- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Trenger gode råd til oppstart 1300 liter malawi biotop
Trenger gode råd til oppstart 1300 liter malawi biotop
Har et flott 1300 liter inwall system med sump og teknikk på bakrommet,som frem til nå har huset saltvann og masse sps koraller.
Grunnet tap av interesse,tid,mere reising etc,ønsker jeg og konvertere til ferskvann og da Malawi cilklider.
Jeg har holdt på med saltvann på høyt nivå i snart 8 år og hadde Malawi før dette,så anser meg som nybegynner igjen
Jeg har verdens beste utgangspunkt da jeg har stor sump på ca 300 liter som kan romme masse blåfiltre,kraftig intern sirkulasjon og middels grov korallsand som bunnsubstrat.
Multifarget fult justerbart led belysning,så her kan jeg leke meg
Selve tanken er selvlaget med kun frontglass synlig.
Karet er 3kantet med største dybde på ca 120cm.
Vannhøyde innvendig er 90cm.
Tenker og plukke Stein i en bekk eller et vann i nærheten.
Så til tema-trenger råd,tips og innspill fra dere her inne som virkelig kan Malawi,ønsker ikke svar i fra de som tror de har erfaring og har holdt på kanskje et år osv...
Så dere "gode gamle" kom med innspil,gjerne litt dypere info om deres oppsett,løsninger på ting,kjemi,aquascaping,artsammensetning etc....
Mvh Tony
Grunnet tap av interesse,tid,mere reising etc,ønsker jeg og konvertere til ferskvann og da Malawi cilklider.
Jeg har holdt på med saltvann på høyt nivå i snart 8 år og hadde Malawi før dette,så anser meg som nybegynner igjen
Jeg har verdens beste utgangspunkt da jeg har stor sump på ca 300 liter som kan romme masse blåfiltre,kraftig intern sirkulasjon og middels grov korallsand som bunnsubstrat.
Multifarget fult justerbart led belysning,så her kan jeg leke meg
Selve tanken er selvlaget med kun frontglass synlig.
Karet er 3kantet med største dybde på ca 120cm.
Vannhøyde innvendig er 90cm.
Tenker og plukke Stein i en bekk eller et vann i nærheten.
Så til tema-trenger råd,tips og innspill fra dere her inne som virkelig kan Malawi,ønsker ikke svar i fra de som tror de har erfaring og har holdt på kanskje et år osv...
Så dere "gode gamle" kom med innspil,gjerne litt dypere info om deres oppsett,løsninger på ting,kjemi,aquascaping,artsammensetning etc....
Mvh Tony
Postet 02.08.15 kl 10:48
Jøss...
Ser du ikke har fått noen svar. Kanskje du skremte noen bort….
Jeg har ikke så mange innspill, men har hatt mitt 430 liters akvarie med Malawi i noen år nå. På mange måter er akvariet ditt så stort at det gir mange flere muligheter enn hva jeg har, men så spørs det hvordan du vil utnytte disse.
I og med at akvariet ditt er så stort, så lurer jeg litt på hvor store fisker du helst vil at skal utgjøre grunnstammen i akvariet ditt. Blir det for små (små mbunas) så vil du kanskje savne noen som er større. Dette avhenger jo litt av avstanden mellom akvariet og der du vil være når du observerer. Står akvariet i et rom uten direkte sollys? Hvordan er det med bakgrunn? Er det innsyn fra mange sider? Med Malawi bør du helst ha en god bakgrunn, hvis ikke blir de skvetne. Disse fiskene er omtrent like interessert i hva som foregår utenfor akvariet som inne i akvariet….
En grunnregel når det gjelder Malawi er at man bør tilstrebe å holde frisvømmere og klippekystmalawier(mbunas) fra hverandre. Dette har flere årsaker, og går på foring og temperament. Når det gjelder temperament så er jo mbunas veldig tøffe. Og frisvømmere vil kunne føle seg undertrykket, og vil ikke få et langt liv. I akvarier på 400 liter f.eks, vil mbunas kunne dominere frisvømmere for sterkt slik at det ikke blir så gøy å se på. For det som fremfor alt er viktig i Malawiakvarier er å tilstrebe en eller annen form for terrorbalanse. Om en hann blir hyperdominant går det hardt ut over de andre fiskene. I et akvarie på 1300 er det lett å tenke at dette ikke trenger å bli et problem, men jeg regner med at du kan få noen problemer likevel.
Ettersom du har så god filtrering, så kan du tillate deg en høy tetthet av fisk - og dette kan forhindre at en hann legger beslag på hele akvariet.
Jeg har ikke mye erfaring med frisvømmere selv, men jeg ser at mitt par med voksne Copadichromis borley har en annen reaksjon om de blir skremt. Det stemmer med at deres naturlige reaksjonsmønster da er å trekke ut på dypere vann, mens mbunas heller vil søke dekning mellom og bak steiner osv.
Det jeg tror jeg ville gjort dersom jeg var i din situasjon og ønsket å lære mer om Malawi, var å satse på klippekystciklider (mbunas). Kanskje ville jeg prøvd å legge opp til mye stein i akvariet og se hvordan disse ville oppføre seg når de ikke er så mange. Begynner du på dette viset, kan du kanskje finne en balanse mellom å ha et oppsett hvor det ikke blir så mange fisker og arter at det blir "rotete" å se på, men at det heller ikke blir så få fisker i akvariet at de ikke tør vise seg.
Hvilke arter du vil ha - det må bli opp til deg. Personlige preferanser er vanskelige her. I utgangspunktet er det også slik at disse Malawiene går rimelig tett i Malawisjøen. Aggresjonen er stort sett rettet mot individer av samme art og kjønn, i tillegg til at hannene gjerne stresser hunnene likt. I tillegg kommer det at fisker med samme farge kan se "konkurrenter" i fisker av andre arter, men med samme farge.
Jeg startet med L.caeruleus (Golden), og synes det er en flott art. Etterhvert kom det til flere andre arter etter et besøk hos en ildsjel her i Trondheim som har kjelleren full av fisk. Så jeg har en sammensetning med forskjellige mbunas - fra forskjellige grupper, slik at det ikke skal være så stor sjanse for hybridisering.
Jeg vil tro at om du skaffer deg noen bøker av Ad Konings så får du kjapt flere ideer. Når det gjelder aggresjonsnivå, så er det nok viktig å velge arter som har omtrent samme form for temperament. Men dersom disse fiskene får god plass, så blir det kanskje roligere forhold selv med flere "aggressive" arter.
Jeg synes f.eks Ps. sp. "polit" er en fin art, der hannene skifter farge når de krangler. Og jeg liker rød zebra, som er de som får fram avkom i mitt akvarie.
Så for å oppsummere - les litt om de forskjellige artene og finn ut om du vil ha en mbunasbiotop. Deretter finn ut hvor mye stein du vil ha - og begynn å tenk på artssammensetning.
Til sist: Bare du skifter vann regelmessig så klarer disse fiskene seg med minimalt med stell. De er hardføre og tøffe. Og artige å se på.
Jeg har ikke så mange innspill, men har hatt mitt 430 liters akvarie med Malawi i noen år nå. På mange måter er akvariet ditt så stort at det gir mange flere muligheter enn hva jeg har, men så spørs det hvordan du vil utnytte disse.
I og med at akvariet ditt er så stort, så lurer jeg litt på hvor store fisker du helst vil at skal utgjøre grunnstammen i akvariet ditt. Blir det for små (små mbunas) så vil du kanskje savne noen som er større. Dette avhenger jo litt av avstanden mellom akvariet og der du vil være når du observerer. Står akvariet i et rom uten direkte sollys? Hvordan er det med bakgrunn? Er det innsyn fra mange sider? Med Malawi bør du helst ha en god bakgrunn, hvis ikke blir de skvetne. Disse fiskene er omtrent like interessert i hva som foregår utenfor akvariet som inne i akvariet….
En grunnregel når det gjelder Malawi er at man bør tilstrebe å holde frisvømmere og klippekystmalawier(mbunas) fra hverandre. Dette har flere årsaker, og går på foring og temperament. Når det gjelder temperament så er jo mbunas veldig tøffe. Og frisvømmere vil kunne føle seg undertrykket, og vil ikke få et langt liv. I akvarier på 400 liter f.eks, vil mbunas kunne dominere frisvømmere for sterkt slik at det ikke blir så gøy å se på. For det som fremfor alt er viktig i Malawiakvarier er å tilstrebe en eller annen form for terrorbalanse. Om en hann blir hyperdominant går det hardt ut over de andre fiskene. I et akvarie på 1300 er det lett å tenke at dette ikke trenger å bli et problem, men jeg regner med at du kan få noen problemer likevel.
Ettersom du har så god filtrering, så kan du tillate deg en høy tetthet av fisk - og dette kan forhindre at en hann legger beslag på hele akvariet.
Jeg har ikke mye erfaring med frisvømmere selv, men jeg ser at mitt par med voksne Copadichromis borley har en annen reaksjon om de blir skremt. Det stemmer med at deres naturlige reaksjonsmønster da er å trekke ut på dypere vann, mens mbunas heller vil søke dekning mellom og bak steiner osv.
Det jeg tror jeg ville gjort dersom jeg var i din situasjon og ønsket å lære mer om Malawi, var å satse på klippekystciklider (mbunas). Kanskje ville jeg prøvd å legge opp til mye stein i akvariet og se hvordan disse ville oppføre seg når de ikke er så mange. Begynner du på dette viset, kan du kanskje finne en balanse mellom å ha et oppsett hvor det ikke blir så mange fisker og arter at det blir "rotete" å se på, men at det heller ikke blir så få fisker i akvariet at de ikke tør vise seg.
Hvilke arter du vil ha - det må bli opp til deg. Personlige preferanser er vanskelige her. I utgangspunktet er det også slik at disse Malawiene går rimelig tett i Malawisjøen. Aggresjonen er stort sett rettet mot individer av samme art og kjønn, i tillegg til at hannene gjerne stresser hunnene likt. I tillegg kommer det at fisker med samme farge kan se "konkurrenter" i fisker av andre arter, men med samme farge.
Jeg startet med L.caeruleus (Golden), og synes det er en flott art. Etterhvert kom det til flere andre arter etter et besøk hos en ildsjel her i Trondheim som har kjelleren full av fisk. Så jeg har en sammensetning med forskjellige mbunas - fra forskjellige grupper, slik at det ikke skal være så stor sjanse for hybridisering.
Jeg vil tro at om du skaffer deg noen bøker av Ad Konings så får du kjapt flere ideer. Når det gjelder aggresjonsnivå, så er det nok viktig å velge arter som har omtrent samme form for temperament. Men dersom disse fiskene får god plass, så blir det kanskje roligere forhold selv med flere "aggressive" arter.
Jeg synes f.eks Ps. sp. "polit" er en fin art, der hannene skifter farge når de krangler. Og jeg liker rød zebra, som er de som får fram avkom i mitt akvarie.
Så for å oppsummere - les litt om de forskjellige artene og finn ut om du vil ha en mbunasbiotop. Deretter finn ut hvor mye stein du vil ha - og begynn å tenk på artssammensetning.
Til sist: Bare du skifter vann regelmessig så klarer disse fiskene seg med minimalt med stell. De er hardføre og tøffe. Og artige å se på.
Postet 05.08.15 kl 11:44
Tusen takk for et utfyllende svar
Karret er et inwall system med teknikk på bakrommet.
Kun glass på en side.
Filtrering på høyt nivå er i tankene samt automatisk vannbytter.sandfilter og det som måtte til.
Closed loop sirkulasjon.
Dette systemet har vært saltvann og bygget deretter,så skal nok klare og sette meg inn i kjemien etc etterhvert.
I første omgang er det arter og aquascaping.
Har beholdt korallsanden som er relativt grov,så den alene kommer nok til og bistå godt med vannverdier etc,samt en dose salt i vannet.
Av arter er jeg fan av aulonocara.
Jeg vil heller bruke litt tid på og sette meg inn i hva jeg skal ha i karret enn og prøve meg på de sikre enkle fiskene,som of oftest ikke er like spennende.
Har et stort system men vil ikke ha "100" småfisk,heller 30 store og flotte eksemplarer hvor farger er viktig tema.
Jeg er bortskjemt med fargesterke koraller og fisk,så dette punktet er viktig.
Tenker og dra til en bekk eller en innsjø og plukke Stein og bygge opp en røys som dekker hele bakvegg.vil få mye fritt svømmeplass da karet har en stor dybde på midten.
Venstre Sidevegg måler 120cm
Frontglasset måler 210cm
Den andre skrå bakveggen måler 230cm
Høyden er 1m.
Karret er et inwall system med teknikk på bakrommet.
Kun glass på en side.
Filtrering på høyt nivå er i tankene samt automatisk vannbytter.sandfilter og det som måtte til.
Closed loop sirkulasjon.
Dette systemet har vært saltvann og bygget deretter,så skal nok klare og sette meg inn i kjemien etc etterhvert.
I første omgang er det arter og aquascaping.
Har beholdt korallsanden som er relativt grov,så den alene kommer nok til og bistå godt med vannverdier etc,samt en dose salt i vannet.
Av arter er jeg fan av aulonocara.
Jeg vil heller bruke litt tid på og sette meg inn i hva jeg skal ha i karret enn og prøve meg på de sikre enkle fiskene,som of oftest ikke er like spennende.
Har et stort system men vil ikke ha "100" småfisk,heller 30 store og flotte eksemplarer hvor farger er viktig tema.
Jeg er bortskjemt med fargesterke koraller og fisk,så dette punktet er viktig.
Tenker og dra til en bekk eller en innsjø og plukke Stein og bygge opp en røys som dekker hele bakvegg.vil få mye fritt svømmeplass da karet har en stor dybde på midten.
Venstre Sidevegg måler 120cm
Frontglasset måler 210cm
Den andre skrå bakveggen måler 230cm
Høyden er 1m.
Postet 05.08.15 kl 17:31
Dette høres bra ut!
Dersom du vil ha Aulonocara, så får du nok fine farger og spennende fisk. Disse er carnivore, slik at en eller annen form for animalsk type for, burde gå greit. Inntrykket mitt er at det er større risiko for problemer om man forer herbivore fisk med animalsk føde enn motsatt, men uansett er det nok greit å holde seg til den ene delen. Tror jeg…
Dersom du vil ha Aulonocara så kan du også ha fisker av slektene Placidochromis, Copadichromis osv - altså frisvømmere. Samt Aulonocara. Delfinciklide er en populær og fredelig art i frisvømmergruppen, etter hva jeg har skjønt.
Jeg tror denne gruppen kalles "Haplochromis" men er usikker. Det ser jo ut til at systematikken når det gjelder Malawiciklider er under full revidering, sikkert i tråd med nye genetiske metoder for systematisering. Uansett er de såkalte "frisvømmerne" relativt større, relativt fredeligere enn mbunas. Når deg gjelder innredningen kan det være greit å ha stein som dekorasjon, men for mange av disse er det habitat med sandbunn som gjelder. Så spørs det om den sanden du har er slik at den passer for fiskene, eller om den har skarpe kanter. Husk at noen av disse filtrerer sanden i munnen, og da bør sanden ikke skade fiskene..
Dillemmaet er jo selvfølgelig at dersom du ønsker deg ganske store fisker, så er det kanskje slik at mange små arter vil kunne bli mat….:-/
Jeg har som sagt et par Copadichromis borley sjøl, og de er de største i mitt akvarie - og et naturlig blikkfang. I og med at de var utvokste da jeg fikk tak i de, så har de tålt selskapet med de andre fiskene godt.
Hvis du har lyst til å kikke på ulike arter så anbefaler jeg deg boka "Malawi cichlids in their natural habitat" av Ad Konings. Jeg har 4 utgave, og den er fin å bla i… Amazon selger nok denne..
Dersom du vil ha Aulonocara så kan du også ha fisker av slektene Placidochromis, Copadichromis osv - altså frisvømmere. Samt Aulonocara. Delfinciklide er en populær og fredelig art i frisvømmergruppen, etter hva jeg har skjønt.
Jeg tror denne gruppen kalles "Haplochromis" men er usikker. Det ser jo ut til at systematikken når det gjelder Malawiciklider er under full revidering, sikkert i tråd med nye genetiske metoder for systematisering. Uansett er de såkalte "frisvømmerne" relativt større, relativt fredeligere enn mbunas. Når deg gjelder innredningen kan det være greit å ha stein som dekorasjon, men for mange av disse er det habitat med sandbunn som gjelder. Så spørs det om den sanden du har er slik at den passer for fiskene, eller om den har skarpe kanter. Husk at noen av disse filtrerer sanden i munnen, og da bør sanden ikke skade fiskene..
Dillemmaet er jo selvfølgelig at dersom du ønsker deg ganske store fisker, så er det kanskje slik at mange små arter vil kunne bli mat….:-/
Jeg har som sagt et par Copadichromis borley sjøl, og de er de største i mitt akvarie - og et naturlig blikkfang. I og med at de var utvokste da jeg fikk tak i de, så har de tålt selskapet med de andre fiskene godt.
Hvis du har lyst til å kikke på ulike arter så anbefaler jeg deg boka "Malawi cichlids in their natural habitat" av Ad Konings. Jeg har 4 utgave, og den er fin å bla i… Amazon selger nok denne..
Postet 05.08.15 kl 20:22
Sanden jeg har er veldig grov.den består av knuste koraller og har en str på 4-8 mm vil jeg tippe.
Vil det ha noe for seg og legge på finere sand på toppen,eller graver di bare ned til den grove?
Vil helst beholde sanden da det er snakk om rundt 180kg,samt at den har en positiv virkning på vannverdiene.
Hvor mange fisk er fornuftig og holde i dette systemet?
Aulonocarene blir vel rundt 14-18 cm?
Vil stein i det hele tatt ha noen hensikt med denne gruppe fisk eller blir det kun for syns skyld?
Vil det ha noe for seg og legge på finere sand på toppen,eller graver di bare ned til den grove?
Vil helst beholde sanden da det er snakk om rundt 180kg,samt at den har en positiv virkning på vannverdiene.
Hvor mange fisk er fornuftig og holde i dette systemet?
Aulonocarene blir vel rundt 14-18 cm?
Vil stein i det hele tatt ha noen hensikt med denne gruppe fisk eller blir det kun for syns skyld?
Postet 05.08.15 kl 21:10
Sand og sand...
Jeg har selv hatt korallsand i akvariet, riktignok med mbunas. Det har gått helt greit etter hva jeg kan skjønne. Jeg vet ikke hvor skadelig korallsand kan være for Aulonocara. At man anbefaler fin sand som lett kan filtreres gjennom munn og gjeller er noe som er kjent, men jeg vet ikke om det blir slik at disse fiskene unnlater å vise denne atferden om sanda er for skarp. De fleste Malawiciklider er dog hardføre fisker..
Jeg tror kanskje jeg ville beholdt sanden, og kanskje unngått de fiskene som er mest tilbøyelige til å filtrere sanda i munnen. Men kjenn litt på korallsanden og gjør deg opp din egen mening.
Når det kommer til fin og grov sand, så tror jeg ikke det er noe lurt å tilføre fin sand sammen med den grove. I dette akvariet vil sanden fylle opp tomrom mellom de større sandpartiklene og redusere sirkulasjonen i sanden. Dette kan, som du sikkert vet, føre til at det blir problemer knyttet til anaerobe forhold og uønsket bakterievekst. Malawiciklider graver mye, og i tillegg vil sanden ikke ligge i ro under vannbytter og sirkulasjon.
Hvor mye stein er til dels spørsmål om hva du synes er pent og virker naturlig, dels noe som har med spørsmål knyttet til atferd å gjøre. Det er to skoler når det gjelder stein. Det ene er at hver fisk skal ha ett ledig gjemmested. Til 20 fisker, trenger du da 20 gjemmesteder/huler. Dette gjelder hovedsaklig mbunas, og det er veldig lett å se hvor avhengige disse er av stein. Noen Aulonocara er litt knyttet til stein - Aulonocara jacobfreibergi er oftere sett i klippesteinsbiotoper enn andre Aulonocara, visstnok. Et poeng med stein er at det vil være lettere for yngel å vokse opp. Selv synes jeg det er noe av det mest fascinerende med Malawier - at det plutselig dukker opp yngel nå og da…
Den andre "skolen" er at steiner (og derfor gjemmesteder) trigger hanner til å gjøre krav på territorier, og kan føre til at det blir mye krangling om disse gjemmestedene. Dette gjelder spesielt arter som er knyttet til klippesteinsbiotopen, altså mbunas.
Med den størrelsen du har på akvariet ditt så tror jeg du har plass til både en klippesteinsbiotop og til sand og frisvømmerarter. Det anbefales i et såkalt "mixed akvarie" å holde forholdsvis flere frisvømmere enn mbunas og i alle fall unngå at mer enn 50% av fiskene er mbunas ("Malawicilider", Konings, Back to nature *) I tillegg må man se til at frisvømmerne ikke blir så store at de spiser de voksne mbunas. Og at man velger mbunas som ikke er så tøffe at de undertrygger de fredelige frisvømmerne.
Antall er veldig vanskelig. Har man for få fisker, så kan de bli veldig sky - og opptatt av å gjemme seg. Det kommer av at når de ikke ser særlig mange andre fisker, så kan det bety at en fare truer. De er tryggest i flokk. I tillegg til antall fisk totalt er også forholdstallet mellom hanner og hunner viktig. I mindre akvarier anbefales kun en hann av hver art, men ettersom du har såpass stort akvarie så kan det kanskje hende at du kan ha flere hanner av hver type og at dette går greit (dog ikke med alle artene, og ikke i evig tid)..
Har du for mange fisker så kan det føre til at "det blir et rotete inntrykk". Selv synes jeg at det da blir vanskelig å følge med på enkeltindivider - stadig nye fisker krever oppmerksomheten og man får ikke observert atferden i fred. Nå skal det sies at det er høy tetthet av Malawiciklider i Malawisjøen - slik at atferdsmessig kan disse fiskene gå tett. I akvariet spiller filterkapasitet inn også, selv om det virker som du har nok å gå på når det gjelder dette.
Selv om et akvarie på 1300 liter kan ha plass til mange fisker, så tror jeg at jeg ville begrenset meg med antallet av hva som virker naturlig å se på. Kanskje ville jeg valgt to, tre arter å starte med. Jeg tror jeg ville startet med 10 fisker av hver art, litt avhengig av hvilke arter du vil starte opp med. Kanskje vil det være slik at du synes det virker tomt til å begynne med, og etterhvert som det kommer flere arter og individer til (gradvis) så vil fiskene bli mindre sky - og du vil merke selv at du nærmer deg en maksgrense.
I boka jeg nevnte * så er det oppgitt noen mulige eksempler på oppsett. For et akvarie på 400 liter er det oppgitt følgende kombinasjon:
Copadichromis borley (en hann og tre hunner), ett Aulonocara freibergi-par (en hann og en hunn), ett Scianochromis fryeri-par (en hann og en hunn) og tre Pseudotropheus demansoni-par (tre hanner og tre hunner). Altså totalt 14 fisker i et akvarie på 400 liter. Ganger du dette med tre, så får du 42 fisker for et 1200 liters akvarie!!!
Av disse er det altså kun den siste arten som hører hjemme i mbunasgruppen, og dette er et oppsett for både frisvømmere og mbunas. Det er vel å merke seg at det er forskjellige erfaringer beskrevet med siste art, altså Demansoni. Disse er beskrevet som veldig tøffe, og de kan ta livet av hverandre. At de opptrer i par er også misvisende. Den dominerende hannen vil kreve sin rett til alle hunnene av sin art, og prøve å skvise bort andre hanner. Malawiciklider er altså polygame, og "par" betyr at man ikke tilbyr flere hunner for hannene.
Du kan bytte ut demansonien med en annen mbuna, og du kan også selvfølgelig velge andre arter enn de som er nevnt her. S. fryeri er også en rovfisk som vil spise yngel og småfisk. Så om du har tenkt at artene skal få formere seg naturlig, så kan du utelate denne.
Jeg tror jeg ville satset på forholdsvis fredelige arter, og tilført artene artsvis i grupper på 10 - og stoppet når det blir for rotete. Kanskje er det et magisk punkt der fiskene ikke er så veldig sky - men også hvor de har såpass god plass at hvert individ får utfolde seg i en viss grad, slik at du kan observere mest mulig av spennet i atferd.
Kanskje er 4 arter og 40 individer passelig? En steinrøys med mbunas i den ene enden og plass til frisvømmerne i resten av akvariet…..?
Jeg tror kanskje jeg ville beholdt sanden, og kanskje unngått de fiskene som er mest tilbøyelige til å filtrere sanda i munnen. Men kjenn litt på korallsanden og gjør deg opp din egen mening.
Når det kommer til fin og grov sand, så tror jeg ikke det er noe lurt å tilføre fin sand sammen med den grove. I dette akvariet vil sanden fylle opp tomrom mellom de større sandpartiklene og redusere sirkulasjonen i sanden. Dette kan, som du sikkert vet, føre til at det blir problemer knyttet til anaerobe forhold og uønsket bakterievekst. Malawiciklider graver mye, og i tillegg vil sanden ikke ligge i ro under vannbytter og sirkulasjon.
Hvor mye stein er til dels spørsmål om hva du synes er pent og virker naturlig, dels noe som har med spørsmål knyttet til atferd å gjøre. Det er to skoler når det gjelder stein. Det ene er at hver fisk skal ha ett ledig gjemmested. Til 20 fisker, trenger du da 20 gjemmesteder/huler. Dette gjelder hovedsaklig mbunas, og det er veldig lett å se hvor avhengige disse er av stein. Noen Aulonocara er litt knyttet til stein - Aulonocara jacobfreibergi er oftere sett i klippesteinsbiotoper enn andre Aulonocara, visstnok. Et poeng med stein er at det vil være lettere for yngel å vokse opp. Selv synes jeg det er noe av det mest fascinerende med Malawier - at det plutselig dukker opp yngel nå og da…
Den andre "skolen" er at steiner (og derfor gjemmesteder) trigger hanner til å gjøre krav på territorier, og kan føre til at det blir mye krangling om disse gjemmestedene. Dette gjelder spesielt arter som er knyttet til klippesteinsbiotopen, altså mbunas.
Med den størrelsen du har på akvariet ditt så tror jeg du har plass til både en klippesteinsbiotop og til sand og frisvømmerarter. Det anbefales i et såkalt "mixed akvarie" å holde forholdsvis flere frisvømmere enn mbunas og i alle fall unngå at mer enn 50% av fiskene er mbunas ("Malawicilider", Konings, Back to nature *) I tillegg må man se til at frisvømmerne ikke blir så store at de spiser de voksne mbunas. Og at man velger mbunas som ikke er så tøffe at de undertrygger de fredelige frisvømmerne.
Antall er veldig vanskelig. Har man for få fisker, så kan de bli veldig sky - og opptatt av å gjemme seg. Det kommer av at når de ikke ser særlig mange andre fisker, så kan det bety at en fare truer. De er tryggest i flokk. I tillegg til antall fisk totalt er også forholdstallet mellom hanner og hunner viktig. I mindre akvarier anbefales kun en hann av hver art, men ettersom du har såpass stort akvarie så kan det kanskje hende at du kan ha flere hanner av hver type og at dette går greit (dog ikke med alle artene, og ikke i evig tid)..
Har du for mange fisker så kan det føre til at "det blir et rotete inntrykk". Selv synes jeg at det da blir vanskelig å følge med på enkeltindivider - stadig nye fisker krever oppmerksomheten og man får ikke observert atferden i fred. Nå skal det sies at det er høy tetthet av Malawiciklider i Malawisjøen - slik at atferdsmessig kan disse fiskene gå tett. I akvariet spiller filterkapasitet inn også, selv om det virker som du har nok å gå på når det gjelder dette.
Selv om et akvarie på 1300 liter kan ha plass til mange fisker, så tror jeg at jeg ville begrenset meg med antallet av hva som virker naturlig å se på. Kanskje ville jeg valgt to, tre arter å starte med. Jeg tror jeg ville startet med 10 fisker av hver art, litt avhengig av hvilke arter du vil starte opp med. Kanskje vil det være slik at du synes det virker tomt til å begynne med, og etterhvert som det kommer flere arter og individer til (gradvis) så vil fiskene bli mindre sky - og du vil merke selv at du nærmer deg en maksgrense.
I boka jeg nevnte * så er det oppgitt noen mulige eksempler på oppsett. For et akvarie på 400 liter er det oppgitt følgende kombinasjon:
Copadichromis borley (en hann og tre hunner), ett Aulonocara freibergi-par (en hann og en hunn), ett Scianochromis fryeri-par (en hann og en hunn) og tre Pseudotropheus demansoni-par (tre hanner og tre hunner). Altså totalt 14 fisker i et akvarie på 400 liter. Ganger du dette med tre, så får du 42 fisker for et 1200 liters akvarie!!!
Av disse er det altså kun den siste arten som hører hjemme i mbunasgruppen, og dette er et oppsett for både frisvømmere og mbunas. Det er vel å merke seg at det er forskjellige erfaringer beskrevet med siste art, altså Demansoni. Disse er beskrevet som veldig tøffe, og de kan ta livet av hverandre. At de opptrer i par er også misvisende. Den dominerende hannen vil kreve sin rett til alle hunnene av sin art, og prøve å skvise bort andre hanner. Malawiciklider er altså polygame, og "par" betyr at man ikke tilbyr flere hunner for hannene.
Du kan bytte ut demansonien med en annen mbuna, og du kan også selvfølgelig velge andre arter enn de som er nevnt her. S. fryeri er også en rovfisk som vil spise yngel og småfisk. Så om du har tenkt at artene skal få formere seg naturlig, så kan du utelate denne.
Jeg tror jeg ville satset på forholdsvis fredelige arter, og tilført artene artsvis i grupper på 10 - og stoppet når det blir for rotete. Kanskje er det et magisk punkt der fiskene ikke er så veldig sky - men også hvor de har såpass god plass at hvert individ får utfolde seg i en viss grad, slik at du kan observere mest mulig av spennet i atferd.
Kanskje er 4 arter og 40 individer passelig? En steinrøys med mbunas i den ene enden og plass til frisvømmerne i resten av akvariet…..?
Postet 12.08.15 kl 20:15
Takk for utfyllende svar.Du virker som den rette mannen for mine spørsmål
Artene du viser til i 400 liters forslaget er absolutt interresant og for meg fine fisker.
Men vil gjerne ha et par arter til for og få større fargevariasjon.
Er det noen andre som kan "mikses" inn i denne gruppa?
Tenker spesielt på en aulunocara art som har mye gult og blått i seg,men kom gjerne med flere forslag da det for meg er et hav av fisker og velge i mellom og ikke så mange som kan mikses har jeg forstått.
Kan fint innrede karet med feks en eller 2 høye steinrøyser som lett huser plass til 20 mbunas, og resten med sand og friområder med en og en annen Stein liggenes på bunn.
Noen tips til hvor jeg kan plukke egnet Stein og sand i naturen?
Vil ha mørk Stein og grå sand for og fremheve fiskens farge maksimalt,samt at jeg syns dette ser mest naturlig ut.
Lyset mitt er 4kanals led som jeg kan leke med for og finne den beste fargen som ser naturlig ut og fremhever fiskens farger best.
Korallsanden min har jeg tatt ut da denne er skarp og grov.jeg skjærer med på den og jeg roter hardt rundt i den.
Tankene var og ha rundt 10-20 kg av denne sanden i et eget kammer i sumpen for og tilføye vannet kh og opprettholde ph.
Er dette en god ide eller er jeg på bærtur?
Hvordan fór burde jeg gi de?
Kan denne sammensetningen spise samme mat?
Eller må de fores individuelt?
Til slutt,i og med at karret snart blir fylt med vann og en oppstart er i gang,har du noen tips på hva jeg burde gjøre mtp innkjøring?
Tenker og stable opp steinen,fylle på sand og vann.
Kjøre igang sump med forskjellige blåfiltre og filtersokk og la dette stå en stund med lys og sirkulasjon.
Burde jeg tilsette noe for og få i gang bakterievekst i filteret,eller går dette sin gang etter noen uker/mnd?
Mvh tony
Artene du viser til i 400 liters forslaget er absolutt interresant og for meg fine fisker.
Men vil gjerne ha et par arter til for og få større fargevariasjon.
Er det noen andre som kan "mikses" inn i denne gruppa?
Tenker spesielt på en aulunocara art som har mye gult og blått i seg,men kom gjerne med flere forslag da det for meg er et hav av fisker og velge i mellom og ikke så mange som kan mikses har jeg forstått.
Kan fint innrede karet med feks en eller 2 høye steinrøyser som lett huser plass til 20 mbunas, og resten med sand og friområder med en og en annen Stein liggenes på bunn.
Noen tips til hvor jeg kan plukke egnet Stein og sand i naturen?
Vil ha mørk Stein og grå sand for og fremheve fiskens farge maksimalt,samt at jeg syns dette ser mest naturlig ut.
Lyset mitt er 4kanals led som jeg kan leke med for og finne den beste fargen som ser naturlig ut og fremhever fiskens farger best.
Korallsanden min har jeg tatt ut da denne er skarp og grov.jeg skjærer med på den og jeg roter hardt rundt i den.
Tankene var og ha rundt 10-20 kg av denne sanden i et eget kammer i sumpen for og tilføye vannet kh og opprettholde ph.
Er dette en god ide eller er jeg på bærtur?
Hvordan fór burde jeg gi de?
Kan denne sammensetningen spise samme mat?
Eller må de fores individuelt?
Til slutt,i og med at karret snart blir fylt med vann og en oppstart er i gang,har du noen tips på hva jeg burde gjøre mtp innkjøring?
Tenker og stable opp steinen,fylle på sand og vann.
Kjøre igang sump med forskjellige blåfiltre og filtersokk og la dette stå en stund med lys og sirkulasjon.
Burde jeg tilsette noe for og få i gang bakterievekst i filteret,eller går dette sin gang etter noen uker/mnd?
Mvh tony
Postet 12.08.15 kl 21:15
Postet 12.08.15 kl 22:04
Jeg er nok ikke den rette mannen for alle spørsmålene her men...
.. det er ikke så stor aktivitet her, og man prøver å bidra litt nå og da
Mine erfaringer når det gjelder det tekniske er begrenset. Jeg har et akvarie på 429 liter der jeg i motsetning til de fleste her på forumet holder meg til innvendige filtre. Jeg har to Eheim 2252 og to Eheim Biopower 240. Så filtreringen er nok det mange vil mene er begrenset. Jeg bytter derfor mellom 1/3 og 1/4 av vannet hver uke - og tilfører kaldt vann fra springen med hageslange og koblinger.
Selv har jeg en del kalkstein, og litt grus. Det er mulig at det er rester av korallsand hos meg også, men det er utgjør ikke hovedandelen. For å holde oppe pH og for å få riktig hardhet tilsetter jeg Noraq pH/KH+ salt.
Foringen består hovedsaklig av TetraPro Vegetable flakfor (kjøpte en 10 liters bøtte på Webzoo for noen år siden, oppbevarer den i fryseren og beholder brukerdoser i mindre bokser i kjøleskapet). Jeg forer også med annet vegetabilsk for. Leser man på pakningene på TetraPro, både på den "vanlige" og den "vegetabilske" så står det ikke så store forskjeller i proteininnhold osv.
Denne foringen og vannbehandlingen går greit hos meg, og fiskene lever tilsynelatende i god helse. Det som innimellom tar livet av en fisk ser ut til å være voldelige konfrontasjoner, men det er sjelden. Det er likevel et gjennomgående tema med Malawier at det nettopp er aggresjonsnivået som kan være problematisk. Mbunas er ferskvannsakvaristikkens pitbuller, har det blitt nevnt…
Jeg vil tro at korallsteiner i sumpen kan fungere godt for å opprettholde hardhet, og der vil det vel ikke bli trøbbel i forbindelse med fisker som ønsker å sile sand. Når det gjelder bruk av sand, så er det nok flere muligheter. Om man kan være trygg på sand man henter fra naturen, det kommer nok an på flere forhold. Det er flere som har beskrevet gode erfaringer med en viss type Biltemasand, og andre som sverger til avrundet grus… Mange meninger. Problemer med å hente i naturen kan jo være rester av forurensing - selv om enkelte beskriver hvordan de har hentet sand sjøl og at det har gått greit. Stein fra elver, gjerne grå, kan bli fint det. Vær klar over farene med tung stein og belastning på enkelte punkter av akvariebunnen. Det er et faremoment. Enkelte bruker liggeunderlag og liknende.
Det er en tråd her på forumet som jeg vil anbefale deg - dersom du søker på "Shiramor" så finner du Kristin sin gamle tråd. Mange fine bilder og beskrivelser, og kanskje mye som er aktuelt for deg. Denne tråden er ikke lenger aktiv, men jeg vil anbefale deg å se på den. Når det gjelder større akvarier og Malawi, så er vel Roy fra Risør kanskje den rette mannen...
Individuell foring av Malawi er bare å glemme. Alles krig mot alle under foring. Og øyenen blir aldre mette. Et godt flakfor kan gjerne utgjøre basisen, og om man har mbunas så er de i all hovedsak herbivore (ikke alle riktignok), og derfor må man ta spesielt hensyn til disse ved å unnlate å fore med feil for. Feil vannkvalitet og feil for kan være kritisk for disse.
Når det gjelder innkjøring så har jeg ikke prøvd salmiakkmetoden selv, så der er det kanskje mer hjelp i beskrivelser i tråder. Eller om noen andre slenger seg med.
Forøvrig så er det regler for hvilke Aulonocara som kan kombineres for å unngå krysninger. Det er visst mulig å holde forskjellige arter, dersom man unngår å holde nært beslektede arter. Da får man trøbbel med hybridisering…
Lykke til. Sjekk tråden til "Shiramor"...
Mine erfaringer når det gjelder det tekniske er begrenset. Jeg har et akvarie på 429 liter der jeg i motsetning til de fleste her på forumet holder meg til innvendige filtre. Jeg har to Eheim 2252 og to Eheim Biopower 240. Så filtreringen er nok det mange vil mene er begrenset. Jeg bytter derfor mellom 1/3 og 1/4 av vannet hver uke - og tilfører kaldt vann fra springen med hageslange og koblinger.
Selv har jeg en del kalkstein, og litt grus. Det er mulig at det er rester av korallsand hos meg også, men det er utgjør ikke hovedandelen. For å holde oppe pH og for å få riktig hardhet tilsetter jeg Noraq pH/KH+ salt.
Foringen består hovedsaklig av TetraPro Vegetable flakfor (kjøpte en 10 liters bøtte på Webzoo for noen år siden, oppbevarer den i fryseren og beholder brukerdoser i mindre bokser i kjøleskapet). Jeg forer også med annet vegetabilsk for. Leser man på pakningene på TetraPro, både på den "vanlige" og den "vegetabilske" så står det ikke så store forskjeller i proteininnhold osv.
Denne foringen og vannbehandlingen går greit hos meg, og fiskene lever tilsynelatende i god helse. Det som innimellom tar livet av en fisk ser ut til å være voldelige konfrontasjoner, men det er sjelden. Det er likevel et gjennomgående tema med Malawier at det nettopp er aggresjonsnivået som kan være problematisk. Mbunas er ferskvannsakvaristikkens pitbuller, har det blitt nevnt…
Jeg vil tro at korallsteiner i sumpen kan fungere godt for å opprettholde hardhet, og der vil det vel ikke bli trøbbel i forbindelse med fisker som ønsker å sile sand. Når det gjelder bruk av sand, så er det nok flere muligheter. Om man kan være trygg på sand man henter fra naturen, det kommer nok an på flere forhold. Det er flere som har beskrevet gode erfaringer med en viss type Biltemasand, og andre som sverger til avrundet grus… Mange meninger. Problemer med å hente i naturen kan jo være rester av forurensing - selv om enkelte beskriver hvordan de har hentet sand sjøl og at det har gått greit. Stein fra elver, gjerne grå, kan bli fint det. Vær klar over farene med tung stein og belastning på enkelte punkter av akvariebunnen. Det er et faremoment. Enkelte bruker liggeunderlag og liknende.
Det er en tråd her på forumet som jeg vil anbefale deg - dersom du søker på "Shiramor" så finner du Kristin sin gamle tråd. Mange fine bilder og beskrivelser, og kanskje mye som er aktuelt for deg. Denne tråden er ikke lenger aktiv, men jeg vil anbefale deg å se på den. Når det gjelder større akvarier og Malawi, så er vel Roy fra Risør kanskje den rette mannen...
Individuell foring av Malawi er bare å glemme. Alles krig mot alle under foring. Og øyenen blir aldre mette. Et godt flakfor kan gjerne utgjøre basisen, og om man har mbunas så er de i all hovedsak herbivore (ikke alle riktignok), og derfor må man ta spesielt hensyn til disse ved å unnlate å fore med feil for. Feil vannkvalitet og feil for kan være kritisk for disse.
Når det gjelder innkjøring så har jeg ikke prøvd salmiakkmetoden selv, så der er det kanskje mer hjelp i beskrivelser i tråder. Eller om noen andre slenger seg med.
Forøvrig så er det regler for hvilke Aulonocara som kan kombineres for å unngå krysninger. Det er visst mulig å holde forskjellige arter, dersom man unngår å holde nært beslektede arter. Da får man trøbbel med hybridisering…
Lykke til. Sjekk tråden til "Shiramor"...
Postet 12.08.15 kl 22:18
Ang Biltema sand,har jeg hørt at denne har en tendens til og klumpe seg over tid....mulig det er en reaksjon som skjer over tid som gjør at denne sanden forsteiner seg,men om det skjer alle og om det er et problem,er vanskelig og si.
Ellers så er karret hjemmelaget av kryssfiner og epoxy(er tømrer),og vil tørre og påstå at det fint tåler et tonn eller to med Stein i bunn.
Så hvis jeg finner steiner og evt sand i elver og bekker/innsjøer så kan dennes brukes om jeg spyler vekk møkk fra dette og selvfølgelig vasker sanden veldig godt?
Når det gjelder innkjøring,så må jeg innrømme at jeg er veldig skeptisk til salmiakk.
Kan ha noe med min tidligere lange erfaring med det sterile og perfekte saltvannet og gjøre.
Pga det har jeg god tålmodighet,og kan fint vente lenge med og introdusere fisk,men da må jeg vite at jeg gjør ting riktig sånn at filteret kjøres inn og det er trygt og sette inn fisk.
Vil filteret "aktivere seg selv" ved at en fyller på vann og setter det hele i sirkulasjon,eller må jeg tilføye noe for og sette i gang prosessen?
Skal søke opp tråden du refererer til ...
Igjen takk for utfyllende svar
Som du sikkert har skjønt,vil jeg heller gjøre det sakte men sikkert riktig,enn forhastede løsninger og feil kombinasjon av fisk etc.
Ønsket er og oppnå en biotop med større flotte eksemplarer hvor farger er viktig.
Derfor en diffus farge på Stein og sand og heller mere fokus på fisker.
Tidligere var det motsatt med fargesterke sps koraller etc.
I min perfekte drømmeverden kunne jeg heller hatt 20 fullvoksne utfargede hannfisk i forskjellige arter som lever i samme miljø,enn en miks at masse rart som i den riktige verden ikke har så mye til felles.
Avling er ikke tema for meg.
Derfor litt usikker på om jeg vil blande inn mbunas med frittsvømmere og aulunocaraer osv,da disse lever på litt forskjellig sett....største tanken min er foring...
Ellers så er karret hjemmelaget av kryssfiner og epoxy(er tømrer),og vil tørre og påstå at det fint tåler et tonn eller to med Stein i bunn.
Så hvis jeg finner steiner og evt sand i elver og bekker/innsjøer så kan dennes brukes om jeg spyler vekk møkk fra dette og selvfølgelig vasker sanden veldig godt?
Når det gjelder innkjøring,så må jeg innrømme at jeg er veldig skeptisk til salmiakk.
Kan ha noe med min tidligere lange erfaring med det sterile og perfekte saltvannet og gjøre.
Pga det har jeg god tålmodighet,og kan fint vente lenge med og introdusere fisk,men da må jeg vite at jeg gjør ting riktig sånn at filteret kjøres inn og det er trygt og sette inn fisk.
Vil filteret "aktivere seg selv" ved at en fyller på vann og setter det hele i sirkulasjon,eller må jeg tilføye noe for og sette i gang prosessen?
Skal søke opp tråden du refererer til ...
Igjen takk for utfyllende svar
Som du sikkert har skjønt,vil jeg heller gjøre det sakte men sikkert riktig,enn forhastede løsninger og feil kombinasjon av fisk etc.
Ønsket er og oppnå en biotop med større flotte eksemplarer hvor farger er viktig.
Derfor en diffus farge på Stein og sand og heller mere fokus på fisker.
Tidligere var det motsatt med fargesterke sps koraller etc.
I min perfekte drømmeverden kunne jeg heller hatt 20 fullvoksne utfargede hannfisk i forskjellige arter som lever i samme miljø,enn en miks at masse rart som i den riktige verden ikke har så mye til felles.
Avling er ikke tema for meg.
Derfor litt usikker på om jeg vil blande inn mbunas med frittsvømmere og aulunocaraer osv,da disse lever på litt forskjellig sett....største tanken min er foring...
Postet 12.08.15 kl 22:41
Jeg vil absolutt anbefale innkjøring med salmiakk. Det finnes masse tråder om dette. Mener det ligger en både under nybegynner og en under vannverdier. En av disse forklarer hva og hvorfor, og en har kalkulator. Det blir ingen rester, og du får garantert fullt innkjørt filter klar til høy belastning ila innkjøringsperioden. Vet bare å 'sette igang' filteret uten trigger vil ting skje uendelig mye saktere.
Postet 13.08.15 kl 07:10
At du er skeptisk til salmi-innkjøring betyr nok bare en manglende forståelse av hvordan et akvarium og filter fungerer. Og nitrogensyklusen er akkurat den samme i saltvann som i ferskvann, så saltvann er nok ikke mer 'sterilt' enn ferskvann. Fiskeløs innkjøring med Salmi er en "simulering" av at karet er fullt av fisk som produserer avfallsstoffer...uten at noen fisker behøver å gjennomgå den torturen det er å leve med ammoniakk og nitritt i vannet.
Postet 13.08.15 kl 09:05
Har du sump er det jo bare den som trenger innkjøring, uansett metode. Om du bruker salmiakk trenger du jo ikke å ha det oppi selve akvariet.
Men, det finnes relativt gode akvarister som ikke bruker salmiakk metoden også, mitt inntrykk er spesielt amerikanere, ser ut til å bruke flaskebakterier som ikke tåler frost, har holdbarhet 2-3 måneder, bør oppbevares i kjøleskap, og kjemiske produkter for å fjerne ammoniakk, etc.
Som youtube kanalen kgtropicals (malawi, bruker ikke salmiakk metoden).
https://www.youtube.com/watch?v=hgWPeKWCdhs
Videoen har mange ideer for å syklusen i gang. Med eller uten fisk. Men jeg vet ikke om de kjemiske produktene han snakker om finnes her.
Men, det finnes relativt gode akvarister som ikke bruker salmiakk metoden også, mitt inntrykk er spesielt amerikanere, ser ut til å bruke flaskebakterier som ikke tåler frost, har holdbarhet 2-3 måneder, bør oppbevares i kjøleskap, og kjemiske produkter for å fjerne ammoniakk, etc.
Som youtube kanalen kgtropicals (malawi, bruker ikke salmiakk metoden).
https://www.youtube.com/watch?v=hgWPeKWCdhs
Videoen har mange ideer for å syklusen i gang. Med eller uten fisk. Men jeg vet ikke om de kjemiske produktene han snakker om finnes her.
Postet 13.08.15 kl 12:51
De kjemiske produktene finnes her også. Dog bare fra grossist. Om det er interesse for det kan jeg få tak i gjennom firmaet mitt. Vi har tanker også vi kan holde dette i eventuelt blande ut om det skal blandes ut. Jeg har bare fått den ideen at de stoffene ikke vil slå ann i Norge. Personlig kan jeg ikke si at jeg er så veeeeldig interessert i å putte disse stoffene i akvariet mitt selv. Om det er stor nok interesse for det kan jeg få tak i disse stoffene men det blir da mengder så må være en del interesse for det.
Kjemikeren i firma her sier at det i teorien skal fungere. Men det er teorien og dosering blir på eget ansvar.
Personlig ville jeg holdt meg til god gammeldags innkjøring men....
Kjemikeren i firma her sier at det i teorien skal fungere. Men det er teorien og dosering blir på eget ansvar.
Personlig ville jeg holdt meg til god gammeldags innkjøring men....
Postet 13.08.15 kl 12:56
Helt enig med deg der, Roger ! Hvorfor dumpe mengder av unødvendige (og dyre) kjemikalier i akvariet, når man nesten gratis kan kjøre inn karet på en 100% naturlig måte, og uten at fisk må lide ? Fra mitt ståsted er det alltid bedre å forebygge enn å prøve å kurere Uhell kan alltids skje, og det er ille nok..
En annen faktor er at disse flaskekulturene slett ikke alltid inneholder de rette bakterie-stammene og -variantene. Den dag i dag er det ting som vitenskapen ikke er enig om når det gjelder hva vi egentlig "dyrker" i våre filtre, og de forskjellige genetiske stammene er ikke like. hva jeg har i mitt filter, med relativt lav temperatur, GH og pH, er ikke identisk med hva naboen har i sitt levendeføderkar på 26 grader.
En annen faktor er at disse flaskekulturene slett ikke alltid inneholder de rette bakterie-stammene og -variantene. Den dag i dag er det ting som vitenskapen ikke er enig om når det gjelder hva vi egentlig "dyrker" i våre filtre, og de forskjellige genetiske stammene er ikke like. hva jeg har i mitt filter, med relativt lav temperatur, GH og pH, er ikke identisk med hva naboen har i sitt levendeføderkar på 26 grader.
Postet 13.08.15 kl 13:39