Juwel rio 400

Hei.

Planlegger å kjøpe meg et Juwel Rio 400.
Ser det for det meste blir solgt med innveldig pumpe system.
Jeg har alltid hatt utvendig pumper. Å har vert fornøy med det, helt til den nye tetra tec pumpen begynte å lekke vann og ødela møblet til mitt 200l jebo akvarie.

Kan noen hjelpe meg å finne for og mot på innveldig og utvendig pumpe??
Eneste jeg har så langt er: utvendig - lekasje, innvendig - klumpete å "stygt"

Jeg har lite kunskap om pumper. Er veldig fersk innen akvarie verden.

Håper det er noen der ute som kan hjelpe meg...
Da har du j funnet noen av de viktigste punktene, kanskje de som teller mest for de fleste
Moderne/nye utvendige filter er veldig lekkasjesikre, forutsatt at man monterer dem korrekt og utfører "normalt" vedlikehold som rensing av impeller og impellerhus, og rensing/smøring/skifting av pakninger. Dette siste punktet er veldig viktig...hvordan kan folk klage over lekkasjer når de aldri vedlikeholder filtrene sine ? Og holder du deg unna de billigste merkene, er kvaliteten god. Eheim skiller seg ut på det området, etter min mening. De bare går og går, år etter år. Det er mange, bl.a. jeg, som har filter fra de første Eheim-seriene i full drift.

Uten tvil er det viktigste for meg at utvendige filter gir mye bedre filtrering, og mye mindre rengjøring. Åpner ikke mine Eheim-filter mer enn et par ganger i året, Innvendige filter har mye mindre volum til filtermedier, og går fortere tett. Sjansen for 'ulykker' er derfor større.

Innvendige filter er selvsagt lekkasje-sikre, men enkelte lager litt mye lyd. Vedlikeholdet er derimot enklere...man kommer lett til for å ta ut filtermedier i de fleste. På den annen side gror det alger og biofilm på dem, og det er noe herk å ta dem ut for rengjøring. Som du sier er de ikke akkurat vakre, og de tar opp mye volum i karet. Har man reker og/eller yngel, må man sikre filteret mot at disse suges inn. "Strømper" til dette formålet gjør heller ikke filtret penere å se på.. Men som sagt er det største ankepunktet at volumet for filtermedier ikke står i stil med sirkulasjonskapasiteten i de fleste innvendige filter. Ofte inneholder de en eller annen form for "kassetter" med filtermedier, og som oftest går det i svamper. Det er ikke alltid man kan modifisere filteret til å få inn skikkelige biologiske filtermedier.
Takk for responsen.

Magen sier at jeg burde kjøpe utvendig pumpe, men er så redd for å ødelegge en nytt møbel til akvariet... Har vel lest at tetra tec sine pumper er kjent for å være følsome å lekker fort. Hadde en eheim før, men den gikk i stykker(den var gammel)

Hvilke eheim pumpe ville være den riktige for et akvarie på 450l ?
Det må bli en Eheim 2080 det!

Bra pris fra Aquamanias:

http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=4060

så må du ha filtermedia:

http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=5026

Hvis du vil skreddersy innsug og utblås anbefaler jeg Eheims InstallationsKit 1 & 2 - gjerne med eheim Prefilter på innsuget.

Eventuelt kunne du gått for 2x JBL e1501 - hvor du totalt får litt mer trykk og filtervolum - til ca samme pris.
Eheim 2080 er nok et bra valg, ja.
Du får den minst like billig her, for der er det fri frakt. Det koster litt å sende et så stort filter med Posten.
Har ikke fått med meg den sjappa - filtermedia var jo også adskillig billigere der.
MrSpock : Det var da merkelig...du har jo til og med svart i en tråd hvor det var snakk om å handle derfra. Butikken ligger også i lenkesamlingen.
Jeg har et rio 400 som nå har stått et par år. Tok ut det innvendige filteret og satte inn Eheim 2080. Et helt fantastisk filter som anbefalles på det sterkeste, et lite minus er at jeg synes det bråker litt for mye

En liten snutt fra mitt akvarie.


SilverShaded
MrSpock : Det var da merkelig...du har jo til og med svart i en tråd hvor det var snakk om å handle derfra. Butikken ligger også i lenkesamlingen.


Haha, så jeg har skrevet om sjappa før også? Vel alderen begynner å ta ut sitt!

MrSpock
Haha, så jeg har skrevet om sjappa før også? Vel alderen begynner å ta ut sitt!


Nei, tråden handlet om en som lurte på å handle Juwel Rio fra Zoopermarked. Du skrev om hvor du hadde handlet Rio.
Tusen takk for mange gode svar.
Da tror jeg faktisk at jeg går for Eheim utvendig pumpe.
Anbefaler også - hvis du ikke har tenkt på det allerede - å skaffe Juwel reflektorer til lysrørene. De øker lysmengden betraktelig ned i karet.
Åååå... Det tenkte æ ikke på.
Har lite erfaring med nytt akvarie.
Kjøpte et hos en kompis for tre-fire år siden.
Så dette blir første gang jeg skal sette opp et selv.
Så all info/tips/ideer tas imot med åpne armer
Bare spør om det du trenger input på, Lisbeth
Hvis noen har noe innput på hva jeg burde tenke på så rop ut.
Er som sagt ekstremt lite kunskapsrik på hva jeg burde tenke på...

Jeg tar imot alt med takk...
Der hele kommer jo litt an på hva slags fisk du har tenkt deg... vannverdier...er du glad i planter og skal ha en god del av dem...i så fall, hva slags ? Alt dette har sitt å si om hvordan du bør legge opp oppsettet med hensyn til substrat og innredning.

Ellers regner jeg med at du har de helt essensielle redskapene, som dedikerte bøtter, håver og kluter/håndklær, hevert til vannbytter (ev. pumpe og slange eller automat-system), tidsur til lyset, saks/tang til plantestell, varmekolbe, termometer osv.

En annen ting er et liggeunderlag til å ha under karet, samt vater til å sette opp karet rett. Planlegger du mye/store stein i karet, kan det også være greit å ha noe å dekke bunnen i karet med, mange bruker isopor.
ja har det utstyret.

Har løst å bruke "stein" da jeg flere ganger er blitt fortalt at sand er veldig grisete.
Liker veldig å ha planter. Har bare en sort i det akvariet jeg har nå, men har ikke peiling på va de heter. Men er utrolig veksevillig

Liker ikke noe som sprer seg fort og trenger MASSE vedlikehold.

Når det kommer til fisker vet jeg ikke helt hva jeg ønsker.
Men akvariet er for både store pog små her i huset. Å min datter synes det er viktig med fine farver og mye aktivitet.

Selv om hun synes det er spennende med reker og åler også...

Men jeg ønsker ikke noe som blir vanskelig og krever mye vedlikehold.

Det akvariet jeg har nå er "bra", men jeg ønsker et større og et "penere"...
Vi bytter vann hver søndag, og fiskene får man hver morgen.
Alle ser ut til å trives.

Vi liker det enkelt...

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap