Vannliljes lille drøm (side 11)

Før jeg fikk fiskene ganget jeg opp i antall liter i akvariet, tilsatte og målte pH 6,5 etterpå. Har bare hatt ett vannbytte etter det, jeg tilsatte buffere men målte ikke etter det.
Hvis pH drifter oppover, bruker du buffer for 10 liter ekstra neste gang. Dette kan du da gjøre til karet holder stabil pH. Her ligger det fjellstøtt på 6.5...så jeg gjør ingen endringer med mindre dette endrer seg. Som du er inne på, og som jeg har nevnt før, pH i krana kan endre seg...da vil det slå ut, men som regel ikke veldig mye.
Altså hvis jeg bytter 30 liter, skal jeg ha dosere mengen som om jeg byttet 40 liter?
Får legge til at årsaken til at pH "driver av" oppover, er at du nok har litt høyere KH i kranvannet enn meg. Siden en full pilot-test ikke ble gjort, er det ikke tatt høyde for dette i tallene. Halve vitsen her er å slå ut KH, så hvis det fremdeles finnes KH i karet vil dette trekke pH oppover igjen.
Så da kan jeg prøve med litt mer acid buffer og måle KH til 0 (hvis det går ann) før jeg har i alkaline buffer. Da trenger jeg kanskje litt mer alkaline buffer også. Jeg får bare prøve meg litt fram i bøtta, så går det nok bra.

Jeg målte pH i byttevannet i en annen bøtte (har en med 20 liter og en med 10) og der var pH 6,5, så noe har skjedd da jeg doblet dosen til 20 literen. Kanskje jeg ikke hadde nøyaktig 20 liter eller noe sånt. Jeg målte pH i kranvannet også, 7,4 som sist jeg målte.
Det er nok bare KH i kranvannet som er litt høyere, ingen krise. Du kan som sagt dosere for 10 liter ekstra, men ta litt mer Acid buffer og litt mindre Alkaline buffer.
Will do!

Da fikk jeg det klarnet opp. Tusen takk for hjelpen!
Hatt en stille uke på akvariefronten, og har bare matet hver dag. Jeg har bare vært litt sliten, siden mye har skjedd i ikke-akvariet-verden. Men nå er det helg, og akvariet er på hjernen min igjen.

Jeg kjøpte jo eheim compact 300 til vannbytter, men jeg glemte å tenke over løftehøyden da jeg kjøpte den, og den klarer ikke å løfte fra gulvet og opp, eller fra en stol og opp. Skuffet. Vannbyttene går da sånn at jeg bruker compacten til å flytte vann fra 30l dunk til 10l bøtte. Løfter 10l bøtte opp på akvariet og bruker compacten til å flytte vann fra bøtta til akvariet. Sånn går det. Derfor er jeg ganske umotivert til å bytte vann, siden det mest er stress og tar tid. Jeg kunne jo bare kjøpt en større pumpe, men 300l/t er perfekt sirkulasjon. Hvis det er mindre går det for sakte, og hvis det er mer hadde jeg rotet opp masse sand og andre ting fra bunnen. Så, ja, tips til vannbyttepumpe?

Jeg har flyttet ancistrusene fra 60l til hovedakvariet og 60l er ENDELIG lagt ned. Jeg er litt usikker på hva jeg skal med det i framtiden. Jeg ønsker meg et akvarium med lav lysstyrke, mye røtter og eikeblader og mørkegrønne planter som tåler den lave lysstyrken. 60l er sekskantet så det er vanskelig å finne et fungerende lys til den, siden den er høy, men ikke særlig bred. Det som er der nå er gult (og stygt) og ganske så algefremkallende. Filteret bør byttes ut også, men det skal være enkelt å finne. Men jeg vet ikke om jeg vil selge det sekskantede og kjøpe en 60l med litt vanligere dimensjoner. Bunnarealet blir større og det er bedre muligheter for alt, egentlig.

En siste ting. Pappa kom med en vidunderlig nyhet idag. Han vil kanskje sette opp et akvarium på kontoret hans, og han vil gi meg all styringen og stellingen! Han betaler for ALT, og akvariet blir på en måte mitt! Jeg får ikke se det hver dag, men det er ikke så viktig. Jeg vil jo dra dit noen ganger i uka for å se hvordan det går, bytte vann og stelle.

Søsteren min har stukket av med kameraet til Amsterdam, men bilder kommer på søndag eller mandag.
Eheim compact 300 er nok grei til sirkulasjon i byttevannet, men kan ikke løfte mer enn 0.5 meter. Jeg bruker compact 1000, den er sterk nok og har knapp for regulering av farten. Tror jeg har den sånn på omtrent en tredjedels "kraft". Den er akkurat passe, syns jeg. Jeg lar slangen levere vannet høyt oppe på glasset, slik at det sildrer nedover ruten. Da blir det ikke opproting av bunnlaget.

Så moro at du får et konsulent-oppdrag ! Masse ny planlegging, da..
Ja, får se på compact 1000, da

Har allerede lagt planer, hehe. Det blir veldig enkle løsninger, med enkle fortvoksende planter og snille fisker, siden jeg ikke kan se til det hver dag. Skal selvfølgelig innkjøre filteret med salmi, og kanskje en bit svamp fra meg.
Problem med bufferene
Problemet før var at KH var litt for høy, og selv etter at jeg hadde brukt acid buffer, så pH ble bufret opp fra 6,5 til 7. Jeg prøvde da litt mer acid buffer og sjekket KH og tilsatte til verdien var 0 (eller gul på første dråpe). Etter det tilsatte jeg alkaline buffer til pH ble 6.5. Det nye problemet er at når jeg prøvde den kombinasjonen av buffere jeg brukte sist, og pH ble for sur. Javel, mer alkaline buffer. Men så skjer det igjen og igjen... Jeg bruker altså samme kombinasjon som ga pH 6.5 forrige gang, men den blir for sur neste gang. Hvorfor?

Det jeg har tenkt på hittil er at bufferene kan være defekte (eller en av dem), vekta kan være unøyaktig, det kan være noe galt med pH-testen, eller så kan det være jeg tar for mye acid buffer sø pH blir ustabil selv med alkaline buffer. pH i krana holder seg stabil på 7.4, men jeg vet ikke jeg. Litt hjelp hadde vært fint
Antagelig er det lavere KH i kranvannet nå enn opprinnelig. Kan ikke tenke meg at bufferne er defekte, eller pH-testen. Det burde holde å bruke bittelitt mer Alkaline buffer.
Jeg tror ikke egentlig de er defekte jeg heller, men det var dr eneste jeg kunne komme på.

Jeg har gått fra å bruke 0.75g alkaline buffer (dine tall) til 1.04g til 10l vann. (Og idag er det for surt.) Vil si jeg har tilsatt litt mer allerede :/ Har også økt acid buffer til 1.80g hvis det er verdt å nevne.
Hvorfor har du økt Acid buffer, da ? Da er det klart det blir surere...
Du må bare justere den bufferen det er litt lite av...hvis vannet er surt - litt mer Alkaline Buffer, hvis det er for basisk - litt mer Acid Buffer.
Økte acid buffer fordi KH var for høy. Skrev det i innlegg 212.
Skjønner at det blir surere, men har tilsatt mer alkaline buffer også, så kombinasjonen ble pH 6.5.
pH blir under 6 nesten hver gang, og det er så rart siden jeg bruker samme mengde som sist ga pH 6.5. Jeg justerer så klart før jeg bytter vannet, men jeg kan ikke gjøre det hver uke. Det burde være samme mengde hver gang.
Du skal i praksis ha null KH i karet og i byttevannet. Men det er ikke KH i seg selv vi går etter her, så du brukte ikke riktig metode til å finne nye buffer-vekter. Vannet må crashe i pH, ikke bare KH, og du må la vannet få tid til å justere seg mellom tilsetning og måling.
Først må altså pH crashe (ned på 4-5), og ikke stige igjen om du blander/hviler vannet i 20-30 minutter. Når du begynner å tilsette Alkaline Buffer, må vannet også blandes/hvile mellom hver tilsetning, til du har riktig pH som ikke synker igjen med blanding/hvile.
Skjønner!

Da prøver jeg på nytt og måler pH for å sjekke om den har kræsjet og sjekke etter 20-30 min at verdien ikke har steget. Tilsetter alkaline buffer til pH er riktig og lar vannet hvile mellom hver tilsetning. Måler på slutten for å sjekke at pH ikke har sunket.

Håper ting stabiliserer seg, da
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap