Vannliljes lille drøm (side 4)

Mål heller pH før du tilsetter Salmi. Tilsett så evt natron hvis pH er for lav.
Åja, ok. Har gjort det før, men jeg tenkte at det ikke er vits i å kontrollere pH før jeg tilsetter salmi, siden salmi er basisk, men jeg skal måle pH før salmi fremover
Raskt spørsmål: Jeg har akkurat målt pH til ca. 5 og tilsatt litt natron. Hvor lenge skal jeg vente med å måle pH igjen? Jeg tenker natronen må surre litt rundt i karet før jeg måler, eller tenker jeg feil?
En ting til! Målet mitt for pH etter innkjøringa er 6,5. Skal jeg holde pH på 6,5 nå i innkjøringa, eller skal jeg vente med å sette ned mot slutten?
Når du tilsetter natron, bør du løse pulveret i litt vann. Det gir sikrere (for fiskene) effekt, og du ser fortere resultatet. En halvtimes tid burde da holde.

Foreløpig behøver du ikke tenke så mye på pH-justeringen, så lenge den holder seg litt over 6. Mot slutten av innkjøringen vil pH uansett falle, og kan falle mye. Dette fordi nitritt-omsetningen produserer H+-ioner. Ta en titt på de siste postene i Staygold's tråd, så ser du akkurat hva jeg mener Der ser du også hvilke råd han har fått.
Løser opp natronpulveret i vann først, ja. Målte etter en halvtime før jeg fikk svar, så jeg tenkte riktig

Har lest
Innkjøring 18
15:45
pH: gjetter rundt 5
Tilsetter litt natron
16:15
6,2
Tilsetter litt mer natron.
ca. 17:00
pH: 6,6
Tilsetter ikke mer.

18:30
Tilsetter 2,5ml salmi
Jeg ville måle nitrat bare for moroskyld
N03: 80 eller 120. Er det øverst eller nederst på den tallgreia?


Øverst er for saltvann, diskusen er ferskvann, og koien er hagedam.
Med så høy NO3 kan du med fordel gjøre et 50% vannbytte nå.
Ok, jeg kan ta et i ettermiddag.
Innkjøring dag 18
(Igår)
06:30
pH: lav...
Tilsetter litt natron
pH: 6,8

Tok 50% vannbytte

ca. 19:30
Tilsetter 2,5ml salmi

Innkjøring dag 19
06:30
pH: 6,6

18:30
Tilsetter 2,5ml salmi

Lurer på hvorfor plantene jeg bestilte fra rubrikk for ca. tre uker siden aldri kommer...
Innkjøring dag 20
15:00 (rakk ikke i dag tidlig)
pH: 6,6

18:30
Tilsetter 2,5ml salmi

Hva slags fisk skal du ha, Vannlilje? Jeg grubler mye på hva jeg skal ha i mitt neste kar, så må søke litt inspirasjon...
Jeg er ikke 100% sikker men det blir garantert en form for corydoras. Ligger på C. similis og C. pygmaeus akkurat nå. Også vil jeg ha en stim med små tetra eller rasbora.

Jeg planlegger også (forhåpentligvis) mitt neste akvarium som skal være Juwel Rio 240 med guramier og L-maller eller corydoras. Må få tillatelse av sjefene i huset, da :/
Oppdatering
Jeg har funnet ut at det kommer direkte sollys på karet om kvelden... Jeg som trodde jeg hadde funnet det perfekte stedet Det har stått ca. en måned med sollys om kvelden, og fortsatt ingen alger. Bra!

Det har også kommet en stoor mengde snegler. Ser ut som en fin blanding av damsnegler og skivesnegler. Blir nok en jegersnegle eller to når karet er ferdig innkjørt. Jeg har også sett planarier! Tror jeg da. Hvite små ormer som bukter rundt i vannet ukontrollert. Hva skal jeg gjøre? Satse på at det blir fiskemat når den tid kommer?

Jeg fikk mikroormer i posten idag, så nå er en mikroorm kultur satt i gang ved hjelp av denne tråden.

Innkjøring

Jeg har bare tilsatt 2,5ml salmi hver dag 18:30, målt pH på morgenen og tilsatt natron etter behov. Ikke mye har skjedd.

Dag 24 (idag):
pH: 6,2
Litt natron
18:30
2,5ml salmi
NO2: Over skalaen, men litt lavere enn siste måling som var da nitritt var på vei oppover, så noe skjer.
Innkjøring ferdig...?
Innkjøring dag 27
Tenkte jeg skulle måle litt ekstra idag

Før tilsetning av salmi
NH3/NH4: 0ppm
pH: 6,6
Tilsetter natron
NO3: mellom 80 og 160
NO2: mindre enn 0,01!! Jeg testet to ganger for å være sikker
Tilsetter også salmi

Er innkjøringa ferdig da?

Grunnen til at jeg er så overrasket er fordi jeg trodde jeg hadde rundt en uke igjen, jeg trodde at NO3 skulle gå ut av skala, og jeg har ikke fulgt på noe NO2 dropp. Da kan jeg begynne med vannbytter da!
Ja, du kan begynne med vannbytter for å få ned nitrat.
Men det må tilsettes Salmi hver dag, og innkjøringen er ikke ferdig før nitritt har vært stabil på mindre enn 0.01 over noen dager.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap