Vannliljes lille drøm (side 10)

Gratulerer med fisk!! Flammetetra ser veldig flotte ut! Nå vil vi se biiildeeeeer!
Takk, Kuledrøm! Ja, de er veldig flotte, synes jeg.

De er ganske sky. Når lyset er skrudd av ser de meg ikke og er rundt i hele karet, men når lyset er på, ser de meg og gjemmer seg. Prøvde å ta bilde uansett, men kan ikke garantere at de ble bra
Trekker luft fra overflaten?
Jeg har observert noen av fiskene gå opp til overflaten, fort bryte den med munnen og så gå ned igjen. Byttet 30% vann på fredag (var borte igår) og målte nitritt og ammoniakk idag. Begge var 0.

Ingen av fiskene henger overflata hele tiden, ingen har røde gjeller, ingen ligger på bunnen, ingen puster mer enn normalt, ingen har synlige symptomer på sykdommer og alle spiser flittig og svømmer aktivt.

Teorien min er da at isteden for å trekke luft, er det rester av mat i overflaten eller partikler av støv o.l. som de tror er mat og prøver å spise. Jeg ser samme oppførsel når de får flakfôr. En går sakte opp mot overflata, vurderer litt for så og "satse" og ta et flak. Når en fisk finner ut at det er mat kommer alle andre også. Noe som også støtter teorien. Når en bryter overflata uten at jeg har matet, kommer det gjerne en eller to til opp og sjekker det ut, før de går ned igjen.

Noe annet som kan være årsaken er at det er lite oksygen i karet. Kan koble til brusesteinen og sjekke om det gjør forskjell, men kan ikke ha den på hele tiden, for den bråker fryktelig mye. Kan ikke være en permanent løsning.

Noe helt annet:

Jeg har brukt opp tetra NH3/NH4 testen min, så tenkte jeg skulle kjøpe en ny, men JBL denne gangen siden det blir billigere i lengden. Derfor lurer jeg på hvilket batch nr. er det som er defekt? Leste det en gang, men finner ikke tråden. Også ser jeg at det bare er ammonium/NH4. Er denne jeg skal ha? Husker så vidt at det var noe med pH verdien? Jeg gjetter at det er NH4 når pH er under 7 og NH3 når pH er over 7, fordi det er overskudd av H+ ioner i syrer. Eller er jeg helt på jordet, nå?

Bildene er av fiskene under fôring
Neida, det stemmer at ammoniakk foreligger mer som NH4+ jo mer surt vannet er. Men alle tester måler NH3 + NH4+. Tror det var batch nummer 10 det var feil med...men det kan være andre også.

Hvorfor fiskene går opp i overflaten, er ikke lett å gjette. Men det er neppe oksygenmangel, med mindre du har null bevegelse i overflaten og hermetisk tett lokk. Noen arter har det bare som vane, andre ser etter mat.
Takk! Skal bestille i kveld.

Har både sirkulasjon i overflaten og luftig lokk, så da skal jeg ikke bekymre meg så lenge alt holder seg som det skal.

Kan new-jet pumper brukes til vannbytter, mon tro?

Har sett litt i tråder og har ikke sett noen bruke den til vannbytter, men det er vel teknisk sett mulig, så lenge den er under vann?
Jada, denne kan du fint bruke, så lenge den er nedsenket
Bestilte allerede eheim compact 300.

Det var den orginale planen, men fant den ikke før jeg så på webzoo

Du har sett at står Corydoras similis til salgs nå ?
Ja, jeg har sett det, men jeg har ikke mulighet til å kjøre til Sandnes og jeg vil ikke ha dem tilsendt. Men takk uansett

Men du vil kjøpe dem i en dyrebutikk som har fått dem tilsendt fra en annen verdensdel ?
Men da blir de jo sendes annerledes enn hvis de sendes som vanlig pakke i posten. (Tror jeg?)

I tilleg føles det bedre når man ikke har ansvaret for levende fisk i transport selv.
Har du dyrebutikker i nærheten som får varer fra imazo.se? Da kan du bestille similis der, imazo har dem inne for tiden. Jeg gjorde det slik da jeg skaffet mine kulefisk, da kunne jeg hente dem dagen de ankom fra imazo. Dermed slapp fiskene en mellomstasjon i dyrebutikkens akvarier, noe jeg tenker er lurt med tanke på stress og smitte.
Jeg vet ikke hvor de får varene fra, men det kan finnes ut av
Søtinger
Har hatt søtingene i nesten 2 uker

De er mye mindre sjenerte nå, og kommer alltid frem for å hilse på meg. Under vannbytter og div. styring i karet blir de ekstra ville. Det virker ikke som om de er redde, men de er mere frampå når jeg driver oppi der. Noen har til og med kommet og smakt på meg! Veldig koselig, syntes jeg, hehe.

Fôring med mikroorm og erter er suksess. Erten måtte moses i små biter til de små tetra-munnene Har også flakfor fra JBL, som jeg forer sparsomt med i frykt for forstoppelse og slikt. Frossenfôr som mygglarver og daphnier skal skaffes, og jeg skal prøve å se om spinat smaker.

Det er virkelig ikke lett å ta bilder av fiskene, selv om de er frampå. De beveger seg som små lyn. I tilleg liker kameraet å fokusere på algene og ting på glassruta (som veldig fint til å ta bilde av snegler, da).

Eksterne bilder funket ikke idag... (ble til {url} linker)

Mye av teksten ble borte, fordi jeg prøvde å lage et hjerte med "mindre enn"-tegn, så jeg skrev på nytt men ikke alt ble lagret i hukommelsen min.


Jeg føler trang til å dele at jeg fikk 6'er på siste kjemiprøve: løsninger, syrer og baser. Perfekt for meg, hehe. Jeg har jo lært alt det grunnleggende om syrer og baser av hobbyen (lest, spurt og blitt svart her inne), og når man kan det grunnleggende godt, er det enklere å lære det mer "avanserte" på molekylnivå.

Jeg må beklage alle skrivefeilene og gramatikkfeilene jeg har skrevet. Når jeg ser tilbake på eldre innlegg ser jeg forferdelige feil som jeg ikke skjønner hvordan har havnet der. F.eks. "Men da blir de jo sendes annerledes". Jeg er ikke 8 år, selv om det ser sånn ut...
Skjønner ingenting
Jeg skulle teste pH-verdien i byttevannet idag, men siden jeg er en liten surrekopp klarte jeg å teste verdien i akvariet istedet, og den var 7! Skjønner ikke helt hvordan den har gått opp? Forsvinner bufferne litt sånn av seg selv etterhvert?

Da jeg testet pH-verdien i byttevannet var den gul. Altså under 6. Skjønner heller ikke det. Det er jo ikke så farlig, for jeg trenger bare å ha i litt mer alkaline buffer, men hvordan har det endret seg? Dosering: 3,20g acid buffer og 1,50g alkaline buffer til 20 liter vann.
Kom på nå at surhetsgraden i kranvannet kan ha endret seg, men det var jo veldig mye. (Skal teste etter på)
Spørsmålet da er om du har justert for hele vannvolumet i karet, eller bare for byttevann ?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap