Vannliljes lille drøm (side 3)

Ok, nå har jeg blitt litt klokere, tror jeg Blir spennende å måle i kveld.
Innkjøring dag 12
18:30
NH3/NH4: ca. 1mg/l
Tilsetter 1ml salmi

Ting skjer!
Innkjøring dag 13
19:00
NO2: Skikkelig rød med ett rosaskjær. Altså over JBLs skala.
PH: 7
NH3/NH4: litt over 0mg/l
Tilsetter 2,5ml salmi
19:35
NH3/NH4: ca. 4mg/l

Perfekt!
Helt som forutsett og forutsagt...bra
Nå kan du la det gå et par uker før du måler nitritt igjen...ingen vits i å kaste bort dyre dråper. Vi vet at nitritt kommer til å være høy (utenfor skalaen) en god stund fremover. Men ammoniakk er det greit å måle, siden du må tilsette hver dag. Og antagelig "full dose" hver dag.
Innkjøring dag 14
Bra at det går som det skal Når kan jeg forvente at nitritt faller? Rundt dag 25?

---

18:30
Amoniakk: 0ppm
Tilsetter 2,5ml salmi
19:15
Amoniakk: 4ppm

Det har begynt å danne seg en proteinhinne på overflata. Kan jeg regne med at den går vekk av seg selv etterhvert?
Det bør ikke danne seg noe hinne på vannet...kan tyde på at det er litt dårlig bevegelse i overflaten og/eller lite sirkulasjon i nede vannet ?

Nitritt pleier å gå nedover sånn rundt 4-ukers-merket.
Jeg vet ikke helt grunnen til at den dannes, men jeg er ganske sikker på at jeg har nok overflatebevegelse. Kan prøve å rette på utblåsertingen så det blir mere strøm ut i hele karet. Jeg mener å ha lest om noen som fikk proteinhinne under innkjøringa.

Jeg er forresten ikke sikker på at det er en proteinhinne, siden jeg bare har lest om det, men det er et slags oljete lag på toppen. Håper ikke noe galt har skjedd...

Kanskje den flytende plantegjødningen har skylda?
Proteinhinne
Jeg har nå lest litt i forumet her om proteinhinne. Det sies at den kan komme av overforing. Foring med fiskefôr og salmi er jo litt av det samme siden fôr etterhvert brytes ned til amoniakk, men hvis det er tilsetningen av salmi som gjør det er det rart at det ikke er flere eksempler på proteinhinne under salmi-innkjøring... Jeg har jo som nevnt over også "fôret" plantene med flytende plantegjødning, men det har jeg jo i det andre karet også, og der er det ingen hinne.

Ihvertfall har mange løst problemet med å bruke en luftestein. En luftepumpe er på vei til meg i posten, og har luftestein liggende her, så kan prøve når den kommer.
Salmi kan neppe skape noen proteinhinne, den inneholder overhode ikke proteiner. Fiskemat derimot inneholder masse proteiner. Plantegjødsel inneholder heller ingen proteiner, så det kommer ikke derfra heller. At luftestein hjelper er jo bare et bevis på at mere bevegelse og oksygen i vannet bekjemper problemet.
Fikk proteinhinne under innkjøring med salmi jeg også. Riktignok lite bevegelse i overflaten hos meg, men det tyder kanskje på at også andre ting enn rester av proteiner kan gi slikt. Siden mitt var et lite rekekar fjernet jeg det bare med litt tørkepapir innimellom.
En ting som gir hinne på vannet er at man holder på med hendene i karet og legger igjen oljer fra huden. Jeg pleier å bruke varmt vann og en neglebørste på hender og underarmer før jeg rører akvarievannet. Men ikke såpe.
Tante Astrid: Jeg prøvde å fjerne med tørkepapir, men den kom tilbake 30 min senere :/

SilverShaded: Hmm... Hinna kom jo rett etter jeg planta masse planter i akvariet. Jeg vasket jo hendene godt varmt vann før jeg planta, men det holdt kanskje ikke.
Nei, oljene fra huden forsvinner ikke bare med varmt vann...fett er vanskelig å få bort uten såpemidler som løser dem opp. Hvis du stikker fingeren i vannet og ser litt godt etter, ser du oljeringen som sprer seg. Det er derfor jeg børster...hardt. Og man stikker jo gjerne også armene nedi, så de må også behandles.
Ok, jeg må nok skaffe en bedre vaske/skrubberutine Regner med at hinnen vil gå vekk med god tid og god sirkulasjon.
Det er nok viktigere enn man skulle tro, ja. Det snakkes ofte om at man IKKE må bruke bøtter det har vært såpe i...men så kommer man og stikker hele armen nedi akvariet, en arm som som får såpe på seg hver gang man dusjer. Og hvem skyller seg ekstra godt i dusjen med tanke på akvariet ?? Ikke for å overdramatisere dette, men det er litt 'glipp' i tenkingen vår. Sånn til ettertanke
Innkjøring dag 15
Jeg har egentlig ikke tenkt på det på den måten før, men det burde jo være opplagt, og like kjent som å ikke bruke bøtter som er brukt til vaskemidler.

Innkjøring:
18:45
NH3/NH4: 0ppm
Tilsetter 2,5ml salmi
19:30
NH3/NH4: 4ppm

Er det fortsatt vits å måle amoniakk, siden jeg vet at den er på 0ppm etter 24timer, og 4ppm etter tilsetning på 2,5ml salmi?
Hehe..sa jo det var til ettertanke

Vel...egentlig kan du godt droppe det nå et par ukers tid, siden det er stabilt forbruk. Bare å tilsette dosen på samme tid hver dag.
Imidlertid må du ikke glemme å måle pH ganske ofte.
Ok, bra. Vil jo spare dråpene Bra du minner meg på å måle pH. Har glemt det litt..
Innkjøring dag 16
Jeg har ganske vært stressa idag! Vel egentlig ikveld, for 20:30 kom jeg på at jeg har faktisk noe som heter akvarium, og holder på med noe som heter innkjøring. Det hadde visst hjernen min glemt... Jeg løp ned (snubla nesten) og begynte målinga.

20:30
PH: Langt under 6! *Panikk*
Tilsatte 2,5 salmi og ca. en kvart teskje natron.
PH: langt over 7,6 *Mer panikk*
Lagde en stressa tråd her inne...
Tok et lite vannbytte og sølte masse vann i prosessen, for å toppe alt sammen.
Avga et løfte til meg selv om å huske å måle pH. (til riktig tid)
NH3/NH4 etter vannbytte: ca. 4ppm

Nå vil jeg legge meg...

Gladnyhet: Den oljehinna er nesten borte. Bare litt igjen der det er minst sirkulasjon. Tror den vil være borte imorgen
Innkjøring dag 17
18:30
NH3/NH4: 0ppm
Tilsetter 2,5ml salmi
PH: høyy

Tenker jeg måler på nytt om en liten stund for å se om pH har sunket noe, siden jeg målte rett etter jeg tilsatte salmi.

Tilfeldig bekjentskap
© Arnt Olav Vullum
Reklame for plussmedlemskap