Bioflow filtersvamp

Fikk nytt akvarium til bursdagen min for et par dager siden, og nå lurer jeg på noe med filtersvampene. Er det virkelig nødvendig å skifte så ofte

Filtersvampene er Compact/Bioflow 3.0

Det står på en lapp som følger med at de skal skiftes:
filtervatt- 1 gang i uka
aktivt kullfilter- en gang i måneden
Nitrat fjerner- hver andre måned
Finmasket svamp- hver tredje måned

Det blir kjempedyrt å bytte så ofte. Er det så veldig nødvendig? Er det noen bedre løsninger?
Neida, en del av det der er bare tull. Juwel vil gjerne tjene penger, vet du.
Det eneste som behøver skiftes hver gang du renser filteret er filtervatten. Den blå svampen behøver bare å skylles.

Ellers bør du ikke bruke kullfilteret og nitrat-filteret. Disse mettes av avfallsstoffer og må kastes ofte hvis du bruker dem. Legg heller inn en pose med biologisk filtermateriale, som f.eks. Eheim SubstratPro. Du får bedre og tryggere filtrering, og det eneste du behøver å kjøpe/bytte regelmessig er filtervatten.
Åh tusen takk! Det gjør alt mye lettere. Skal se etter Eheim SubtratPro.
Har aldri brukt filterwatt, kun syntetisk svampe-aktig materiale av ulik tetthet. Disse renser man sånn noenlunde, hvis de er slimete og møkkete, i bøtta med det vannet du tapper av ved vannbytte, og setter så tilbake i filteret.

Nitrat-fjerning kan være nødvendig inntil man får planter til å begynne å vokse, eller så må man kanskje bytte vann veldig ofte?

Erfarte at nitrat (NO3) gikk i taket (300 ppm) da jeg røska opp den gamle sverdplanten min, som holdt på å fylle hele akvariet. Har alltid brukt sånne målesticks som måler 6 forskjellige verdier, inkludert NO2 og NO3. Tok kanskje en måned før de nye plantene kom såpass i gang at jeg kunne kutte Nitrat-fjernerne. Nå ligger den pyntelig rundt 25.

Sånne målestrips er er ikke kjent for å være veldig nøyaktige, men de gir en god pekepinn.
Jeg planlegger å bruke filtervatt, eheim subtrat pro og finmasket filtersvamp for nå og ser hvordan det går. Jeg har to planter som jeg skal flytte til det nye karet, også skal jeg ha en god innkjøringsperiode så plantene kan etablere seg. Jeg skal spare på nitratfilteret hvis nitrat blir et problem, men akkurat nå tror jeg ikke at jeg trenger det Men takk uansett.
Går ut fra at Rupert mener filter-fleece. Dette er en form for presset filtervatt, bare med bedre filtreringsevne. Denne går det an å få tak i på rull og i flak, og så klipper man til selv.

Hvis nitrat går i været så voldsomt, hadde du både ammoniakk og nitritt først...noe som er mye verre for fiskene enn nitrat. Pluss at karet må ha hatt seriøst mye slam.

Nei, strips/sticks er ikke pålitelige i det hele tatt. Måleresultatene er ekstremt sårbare for alt for mange faktorer.
SilverShaded
Går ut fra at Rupert mener filter-fleece. Dette er en form for presset filtervatt, bare med bedre filtreringsevne. Denne går det an å få tak i på rull og i flak, og så klipper man til selv. Hvis nitrat går i været så voldsomt, hadde du både ammoniakk og nitritt først...noe som er mye verre for fiskene enn nitrat. Pluss at karet må ha hatt seriøst mye slam.

Nei snakker om vanlig filtermateriale, som man skyller av og bruker om igjen. Der hvor bakteriene bor

Det er nok riktig at jeg har mye slam i karet mitt. Det følger dels av grisete fisk (golfballslørhaler + ancistrus) og dels at det kan være vanskelig å gjøre rent rundt enkelte planter, men det er også et bevisst valg, i den forstand at en viss mengde slam som brytes ned skaper nettopp NO3 (via NO2). Så bakteriekulturen min holder tritt med nedbrytningen, men når jeg tok bort den største planten, ble det NO3-overskudd. Nå har jeg fått god plantevekst igjen, og da behøvers ikke NO3-reduserende piller (som selges inne i filtersvamper, uvisst av hvilken grunn).
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap