat ha akvariet på gulvet, så hvorfor må du du ha ledningen på gulvet ? Bedre å legge opp noe litt mer permanent langs vegg og tak. Personlig ville jeg nok fått en elektriker til å legge opp en ekstra kontakt ut fra den allerede eksisterende.

Med elektriker blir det ett litt vel dyrt prosjekt, men nei, det skal selvfølgelig ikke stå på gulvet. Jeg kan jo klare å legge noe oppunder taket, men som Sharanu skriver, så er badet ett fuktig sted det er skummelt å legge skjøteledninger. Så jeg lurte på om det finnes en billigere løsning enn elektriker? Men som fortsatt er trygg? Om det ikke gjør det, så må nok akvariet stå på ett annet rom, men hadde vært fint på badet
Skjøteledning på bad er jo ikke lov - så det vil bli kommentert ved en eventuell sjekk.

Men å ha elektriske apparater tilkoplet via stikk på et bad er uproblematisk - for eksempel vaskemaskin er helt greit.

Så hvis man tenker seg å ha et akvarie i drift på baderommet som et provisorisk prosjekt kan man jo teste.

Jeg ville hatt noen forutsetninger oppfylt: ingen små barn, meget godt avtrekk, kun godkjent dobbeltisolert utstyr til akvariet, vanskelig å ta i noe rundt akvariet samtidig som man man kan nå kraner og sluk. I tillegg at det er montert jordfeilbryter på kursen som benyttes - noe det sikkert er siden badet er nytt.

I tillegg bør man benytte noe slikt montert beskyttet ved akvariet:

http://www.wattoo.no/dribox-udendoers-vandtaet-samlekasse-til-el-stik

Ellers tåler en kabel vann uten noe problem, men bør ikke ligge under vann over tid. Hadde her handlet skjøteledning og annet av den beste kvalitet jeg fant, gjerne for utendørs bruk.

Så ville jeg utvist ekstra forsiktighet og nappet ut strømmen til akvariet for minste tiltak i karet utover mating.
Forhørte meg litt om dette.
Svar jeg fikk fra en yrkeselektriker:

Alt må være satt opp av en autorisert ekte elektrike. og det MÅ være et innebygd eller fastmontert akvarium. PS! Ingen løse skjøteledninger er lov grunnet brannfare.
Takk for svar. Det var noe sånt jeg hadde en følelse av. Og dette vil jeg ikke gamble med og elektriker blir for dyrt, så da har jeg funnet ett annet sted å ha akvariet Det var bare snakk om en liten 30-liter
B Skattebo
Forhørte meg litt om dette. Svar jeg fikk fra en yrkeselektriker: Alt må være satt opp av en autorisert ekte elektrike. og det MÅ være et innebygd eller fastmontert akvarium. PS! Ingen løse skjøteledninger er lov grunnet brannfare.

Interessant det med at akvariet må være innebygget eller fastmontert - tror du at du kunne få greie på hvor i forskriftene dette står - spørre din elektrikkerkompis?
Med innebygde/fastmonterte mente jeg at det må være 100% sikkret og sjekket av en autorisert fagmann. Det skal ikke være mulig å bevege. Å det er folk i min familie det kommer fra, ikke en kompis.
B Skattebo
Med innebygde/fastmonterte mente jeg at det må være 100% sikkret og sjekket av en autorisert fagmann. Det skal ikke være mulig å bevege. Å det er folk i min familie det kommer fra, ikke en kompis.

En akvariefagman da eller? Kan du henvise til et sted hvor dette er beskrevet, med kravet og begrunnelsen?

Jeg er selv elektrikker - og synes dette er interessant.

Elektriker fagmann. Sier bare det han i familien sa. Mer vet ikke jeg siden jeg ikke er faglært selv. Nok om dette nå. Prøver bare å gi gode råd.
B Skattebo
Elektriker fagmann. Sier bare det han i familien sa. Mer vet ikke jeg siden jeg ikke er faglært selv. Nok om dette nå. Prøver bare å gi gode råd.

Akvarium på badet kan jo være interessant for andre (og en selv) - og det hadde jo vært interessant å få vite hva et fastmontert akvarium betyr?
Jeg er selv elektriker, og er meget sikker på at dette med fastmontert akvarium på bad er bare svada. Det jeg tror Skattebo's elektriker mente var at om Akvariet er plassert innenfor sone 2 på bad ( nærmere enn 60cm fra dusjåpning) så er det ikke lov å ha stikkontakt og dermed må man tilkoble akvariet fast i en koblingsboks som har høy nok IP grad til å stå der. I tillegg så må man og da montere bryter med allpolig brudd som vedlikeholdsbryter på akvariet, eventuelt en sikkerhetsbryter, helst en låsbar en.

Og siden dette kravet gjelder for sone 2 så må man i praksis gjøre fast akvariet på noen måte, siden akvariet er tilkoblet fast i en boks. Men om man har litt større bad og får til å plassere akvariet utenfor sone 2, så kan man bruke vanlig stikkontakt, og ellers vil da det eneste kravet man får utover det som er vanlig at det MÅ være jordfeilautomat, selv om badet er så gammelt at det ikke er bygd etter norm som stiller krav til dette.
Putin
Jeg er selv elektriker, og er meget sikker på at dette med fastmontert akvarium på bad er bare svada. Det jeg tror Skattebo's elektriker mente var at om Akvariet er plassert innenfor sone 2 på bad ( nærmere enn 60cm fra dusjåpning) så er det ikke lov å ha stikkontakt og dermed må man tilkoble akvariet fast i en koblingsboks som har høy nok IP grad til å stå der. I tillegg så må man og da montere bryter med allpolig brudd som vedlikeholdsbryter på akvariet, eventuelt en sikkerhetsbryter, helst en låsbar en. Og siden dette kravet gjelder for sone 2 så må man i praksis gjøre fast akvariet på noen måte, siden akvariet er tilkoblet fast i en boks. Men om man har litt større bad og får til å plassere akvariet utenfor sone 2, så kan man bruke vanlig stikkontakt, og ellers vil da det eneste kravet man får utover det som er vanlig at det MÅ være jordfeilautomat, selv om badet er så gammelt at det ikke er bygd etter norm som stiller krav til dette.

Kan forsåvidt henvise til NEK 400:2010 701.32.04, 701.415.1, 701.512.2.01, 701.512.2.02, 701.512.2.03.

I NEK 400:2010 701.537.1.01 så nevnes det og allpolig brudd på lys på bad, noe som og vil gjelde for ett akvarium. I tillegg går dette under andre normer for allpolig brudd som vedlikeholdsbryter, siden akvariet ikke er mulig å plugge ut og vil kreve vedlikehold.
Burde vel være mulig å behandle et akvarium som en vaskemaskin? Som jo kan plasseres i sone 2 - og mates via stikk som da må plasseres utenfor sone 2.

Men det enkleste er selvsagt å holde seg utenfor sone.
MrSpock
Burde vel være mulig å behandle et akvarium som en vaskemaskin? Som jo kan plasseres i sone 2 - og mates via stikk som da må plasseres utenfor sone 2. Men det enkleste er selvsagt å holde seg utenfor sone.

Husk på at dette gjelder kun for vaskemaskiner som er godkjent for plassering i sone 2, de fleste vaskemaskiner er jo ikke godkjent for dette heller. Tror nok både det enkleste og tryggeste er å holde seg utenfor sone 2 her ja.
For å være mer spesifikk:

"EK 400-7-701, avsnitt 701.512.2, krever at montert elektrisk utstyr skal ha en beskyttelsesgrad minst IPX4 for å kunne plasseres i sone 2."

En liten sjekk på Juwel lysarmaturen på et av karene mine, forteller om en IP grad på 67. Filter og varmekoble kan man regne har enda høyere IP.

Noe som egentlig ikke burde overraske. Slik sett ville jeg heller hatt et akvarie i sone 2 enn en vaskemaskin.

Fant noe mer:

"IEC 60335-2-7 spesifiserer sikkerhetskrav til vaskemaskiner for husholdningsformål, og i avsnitt 6.2 spesifiseres at vaskemaskiner skal ha beskyttelsesgrad minst IPX4."

Betyr dette at alle vaskemaskiner skal være IPX4 og dermed at alle vaskemaskiner kan plasseres i sone 2?

Link:

http://www.arro.no/nyheter_cms/2007/juni/stikkontakt-og-vaskemaskin-paa-bad/5
MrSpock
For å være mer spesifikk: "EK 400-7-701, avsnitt 701.512.2, krever at montert elektrisk utstyr skal ha en beskyttelsesgrad minst IPX4 for å kunne plasseres i sone 2." En liten sjekk på Juwel lysarmaturen på et av karene mine, forteller om en IP grad på 67. Filter og varmekoble kan man regne har enda høyere IP. Noe som egentlig ikke burde overraske. Slik sett ville jeg heller hatt et akvarie i sone 2 enn en vaskemaskin. Fant noe mer: "IEC 60335-2-7 spesifiserer sikkerhetskrav til vaskemaskiner for husholdningsformål, og i avsnitt 6.2 spesifiseres at vaskemaskiner skal ha beskyttelsesgrad minst IPX4." Betyr dette at alle vaskemaskiner skal være IPX4 og dermed at alle vaskemaskiner kan plasseres i sone 2? Link: http://www.arro.no/nyheter_cms/2007/juni/stikkontakt-og-vaskemaskin-paa-bad/5

Så dette betyr at det er helt grei å sette ett lite akvarie på f.eks. benken på badet og sette ledning fra lys og pumpe rett i den stikkontakten som allerede er på badet (stikkontakten er selvfølgelig montert av fagfolk)?

Jeg kan ikke helt skjønne greia med at akvariet skal måtte være fastmontert? Si at jeg hadde plassert ett 10 liters rekeakvarie på benken på badet og plugga lys og pumpe i orginalt støpsel, og dette akvariet plutselig sprekker og disse 8 literne med vann renner ut. Det vil jo være mye mindre risiko enn om vasken min plutselig går tett og vannet renner utover og ned på gulvet og ned i sluket? Ingen av de elektriske delene vil komme i kontakt med vann, annet enn evt sprut hvis det sprekker av ett møte med en hammer eller noe sånt. Både støpselet og (regner jeg med) elektronikken beregnet for akvariebruk må jo tåle vanndamp? Det blir jo fuktig over ett akvarie også?
Freke
[QUOTE=MrSpock]For å være mer spesifikk: "EK 400-7-701, avsnitt 701.512.2, krever at montert elektrisk utstyr skal ha en beskyttelsesgrad minst IPX4 for å kunne plasseres i sone 2." En liten sjekk på Juwel lysarmaturen på et av karene mine, forteller om en IP grad på 67. Filter og varmekoble kan man regne har enda høyere IP. Noe som egentlig ikke burde overraske. Slik sett ville jeg heller hatt et akvarie i sone 2 enn en vaskemaskin. Fant noe mer: "IEC 60335-2-7 spesifiserer sikkerhetskrav til vaskemaskiner for husholdningsformål, og i avsnitt 6.2 spesifiseres at vaskemaskiner skal ha beskyttelsesgrad minst IPX4." Betyr dette at alle vaskemaskiner skal være IPX4 og dermed at alle vaskemaskiner kan plasseres i sone 2? Link: http://www.arro.no/nyheter_cms/2007/juni/stikkontakt-og-vaskemaskin-paa-bad/5

Så dette betyr at det er helt grei å sette ett lite akvarie på f.eks. benken på badet og sette ledning fra lys og pumpe rett i den stikkontakten som allerede er på badet (stikkontakten er selvfølgelig montert av fagfolk)?

Jeg kan ikke helt skjønne greia med at akvariet skal måtte være fastmontert? Si at jeg hadde plassert ett 10 liters rekeakvarie på benken på badet og plugga lys og pumpe i orginalt støpsel, og dette akvariet plutselig sprekker og disse 8 literne med vann renner ut. Det vil jo være mye mindre risiko enn om vasken min plutselig går tett og vannet renner utover og ned på gulvet og ned i sluket? Ingen av de elektriske delene vil komme i kontakt med vann, annet enn evt sprut hvis det sprekker av ett møte med en hammer eller noe sånt. Både støpselet og (regner jeg med) elektronikken beregnet for akvariebruk må jo tåle vanndamp? Det blir jo fuktig over ett akvarie også?

Nei - det var nok en misforståelse at akvariet skulle være fastmontert.

Og det er nok helt greit å plassere akvariet i sone 2. Tenker man litt over det så er faktisk selve karet en mer krevende sone enn sone 2 - og alt CE-godkjent utstyr for akvarier er tilpasset dette.

Så langt er alt greit. Plasser et kar på badet og bruk fastmonterte uttak. Det er jo skjøteledningen som er fy, fy.

Men jeg vil legge til et par ting - bruk kun dobbeltisolert utstyr - for filter og varmekolbe gir det seg selv. Det er lysarmaturen som kan være problematisk - her vil jeg foretrekke en som også er dobbelt isolert, uten metall kapsling, uten innebygget bryter på verken selve armaturen eller ledningen, slik som for eksempel Juwel armaturene. Så ville jeg benyttet en timer for styring av lys - av typen som benyttes utendørs - plugget i det faste uttaket.

Og kun brukt utstyr av kjente, kurante produsenter - Juwel, Eheim osv.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap