Vannliljes lille drøm (side 5)

Takk for råd. Da skal jeg vente noen dager med å skaffe fisk og andre dyr.

Ble veldig glad nå
Ja, er man i stand til å lese og følge visse grunnregler, kan egentlig hvem som helst klare dette. Bra jobba...gratulerer med ferdig kar !
Jeg har bestemt meg for fisk )

Vannverdier (i krana)
pH: 7.0
GH: 2
KH: 3

Fisk
Rundt 10 Rubintetra
Rundt 8 Corydoras similis
Rundt 8 Corydoras habrosus
2 Ancistrus (litt midlertidig tror jeg)

Høres sammensetningen og antallet bra ut?

pH på 7.0-7.2 ble litt på kanten for C. pygaeus, og jeg tror ikke jeg driver med pH senking for nå ihvertfall. Kanskje senere eller i et framtidig kar.
Jeg syns det ble litt vel mye bunnfisk, og lite i høyere vannlag. C. similis er relativt stor, også.
6.0 cm er ikke så veldig stort, er det det? Men jeg stoler på deg og din kunnskap.

Hva med å droppe habrosus og ha en litt større gruppe med similis? Rundt 10 kanskje
Jeg er virkelig forelsket i den fisken..

I toppsjiktet funderer jeg litt om jeg skal ha to typer med stimfisker eller en stor stim med en type.
Det er en god plan Da kan du også ha en gruppe til med stimfisk.
Ok, da har jeg sånn cirka en plan Vil skaffe sitrontetra kanskje. Høres fine ut hvis man får fram gulfargen.
Er du sikker på at du vil ha rubintetra og/eller sitrontetra...de er ganske utpregede sortvannsfisker og vil ha lavere pH enn hva du har i karet. Hva med rosentetra, colombiatetra eller glødebåndstetra ? Disse er litt mer romslige når det gjelder pH og klarer greit en pH på 7..
Ja så det nå at de vil ha litt lavere pH enn det jeg kan gi dem. Den colombiatetraen var skikkelig fin. Kan se om jeg kan få tak i den
9jepp, den er flott. Burde gå an å få tak i, den er ikke så uvanlig.
Gratulerer! Så moro Håper det går som smurt dette her, og krysser fingre for at du får tak i fiskene du vil ha. Helt enig i at Colombiatetraen var veldig fin!
Hei på deg

Colombiatetra er en veldig fin fisk helt klart.
Jeg har hatt denne typen tidligere, den er ganske hardfør og lett og ha med og gjøre.

Lykke til videre.
Hei!

Ja, den er veldig fin, og passer bra til vannverdiene mine, men den kan bli litt stor, så derfor er jeg litt usikker. Men har lyst på den også.
Har du kikket på keisertetra? De er utrolig fine, og gløder nærmest når de trives. Det artige er at hunner og hanner har ulik øyenfarge, og derfor er lette å skille kjønn på til forskjell fra de fleste andre tetraer. Hannene har safirblå øyne, og hunnene har smaragdgrønne. Husker jeg ikke feil, har hannene også litt mer "tråder" på finnene sine, finnestrålene er litt mere utstrakte.
De var veldig fine og fasinerende. Vil absolutt vurdere dem.

Men på siden du linket til står det at de har et pH vindu på 5-7.5, mens på fiskebasen her står det pH 5-6.
Enda en siden om Keisertetra.



Kan si at disse er hardføre siden jeg selv hadde disse tidligere.
Takk for linken

Har sett litt på forskjellige sider og det meste er pH rundt 7. jeg vil nok senke pH i framtiden, kanskje med eikebark ekstrakt, siden de fleste fiskene jeg planlegger å ha stemmer for det. Så hvis den er hardfør som B Skattebo sier og flere andre sider sier kan den holde ut med meg på pH ca. 7 til den dagen skjer. Vil ikke holde den bevisst på kanten av pH vinduet, men flere sider sier at 7 er ganske greit.
Jeg hadde mine keisertetra i en ph tett oppunder 7, husker jeg.

Jeg vet ikke hvem som har lagt inn infoen om ph 5-6 på keisertetra i AFs fiskebase. Det kan legges inn av "hvem som helst". Kan være personlig synsing fra noen som bare synes det hørtes passe ut, men det kan også være en ekspert som har gjort det. Aner ikke.

Hvis man finner info som viser seg å være feil (alle andre info-sider sier noe annet f.eks.) på data i fiskebasen, bør man sende inn en rettelse på det. Fiskebasen er jo resultat av medlemmene, det er vi som "lager" den og får inn info der. Det er en form for dugnad som alle bør og kan delta på
Er det ikke sånn at pH automatisk vil synke litt i et velfungerende kar på grunn av syklusen (amoniakk-nitritt-nitrat) som foregår hele tiden, eller er jeg på villspor?

Ja, det er jo litt misvisende. Hvis du ikke hadde linket til en annen side, ville jeg slått den fra meg pågrunn av pH vinduet på akvaforum.
Jada, pH vil synke pga. nitrifikasjonsprosessen
Men hvor mye pH vil synke avhenger av flere ting...men mest av utgangspunktet, dvs. kranvannet. Hvis krana har vann med høy pH og KH er det begrenset hvor mye den vil synke, og ukentlige vannbytter vil da stadig heve pH igjen. En KH på over 3 i krana vil også bufre vannet tilbake til utgangspunktet.

Keisertetraen trenger nok ikke pH på 5-tallet, men i prinsipp bør de aller fleste tetra gå i vann som er på den sure siden. Å holde dem "på grensen" fører sjelden noe godt med seg i det lange løp.

Har man ikke tetravann i krana, bør pH senkes. Men med en viss KH i karet er dette nærmest umulig, for KH kan ikke holde vann bufret på den sure siden. Man må da fjerne KH og enten kjøre uten (og risikere pH-crash) eller erstatte KH med et annet buffersystem (som i prinsippet er det man gjør ved bruk av eikebark-ekstrakt og/eller pH-minus). Eller man kan bruke andre buffere som fins i handelen, hvor man har mer kontroll.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap