Vannliljes lille drøm

Endelig har den tid kommet at jeg, Ida, skal lage min egne personlige tråd! Jeg har ventet lenge på dette (vel, to uker...) og jeg er så spent!

Eventyret startet 8. juni da jeg så litt rundt på finn.no, og plutselig fikk jeg lyst til å se på akvarieseksjonen, siden dette var noe jeg hadde drømt om så lenge jeg kan huske. Jeg fant en annonse på et akvarium, og kjøpte dette. Etter kun en uke rammet litersyken meg hardt og jeg drømte om større akvarier. På bursdagen min den 21.juli kom det en spesielt spennende pakke fra mamma og pappa, og gjett hva det var... Et akvarium!

Den nye "drømmen" er et 110l Juwel Rekord 800 akvariet komplett med filter, og varmekolbe.

Mål: 80*35*40
Subtrat: Sand fra biltema
Filter: Innvendig Juwel Bioflow 400
Filtermateriale (fra nederst til øverst): Blått finfilter, Eheim SubtratPro med nylonstrømpe som filterpose og hvit filtervatt.
Lysrør: 1x Juwel 18W Day-Lite (T8)
1x Juwel 18W Warm-Lite (T8)
Varmekolbe: Juwel 100W

Vannverdier:
PH: 7.0-7.2 (Litt for grønt for 7.2 og litt for blått for 7.0)
GH: 2
KH: 3

PH er litt høyere enn jeg vil ha det

Karet er nå fylt med biltemasand og vann og startsdosen for salmi er sprøytet i

Gleder meg fryktelig til å starte fullt og helt, og håper ting går som smurt i starten for en nybakt akvarist.
Dag 1 med innkjøring, aquamanias og planer
Dag 1 med innkjøring med salmi
07.08.15 17:30
Jeg regnet ut startsdosen med salmi som ble 4,13ml. Jeg brukte en av ml-sprøytene jeg fikk fra JBL dråpetestene, og tilsatte noe mellom 4ml og 4,20ml. Jeg målte ikke salmi etter dette siden jeg visste det ville være høyt uansett.


Grunnen til at jeg måtte vente med å sette opp karet og å starte tråden var fordi jeg var på en to ukers ferie på sunnmøre. Men før jeg dro bestilte jeg masse greier fra aquamanias, og fikk åpnet den når jeg kom hjem

I den var
PH, GH, NO2, NO3 dråpetester fra JBL
KH, NH3/NH4 dråpetester fra Tetra
Hikari Sinking Wafers 110g
JBL NovoBel 250ml
Flytende termometer med sugekopp
JBL 7+13 kuler plantenæring
Eheim SubtratPro 1L
Esha 2000 20ml

Har også bestilt planter fra akvariekjelleren og rubrikk her. Planteliste kommer når plantene kommer i hus, siden jeg allerede har glemt hva jeg har kjøpt, haha
Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg vil innrede akvariet, men jeg skal ihvertfall få tak i en rot og masse gjemmesteder. Fiskene jeg vil ha ligger for tiden på Corydoras similis og Corydoras pygmaeus. Jeg er ikke helt sikker på midt og toppsjiktet, men har sett litt på forskjellige tetra og rasbora arter, men har litt lyst på et par-tre kampfisk damer. Er ikke sikker jeg. Planer endrer seg fort her hos meg
Innredning...
Hei. Det blir artig å følge tråden din. Alltid spennende med nytt kar. Tenkte bare å nevne at siden du ikke har begynt å innrede enda men planlegger rot/røtter så anbefaler jeg deg å skaffe denslags tilveie så raskt som mulig. Legg de i bløt så de blir godt vasstrukne. Skift vann ofte. Fordel når du skal innrede, de "flyter" ikke, og du slipper utfarging/forurensning etc. i karet ditt. Ellers har du en go' plan. Du vet, godt begynt er halvt fullendt.
Takk for livstegn og tips Har ikke funnet noen røtter enda, men leter stadig. Gjerne kom med flere kommentarer i fremtiden
Innkjøring dag 2
Målte NH3/NH4 idag, og som forventet var den høyere enn 5.0mg/l. Skulle egentlig ikke måle, siden jeg visste at den var for høy uansett, men det er litt spennende, da

Temperaturen ligger på 25 grader, men jeg skrudde varmekolben litt opp for at de framtidige bakteriene skal få det litt varmere.
Den første planten
Jeg har plantet den første planten i akvariet, som er fra mitt andre akvarie. Da jeg kom hjem fra ferie hadde fiskene gravd denne opp og den fløt i vannkanten. Jeg så nærmere på den, og den hadde virkelig stusselige røtter. De var veldig korte (ca. 2cm) og noen av de var brune og slappe. Jeg tok vekk de dårlige røttene og la planten i en egen bøtte, men så kom jeg på at jeg har et akvarie der ingen fisk kan plage den, så nå er den plantet i Drømmen, som jeg kaller det, med en JBL næringkule. Jeg håper røttene vokser seg fine og store

Jeg er ganske sikker på at planten er Echinodorus parviflorus "peruensis"

Nå er jeg litt redd for at jeg tok med litt av penselalgene til det nye akvariet, men jeg kan ikke se noen på planten. enda.
Glemte bilde. Igjen.

Kan noen forklare hvordan man legger ut eksterne bilder? Prøvd, men det fungerer ikke.
Innkjøring dag 3
19:30
Var på middag hos noen andre, så ble sen måling idag.
NH3/NH4: fortsatt mer enn 5mg/l
NO2: 1 (yay)
Hvis du har over 5ppm NH3/NH4, har du brukt for mye Salmi. Dette er ikke så heldig for bakteriene og kan forsinke innkjøringen.
For å legge ut eksterne bilder må du ha en konto og laste dem opp på en eller annen fotolagrings-nettside. Som f.eks. Photobucket. Så bruker du "image"-taggene i innlegget ditt og klistrer inn direkte-addressen til bildet.
Men husk på at det må være bilder du selv har opphavsrett til, eller har skaffet deg tillatelse til å bruke.
Takk for svar. Tror jeg skjønte det. Skal prøve snart Jaja, er fullt klar over reglene for bilder
SilverShaded
Hvis du har over 5ppm NH3/NH4, har du brukt for mye Salmi. Dette er ikke så heldig for bakteriene og kan forsinke innkjøringen.


Men har jo ikke hatt i noe annet enn startsdosen? Kanskje den var feil.
4/(9*10)*93=14,1333333- Tilsatte noe sted mellom 4ml og 4.20ml

Endring: Jeg vet at det er 93 liter, for jeg skrev ned hvor mange liter jeg fylte da jeg fylte karet. Det er ikke helt nøyaktig, men rundt der et sted.
Grunnen til at dette skjer, er at ligningen for startdose forutsetter nøyaktig den konsentrasjonen som står på Salmi-flasken. Og det kan nok variere noe...det kan også være lønnsomt å snu flasken et par ganger før man bruker av den, slik at innholdet garantert er ensartet i konsentrasjon.

Bytt en bøtte vann, du. Så kommer konsenrasjonen ned på et litt lavere nivå. Og ikke regn med at det skjer så mye mer de første 5-6 dagene, det er helt normalt.
4,13ml er rett for 4ppm ammoniak i 93 liter vann.

Sjekk springvannet for ammoniak.
Hvis ikke det er springvannet er det noe annet som avgir ammoniak i vannet.

Du kan skifte ut 10-20% av vannet for å redusere ammoniakverdien til under 5.
Men du har allerede fått nitritt så prosessen har startet.
I Norge fins det så godt som aldri ammoniakk i kranvann fra offentlig vannverk. Om man måler ammoniakk i kranvann, er det noe galt med rørene i form av innsig. Private brønner kan derimot inneholde ammoniakk under visse vær- og nedbør-forhold.

Såvidt jeg forstår har du Biltema-sand, og den skal heller ikke avgi noe. Andre, ladede substrater (som ADA og diverse rekesubstrater) kan derimot avgi ammoniakk ganske lenge.
Ok, takk for hjelpen Skal bytte en bøtte vann, og sjekke amoniakk etter det. Skal jeg bytte mer hvis amoniakk fortsatt er over 5ppm?
Ja, få den ned rundt 4ppm, det er best.
Byttet 20 liter. Den er ca. 5ppm (en smule mørkere)
Setter igang med 20liter til.
Innkjøring dag 3
Tok to vannbytter idag. Et på 20liter og et på 10liter. Målte amoniakk for siste gang nå og den er pent og pyntelig på mellom 3 og 5mg/l. Akkurat som det skal være.

Skal jeg vente til amoniakk er under 1mg/l med å tilsette amoniakk?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap