Flekket pansermaller som mangler barter

Har 8 pansermaller, 4 av hvert slag av metall og flekket pansermaller. De ble kjøpt inn samtidig.
3 av 4 av de flekkete pansermallene mangler helt eller delvis bartene sine. Alle 4 metallpansermallene har sine barter i behold.
Det er også stor forskjell på størrelsen. De som mangler bartene er mye mindre enn de andre.

Finner de for lite mat?

Hva er årsaken?
* Salt til behandling mot sopp? Denne tråden ligger under sykdom.

* Mobbing?
Ser at de flekkete pansermallene har en annen oppførsel enn metallpansermallene. Når de hviler seg legger de seg oppi planter, på sugekoppene som fester termometeret og noen ganger henger de seg i røttene på flyteplantene, mens metallpansermallene derimot ligger ofte på bunnen og oppå steiner når de hviler seg.

Har noen mobbende skunkbotia, og de er etter de flekkete pansermallene. De lurer seg innpå og biter til slik at den stakkars coryen *flyr* avsted i superfart.
Kan det være denne mobbingen som som er årsaken?

Er det noen som vet noe? Det står skrevet overalt at Cory tåler dårlig salt. Er det dette som kan skje.
Hva slags substrat har du? Grus/sand? Hvis corydoras-arter går i akvarier med skarpt substrat kan disse "bartene" bli skadet. Coryer er sensitive når det gjelder salt, men tror ikke at det har noe med saken å gjøre, uten at jeg vet det sikkert.

Flekket pansermalle.
Det er store sjangser for at fiskene en eller annen gang har gått i ett kar med kvass grus. Dette sliper ned bartene til corryer, noe som er svært uheldig.
Bartene vokser desverre ikke ut igjen, så disse fiskene er "hemmet" for livet. At dem er mindre syntes jeg ikke er rart, da corryer bruker bartene til å leite fram mat i grusen.
Frank Angell
Bartene vokser desverre ikke ut igjen, så disse fiskene er "hemmet" for livet. At dem er mindre syntes jeg ikke er rart, da corryer bruker bartene til å leite fram mat i grusen.

De vokser da ut igjen. Av mine 6 C.Paleatus manglet 4 bartene i mer eller mindre grad da jeg kjøpte dem, i dag er det bare 1 som mangler bartene, og da bare på den ene siden. Resten har grodd ut til skikkelig lengde. Så for meg ser det ut til at de skal være skikkelig skadet før det ikke gror til igjen, slik som på denne ene.
Godt mulig. Har selv ikke hatt slike skader på Corry-er, men det har hele tiden vært hevdet at disse trådene ikke vokser ut igjen.
Om de gjør det, er det jo helmax!
Sitat av fiskebasen, flekket pansermalle:

Skjeggtrådene kan bli slitt ned av for grovt bunnlag og forurensning, disse vil gro tilbake, om ikke til sin opprinnelige prakt.
Bartene på pansermaller vokser ut igjen, men det tar 1 år + før de er tilbake i den form de var.

Har et lekspar Duplicareus som gikk i grus tidligere, og det medførte at børstene ble nedslitt.

Det hindret dem ikke å leke i den tilstanden, 2 mnd etter at de fikk sand.

Bartene har vokst vesentlig siden i fjor
De går i grus som er avslipet og rund i kantene. Ikke så fint, rundt 5 - 6 mm. Det ser ut som elvegrus, naturfarget nærmest.
Metallpansermallene har lange fine barter, og kun en av de flekkete pansermallen har lignende prakt.
Syntes at det var rart at det er kun den ene sorten som har blitt så redusert.

Hvordan kan en gi bedre vilkår til disse slik at de får det bedre. Mater med både vafferMix, rekepellets, dafne og vanlig mat. Er dette nok?
Jeg lot mine gå i grus 4-6 mm, og dette var ikke bra, etter at de kom over i Rådasand (0,8-1,2mm) begynte de å leke..tydeligvis bedre vilkår for dem det.Da bartene har vokst jevnt og trutt siden..

Nå er vel strengt tatt Rådasand skarpe i kantene, men min gikk ihvertfall i gang med lek, og da er det et signal bra nok for meg..

RuthA e Bakk : Ikke noe feil med matingen, kanskje prøve med litt røde mygglarver og artemia av og til..
Mygglarver, og spesielt røde, er super mat for corydoras
Jeg har lest en del om Corydoras, og det er to ting som kan forårsake at de mister bartene sine; den ene er nevnt ovenfor (skarp grus) og den andre er bakterier i bunnlaget. Det er velkjent at Corydoras er sensitive overfor slike ting, og det kan altså forårsake at bartene mistes. Det er imidlertid merkelig at det ikke er alle dine som er rammet. Mystisk.

Og ang. det om skadete/nedslitte barter vokser ut igjen på Corydoras; det kan jeg bekrefte at de gjør
Jeg kjøpte en gjeng Corydoras Sterbai i fjor vinter, som var ankommet butikken i barteløs tilstand. Forretningen (en seriøs, pålitelig en!) sa at det kunne skje at de mistet bartene sine hos oppdrettere, siden de ofte da gikk i kar med bar glassbunn pga renholdet (hvorfor bar glassbunn forårsaker dette, vet jeg ikke).

Det tok ikke så fryktelig lang tid i mitt akvarium før jeg kunne se at bartene vokste, og innen noen få måneder var de helt utvokst igjen. Etter 6 måneder kunne jeg ikke lenger se forskjell på de opprinnelige Sterbai'ene og den nye gruppen

Knut Kjesbu
Ikke noe feil med matingen, kanskje prøve med litt røde mygglarver og artemia av og til..

Har prøvd en gang å klekke artemia, det var mislykket. Skal prøve å finlese litt på oppskrifter og prøve en gang til. Har allerede funnet en feil som jeg gjorde. Brukte ikke natron for å få høyere Ph. Ph i kranen her er rundt 6,2.

Har satt en *sats* for å prøve å få til eddikål. Ikke respons enda, men de skal vel kanskje helst glemmes en stund før det blir resultat.

Ga frossene røde mygglarver for en liten tid tilbake, men fikk selv eksemflekker, røde og kløende både på øret og på kinnet. Utrolig hvor det klør når hendene er opptatt....: ) Så jeg prøver en vri, i dag kjøpte jeg en boks med røde mygglarver - tørket- så nå skal det bli god saker igjen. Men de må vente til i morgen, i dag er det fastedag.

Det er godt å høre som flere poengterer at bartene vokser ut igjen. Så da er det håp her også.
"No-hands-method" for fòring av frossentfòr :-)
Anbefaler deg å bruke pinsett når du håndterer røde mygglarver til fiskene. Det gjør alltid jeg med alt frossentfòret, selv om jeg ikke reagerer allergisk.

Kjøpte en litt stor, hvit plastpinsett, som egentlig er beregnet til planting og sånn i akvarier. Men den har blitt min faste fòringspinsett og er uunnværlig

Det jeg gjør, er å brekke opp frossentfòret mens det ligger inne i plastpakningen, med hendene utenpå pakken. Når alt er knekt opp, tømmer jeg det over i en sånn plast-boks med lokk, hvor det er skrevet "Fiskemat!!" utenpå med sprit-tusj. Alt frossentfòret jeg har i fryseren ligger i sånne bokser. Bruker firkantede, litt lave bokser av typen som er beregnet for pålegg.

Så, når jeg skal fòre, tar jeg pinsetten min og bare plukker ut det antallet biter jeg vil ha og slipper det oppi en plastkopp (type billig fra Ikea). Så går jeg runden med plastkoppen i ene hånden og pinsetten i den andre, og mater akvariene

Ikke borti frossentfòret med fingrene overhodet
foring
Røde mygglarver er ordentlig snadder for disse. Så prøv gjerne igjen med frosne ! Evt kan du bruke gummihansker om du reagerer på dem.

Håndmating av pansermaller med mygglarver er skikkelig stas
Har ikke testes tørka, men vil ikke disse tape en del næringsverdi ?
Tørka myggiser blir ikke like godt mottatt av alle fisker. Forstår dem godt, når de har fått smaken på noe annet!
Mener å ha lest at tørkede myggisser mister en hel del næringsstoffer.

Dersom du har reagert på røde myggiser en gang, bør du være forsiktig med å fore med dette, selv om du bruker hansker\ pinsett etc. Hvite og sorte myggisser er ett fullgodt alternativ, og ikke så alergifremkallende
plantepinsett til akvarier
mona o
Kjøpte en litt stor, hvit plastpinsett, som egentlig er beregnet til planting og sånn i akvarier. Men den har blitt min faste fòringspinsett og er uunnværlig:-)

Har kun knekket utenpå plastposen og brukt tesje for å gi til fiskene, men det har vel blitt litt på fingrene uansett. Det vil nok bli mye lettere med en lengre pinsett.

Kjøpte du pinsetten på en akvariebutikk, eller?
Har ikke sett dette heromkring, men skal til Trondheim på fredag ; ), kanskje jeg finner det der?

[QUOTE=Frank Angell] Hvite og sorte myggisser er ett fullgodt alternativ, og ikke så alergifremkallende

Prøver å kjøpe dette neste gang. Prøver først i ettermiddag med de tørkete for å teste om det smaker like bra som de frossne?
En årsak?
mona o
Jeg har lest en del om Corydoras, og det er to ting som kan forårsake at de mister bartene sine; den ene er nevnt ovenfor (skarp grus) og den andre er bakterier i bunnlaget. Det er velkjent at Corydoras er sensitive overfor slike ting, og det kan altså forårsake at bartene mistes. Det er imidlertid merkelig at det ikke er alle dine som er rammet. Mystisk.

Har tenkt litt. I det ene hjørnet av akvariet ligger en stor rot som fortsatt er presset på plass av en stor stein ellers flyter den opp. Det danner seg et utspring i tillegg til hulene i rota og er veldig populær.

Jeg har ikke løftet opp denne dekoren når jeg har slammet i akvariet, bare rundt omkring der jeg kommer til.

Kan det være at det er mye bakterier her som bidrar til problemet - slik at jeg må ta en razzia i dette hjørnet ved neste vannbytte? Ser for meg at jeg må løfte ut alt for å komme til.
Du er nok inne på løsningen selv i første innlegg tror jeg. Du sier jo selv at botiaene biter i de flekkete pansermallene, og at det er dem som mangler barter. Uten å ha hatt botia selv, ser jeg rundt på nettet at flere har dette problemet. Kanskje du kan skille dem og se om det hjelper ? Hadde det vært andre årsaker ville antagelig typene mistet bartene.
Alver
Du er nok inne på løsningen selv i første innlegg tror jeg. Du sier jo selv at botiaene biter i de flekkete pansermallene, og at det er dem som mangler barter. Uten å ha hatt botia selv, ser jeg rundt på nettet at flere har dette problemet. Kanskje du kan skille dem og se om det hjelper ? Hadde det vært andre årsaker ville antagelig typene mistet bartene.

Ja dette er min sterkeste teori hittil, i og med at det kun er disse pansermallene som har problemet.

Mitt dilemma er at jeg kun har et akvarie på 30 liter i tillegg til 250 litern så jeg får ikke skillt dem. Det er ikke akseptabelt for mine medbeboere (tobente) å ha flere akvarier inn enda. . . (men jobber med saken.. knis....)

Har derfor vært inne på tanken om å selge botian til noen andre som har fisk som går bedre sammen med dem, for jeg har lyst på flere pansermaller. 4 av hver sort er egentlig for lite.

Mistet i tillegg min kjære kampfisk Flamme pga mobbingen. Han døde for to dager siden. De siste dagene gjemte han seg bak pumpeutblåsingen, men døde selv om jeg tok han over i 30 litern for at han skulle komme seg litt. Trist, og en *spiker til i kista* i forhold til utkastelse av botiaene.
Tilfeldig bekjentskap
© Ivan Syversen
Reklame for plussmedlemskap