Golfballslørhaler ...

Dette har sikkert vært diskutert før, men fikk ingen treff ved søk i forumet her. Visste lite om akvarier og fisk for to og et halvt år siden, da vi startet med dette, og kjøpte da to golfballslørhaler. De har vokst fra rundt 2cm "diameter" til ca 4-5cm nå.

Jeg har underveis fått med meg at slike avlsvarianter som dette er fy, og ville aldri kjøpt dem i dag.

Det som er saken er at det er blitt en liten pine å se på dem, for de klarer nesten ikke å svømme, og har veldig liten kontroll. Den ene, antageligvis en hunnfisk, virker "deppa", og henger veldig mye med hodet ned.

De har ingen konkurrenter i matfatet, da ville de ganske sikkert sultet ihjel. De deler karet kun med to ancistrus, som er ganske sky og sjelden beveger seg opp fra bunnen.

Hva er mest humant å gjøre? Lider slike fisk på grunn av sin deformerte kropp? De synes å ha selskap i hverandre, men det føles likevel ikke godt å se særlig hunnfisken slite og jobbe bare med å få hodet opp, virker det som. Vurderer å ta dem ut av karet og få tak i noe annen fisk, men ... vi har jo hatt dem i over to år, og de har navn, så det er ikke noe jeg gjør uten videre.

Råd?
Tilfeldig bekjentskap
© asbjørn steinsrud
Reklame for plussmedlemskap