Måling av no2 og div.

Min datter på ti år fikk 2 gullfisker for ca 2 mnd siden som hun har i et glasskar ca 15l uten pumpe eller filter som butikker sa det skulle gå helt fint. (Hun har et par plante i karet). For ca 2 uker siden fikk hun 3 gupyer som hun sa i følger butikken skulle gå helt fint sammen med gullfisk.

Jeg mener hun måtte skaffe seg et ordentlig akvarie for at fiskene kan trives. Nå har hun skaffet seg et brukt akvarie på 50l. Hun prøvde å skaffe seg kunnskap om div. Bl.a. Innkjøring, men synes det er vanskelig å forstå.

Jeg har lovet å hjelpe henne og har nå lest for 3. gang om innkjøringsinnlegg her og må innrømme at det er nesten som å lese gresk. (Jeg har ikke interesse om akvarium og synes derfor vanskelig å sette meg inn i)

Jeg har tenkt å bruke 530s innlegg som en dummie å gå frem. Men har likevel noen dumme spørsmål:
*Hvordan måler man NO2, NH4 og PH? Hvor får man tak i disse tingene å måle med?
*Kan jeg nå sette pumpen i nåværende akvarie for å få rense det og deretter bruke pumpen til å kjøre inn det nye?

Det er mulig jeg er helt på bærtur, men hvis ikke jeg spørre får jeg heller ikke vite...
Plussmedlem
Tester av forskjellige slag kan du f.eks. kjøpe her.
Bruksanvisning følger med. Det er ikke innviklet.

To gullfisker og noen guppy går ikke fint i 15 liter uten filter. De dør som regel innen kort tid.

Hvis du allerede har kjøpt nytt akvarium med filter så kan du like godt flytte fiskene over dit allerede nå. Det har ingen hensikt å kjøre inn filteret i bollen på 15 liter.
Du kommer nesten garantert til få problemer med ammoniakk og nitritt.
Dere må da forvente å skifte vann hver eneste dag til dette har forsvunnet.

Hva slags filter er det? Navn?
Tusen akkurat for svar Loomis. Filter heter Ehem. Ser ut som det er en svamp inni. Det følger også med en som ser ut som et reagensrør som jeg tror er temp. måter? (SensoTherm 50w) Mener du da at vi skal helle inn nytt vann i 50l'en, så heller den nåværende akvarie m fisk oppi?
Jeg kjørte inn mitt 60l akvarium ved å bytte ca 30-40% av vannet hver dag i en periode, og så gå ned til annenhver dag ei stund, så tredjehver.. Det har gått bra med mitt akvarium hvertfall.
Plussmedlem
Kanskje en slik Eheim.

Ja, det er det jeg mener.
Så kan du gjøre noe lignende det som Mari skriver. Over hvor lang tid og hvor ofte du trenger å skifte vann kan en dråpetester for nitritt hjelpe deg med.
Tilfeldig bekjentskap
© Marius S. Lier
Reklame for plussmedlemskap