Hei,
Jeg vurder innkjøp av akvarium og da helst ha noen fisk i akvariumet også.
Men da jeg har absolutt ingen kunnskap rundt det å ha fisk har jeg noen spørsmål før jeg eventuelt leser meg opp og går til innkjøp av et akvarium. Det siste jeg ønsker er jo et dårlig miljø for fisken.
Viktigste spørsmålet som avgjør, da jeg har begrenset plass i huset nå:
- Jeg tenkte å ha akvariumet på skrivebordspulten. Det vil da stå i ett hjørne med en langside og en kortside inntil hvite vegger men med flere PC skjermer veldig nærme. Så vidt jeg har skjønt er ikke dette veldig bra da fiskene skal ha fred og ro?
Og hvis jeg skulle kjøpe at akvarium, hadde jeg tenkt på ferskvannsfisk og så på dette akvariumet: "Juwel Rio 125" fra zoopermarked (
http://www.zoopermarked.no/akvarier-lamper--bord/juwel-model-rio-125-4022573014006).
-Er det som følger med der av bra standard? Eller burde jeg bytte ut noe som f. eks. pumpa eller varmeelementet?
- Når det kommer til rengjøring skal en skifte ut 1/3 av vannet, rense pumpa og grusen ca. en gang i måneden?
- Og det er vel ingen problemer for fisk å være alene i 8-10 timer om dagen? Da huset blir stående tomt i arbeidstiden.