Vannliljes lille drøm (side 2)

Ja, du tilsetter mer Salmi bare når det har falt ned mot 1 ppm. Om det er litt over eller litt under spiller ingen rolle.
Ganske snart vil de ammoniakk-spisende bakteriene blomstre og bli så mange at de fortærer 4-5 ppm hvert døgn. Da er det bare å vente på at nitritt-spiserne skal følge etter, noe som tar mye lenger tid fordi de forøker seg mye langsommere.
Ok. Takk for all hjelp, Silvershaded
Pakker i posten
Jeg fikk to pakker i posten idag! En fra akvariekjelleren og en fra zoopermarked. Veldig rask frakt, begge to. Fikk mail om at de var sendt igår.

Akvariekjelleren:
ProAquatics PlantPro - noen erfaringer?
Cabomba aquatica
Hygrophila rosanervig
Hygrophila salicifolia
Ludwigia palustris Red
(Nymphoides "Taiwan"
Samolus floribundus)

De i parantes er jeg ganske sikker på er feil. Lagde en tråd om det her

Zoopermarked:
Mangroverot
Tropica Premium Fertilizer

Jeg er litt skuffet over rota. Den ene enden er bare kappet av, så det er en unaturlig rett ende, og hvis de først skulle kappe den av, hvorfor kunne de ikke lage den litt lengre? Jeg bestilte 30-40cm, og den er nøyaktig 30cm. Men, men. Jeg forbredet meg på det verste siden jeg bestilte uten å se bilde av rota.

Jeg har ikke plantet alle plantene enda, siden jeg ville vente til rota kom i karet. Den er foreløpig i en bøtte med vann. Jeg tror jeg skal ha rota i karet imorgen og plassere plantene, og så ha den tilbake i bøtta.

Jeg målte bare ph idag. Den lå på 7,4. Håper verdien går ned etterhvert som innkjøringsprosessen kommer ordentlig igang.
Innkjøring dag 6
Det er tydeligvis dag 6 med innkjøring. Tiden går fort!
17:55
NH3/NH4: 3mg/l

Plantet ikke plantene idag heller, siden jeg har fler planter i posten på vei til meg. Får vente litt til
Innkjøring dag 7
NH3/NH4: 3mg/l
PH:7,3

Skjer det ikke noe snart?
En utålmodig nybegynner her...
Hei. For mange, inkludert undertegnede, er halve moroa faktisk planleggingen.
Så, mens du venter på at vannverdiene skal komme innenfor, har du vurdert å ha noen form for bakgrunn i karet ditt, eller ser du for deg at plantene/rot skal stå for dekoren? Mange farger, teksturer og temaer er jo tilgjengelig for din egen undervannsverdenen...
Ja, jeg vet, det er kjempegøy å planlegge og finne ut av ting. Men problemet er at jeg sitter litt fast der, siden jeg venter på planter som skal komme i posten, og tørr ikke gjøre noe fast før jeg har prøvd meg fram med alle planter og røtter. Men driver og planlegger i hodet mitt hele tiden Når det kommer til bakgrunn, har jeg kjøpt svarte pappark og teipet på utvendig. Her gjøres det enkelt, hehe :P Poenget med dette var egentlig at jeg kunne forandre farge etterhvert som jeg gikk lei av det gamle, men jeg tror ikke det blir noe av siden akvarie kun står et par cm ut fra veggen.
Skjønner. Vel, siden du har valgt en mørk bakgrunn, noe som gir dybde, og det er jo bra, så er det vel like greit å følge planen i første omgang. Utvendig folie kan du jo som du sier endre når/om du går lei, uten alt for store inngrep. Karet kan jo enkelt tappes ned så man kommer letter til. Innvendig deco derimot blir jo litt mer utfordrende, selv om dette også lar seg gjøre i etterkant. Med litt planlegging.

"Problemet" med ett akvarie som er oppe og etter hvert velfungerende er sånn jeg ser det at plutselig er det fint lite å gjøre. Karet steller seg stort sett selv, minus litt daglig småplukk. Blir sånn sett til at alle små prosjekter er velkomne.
Ja, det blir kanskje litt "kjedelig" når innkjøringa er ferdig og det ikke er mer å gjøre, men da skal jeg begynne å styre med fisken og kanskje sette opp ett nytt kar. Jeg har flere ideer til nye kar og fiskearter allerede. Litersyken...
Husk å legg ut bilder.
Har du bestemt deg for hvilken type akvarie det blir?
Høres ut som et fint har.
Venter også på planter ( og noen Notropis chrosomus )
Akvarie studenten
Husk å legg ut bilder. Har du bestemt deg for hvilken type akvarie det blir? Høres ut som et fint har. Venter også på planter ( og noen Notropis chrosomus )


Hyggelig at du skriver i tråden min

Masse bilder skal komme, men akkurat nå er akvariet bare et rot av blader, men det kommer så snart jeg får "rydda" litt
Det blir et selskapsakvarium, hvis det var det du mente. Mange av plantene er fra Asia, mens fiskene blir fra sør-amerika for det meste.
Sneglen fred
Jeg oppdaget en snegle! Yay! Andre blir kanskje ikke så glad for å oppdage "pestsnegler" i karet sitt, men jeg syntes snegler er så søte... Blir glad for å se dem slenge de ikke hoper seg opp i hundretall Fred er så liten og søt Noen som vet hva slags snegle han er?

[External Image]

Litt større bilde av ham her
Innkjøring
Dag 8 (14.08.15)
NH3/NH4: Jeg klarte å helle ut en god del av væsken etter 15 min hadde gått. Målte mellom 1,5 og 3 mg/l etter 20 min, men stoler ikke helt på at dette er riktig. Måler likevel ikke nytt.

Dag 9 (i dag)
NH3/NH4: 1,5mg/l
Tilsetter mer salmi i morgen, tenker jeg.

Fant ut at Fred er en vanlig skivesnegle
Alt ser jo helt normalt ut. Men ikke glem å holde et øye med pH.
SilverShaded
Alt ser jo helt normalt ut. Men ikke glem å holde et øye med pH.


Målte pH for to dager siden, tror jeg. Skal måle imorgen
Innkjøring dag 10
18.00
pH: 7,0
NH3/NH4: litt mindre 1,25mg/l
Tilsetter 1ml salmi
18:40
NH3/NH4:melleom 1,5mg/l og 3mg/l
Tilsetter 1ml salmi
19:20
NH3/NH4:4mg/l
Innkjøring dag 11 og planter
Har plantet i karet i dag. Det blir sånn cirka som på bildet. Er ikke helt sikker på plasseringen av røttene. Det skal komme tre bakgrunnsplanter og tre forgrunnsplanter til. Blir litt tett, ja. Jeg skal blandt annet ha ferskvannstang foran rota og Nymphoides "Taiwan" foran filterboksen. Den planta i potta foran skal til det andre akvariet etterhvert. Må bare få styr på litt ting der først. Jeg klarte å virvle opp masse sand i prosessen, derfor er vannet veldig uklart på bildet

Innkjøring:
19.00
NH3/NH4: 4mg/l
Er det normalt at det ikke har gått ned?

Mobilen min vil ikke ta større bilder, så det blir ett "pixlete" og ett klart bilde..

[External Image]
Ting går tregt i starten, ja. Men plutselig tar det av med ammoniakk-spiserne, og de begynner å bruke opp mer og mer hver dag.

Vær obs på å ikke ha Nymphides "Taiwan" for nær filterinntaket, for bladene sitter på tynne stilker og kan lett "klistre" til filteret.
Takk for svar! Skal jeg vente til amoniakk går ned mot 1ppm igjen med å tilsette salmi? Skal jeg alltid gjøre det?

Jeg kan endre på "planteplanen" min, så en litt sterkere plante kan stå der. Eller ingen planter. Jeg vil bare skjule boksen litt, siden den ikke er så naturlig og pen i akvariet
Det er helt fint å "gjemme" filterboksen, men bedre å gjøre det med planter som har stivere stilker og blad. "Taiwan" er en veldig 'myk' plante i så måte.

Du kan forsåvidt toppe opp ammoniakk til 4ppm hver dag, men jeg foretrekker å vente til det faller ned mot 1 ppm. Dette er jo bare et tema i startfasen, da 2 ppm er mer enn nok til å "mate" de få bakteriene som finnes. Du vil som sagt fort nok se en eksplosjon i antallet bakterier. Hos meg har dette vanligvis skjedd rundt dag 12.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap