Nytt filter i innkjørt akvarium

Har kjøpt nytt kar. 80 liter med en Fluval 3+. Kan jeg kjøre inn filteret i et allerede innkjørt kar? I så fall, hvor lenge burde filteret stå i det andre karet?

Ja, jeg vet det går ann å kickstarte ved å flytte filterguffe over i nye filteret, men det ønsker jeg ikke å gjøre.
Du kan enten sette begge filtrene i det nye karet, eller la det nye filteret gå med det gamle i det opprinnelige karet i 5-6 uker før du setter opp det nye karet.
5-6 uker ja, det var litt lenger enn planlagt...
Om jeg bruker litt guffe fra eksisterende filter og kickstarter filteret på denne måten, må jeg ha i fisk med en gang da ? Jeg tenkte da å knikke bomullsvampen fra mitt utvendige filter godt sammen med den nye svampen..

er det trygt?

Bomullsvamp ?? Mener du finfilteret ?
Hvis du vil kickstarte, er den beste løsningen å flytte over en blåsvamp eller kuler fra det gamle filteret.
Jeg mente finfilteret ja, men det er jo ikke lett å flytte noe fra et utvendig filter til et lite Fluval 3+??
Nei, ihvertfall ikke til et 3+ som har en slags "kassetter" med svamper. Dessuten er finfilteret stort sett bare en oppsamling av slam, og det er ikke der bakteriene finnes.

Jeg ville nok ikke filtrert et 80-liters kar med dette filteret. Filtreringen er jo kun to relativt tynne svamper. Jeg har den nyere modellen U3 i en 60 liter...den har iallfall en beholder for biologisk filtermedium. Jeg har modifisert dette filteret en del, og da fungerer det tilfredsstillende i 60 liter. Men jeg ville ikke hatt det i et større kar.
Tilfeldig bekjentskap
© Trond Runar Karlsvik
Reklame for plussmedlemskap