Vurderer innkjøp av akvarium

Hei,

Jeg vurder innkjøp av akvarium og da helst ha noen fisk i akvariumet også.
Men da jeg har absolutt ingen kunnskap rundt det å ha fisk har jeg noen spørsmål før jeg eventuelt leser meg opp og går til innkjøp av et akvarium. Det siste jeg ønsker er jo et dårlig miljø for fisken.

Viktigste spørsmålet som avgjør, da jeg har begrenset plass i huset nå:
- Jeg tenkte å ha akvariumet på skrivebordspulten. Det vil da stå i ett hjørne med en langside og en kortside inntil hvite vegger men med flere PC skjermer veldig nærme. Så vidt jeg har skjønt er ikke dette veldig bra da fiskene skal ha fred og ro?

Og hvis jeg skulle kjøpe at akvarium, hadde jeg tenkt på ferskvannsfisk og så på dette akvariumet: "Juwel Rio 125" fra zoopermarked (http://www.zoopermarked.no/akvarier-lamper--bord/juwel-model-rio-125-4022573014006).

-Er det som følger med der av bra standard? Eller burde jeg bytte ut noe som f. eks. pumpa eller varmeelementet?
- Når det kommer til rengjøring skal en skifte ut 1/3 av vannet, rense pumpa og grusen ca. en gang i måneden?
- Og det er vel ingen problemer for fisk å være alene i 8-10 timer om dagen? Da huset blir stående tomt i arbeidstiden.



Hadde det eventuelt fungert med et slikt(30L) akvarium for en 2-3 fisk:
http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=5309

Eller vil det kreve veldig mye vedlikehold?
Før du bestemmer noen akvariestørrelse, bør du tenke over vekten og hva pulten tåler. Slike møbler ofte temmelig spinkle og bygd av sponplate.


125 liter er en fin nybegynnerstørrelse...ikke for lite og ikke for stort. I et 30 liters kar er det rett og slett for lite plass til fisk, det passer best til reker og snegler. Minstemål til fisk vil jeg si ligger på 50-60 liter. Juwel sine kar er helt ok i kvalitet, forøvrig.

Det du bør lese deg opp på, er dette med å skape riktig miljø til fiskene. Det vil si at filteret må ha en 5-6 ukers innkjøringsperiode før du setter inn fisk, og at fiskene passer til dine verdier når det gjelder pH og GH. Alle arter har sine egne krav til omgivelsene/vannet....dette finner du for hver art i Fiskebasen.
Tilfeldig bekjentskap
© K. S. Cummings
Reklame for plussmedlemskap