HJELP! Akvariet er SLIMETE!

Etter at akvariet hadde stått tomt et par år ville jeg sjekke det for lekkasjer, og fylte på vann før jeg reiste på ferie.
Når jeg kom hjem viste det seg at det var tett, MEN det lå et nesten usynlig lag med noe SLIMETE på vannoverflaten, som en slags snerk. Når jeg rørte litt rundt i det, snurret det seg lett rundt fingeren min før det sank sakte nedover et lite stykke, som eggehvite i et glass vann
Kan det være noe feil med silikoneringen som gjør at den lekker ut denne gugga i akvariet?
Jeg har ikke brukt dette akvariet selv, kjøpte det brukt for et par år siden, men er plutselig veldig usikker på om jeg bør sette igang med innkjøring etc, hvis det er selve akvariet som må utbedres?
Legger ved et bilde av styggedommen.
Noen ideer?

Robin
Jeg antar dette er alger og/eller bakterier som får næring av organiske rester som har ligget i akvariet siden sist det var i drift.

Rens det ut, og la det stå litt til, så regner jeg med at det blir mindre av det i neste omgang.

Har du et filter i drift i akvariet?
Tipper at akvariet har stått i ferien med vann uten filtrering. Uten oksygentilførsel "dør" vannet, som en stillestående dam, og alger og andre forurensninger får gro i fred. Som Kampfisk sier...rens det ut med rent vann (eventuelt vask med eddikvann) og skyll med rent vann. Så kan du tenke på å sette det opp for alvor.
Hei Lars!
Takk for svar!
Nei, har ikke hatt filter eller annen mekanikk/ kjemi i karet. Det var kun ment som en lekkasjesjekk, så kun stillestående vann i 3 ukers tid.
Da satser jeg på en god rens før jeg prøver på nytt.??

Mvh Robin
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap