Vannliljes lille drøm (side 6)

Har du et eksempel på buffer der man har mer kontroll? Jeg vil ikke ødelegge KH og risikere pH-fall, men vil gjerne ha litt lavere pH.

KH i krana er 3, hvis jeg husker riktig.
Ph og kh henger nøye sammen. Du får ikke senket ph uten å senke kh, da disse følger hverandre slavisk. Høy ph = høy kh og motsatt. Har du kh på 3, synes jeg du har en grei kh.

Eneste unntaket er ved CO2 gass-tilsetning. Gassen tvinger ph ned selv om kh skulle være relativt høy. Men dette forutsetter en konstant tilsetning av gassen. Skrur man av Co2 tilsetningen, stiger ph med en gang.
Hvordan kan jeg senke pH på best og tryggest mulig måte?
Som jeg sa i post 100, KH kan ikke bufre vannet på den sure siden, det er kjemisk umulig. Man må fjerne/nøytralisere KH-bufferen (karbonat/bikarbonat) og erstatte den med et annet buffersystem. Alternativt fjerne bufferen og la karet gå uten noen buffer.
Uansett hvilken metode man velger, må man tilberede vannet for hver gang man gjør vannbytte. Å kjøre uten buffer (tilsette syre til all KH er borte) gjør karet veldig følsomt for pH-svingninger. Men er man nøye, og bytter vann tilstrekkelig ofte og regelmessig, kan man oppnå stabil pH. Dette er metoden Mona har brukt...eikebarkekstrakt er syre, rett og slett. Virker på akkurat samme måte som pH-minus.

Jeg gidder ikke ta sjansen på noe, så jeg bruker Seachem Acid Buffer pluss Seachem Alkaline Buffer, disse to sammen gir meg fjellstø pH akkurat der jeg selv ønsker. Og uten risiko for pH-crash om jeg av en eller annen grunn ikke får byttet og justert vannet i tide. 'Mine' Seachem buffere koster penger, men det gjør også både eikebarkekstrakt og pH-minus. Og de to siste er bare rådyr syre tappet på flaske, og gir usikkerhetsmomenter som nevnt. Man kunne like gjerne gå på apoteket og kjøpe litt saltsyre ganske rimelig, eller bruke eddik fra kjøleskapet.
Takk for godt svar.

Det virker som om seachem bufferne var det beste alternativet. De var ikke så dyre på ebay. Rundt 200kr tilsammen med frakt.
Hvis du skal handle disse, så kjøp ikke de minste boksene. Bufferne må brukes ved hvert vannbytte, så store bokser lønner seg. Billigere over tid fraktmessig også. Bare pass på at du ikke kjøper Reef-produkter (til saltvann).

Jeg har handlet bufferne hos Akvarielageret.no, han fører Seachem-produkter. Ser dem ikke på web-siden akkurat nå, men han har dem muligens hvis du tar kontakt. Om ikke annet så bestiller han dem for deg, vil jeg tro.

Edit ; Bufferne krever et pilot-forsøk...det kan vi komme tilbake til.

Et lite tips før du bestiller:
Se over bestillingen en ekstra gang før du "trykker kjøp".
Vær sikker på at du bestiller Seachem Acid og Alkaline Buffer
og ikke Seachem Acid og Alkaline Regulator. Pakningene er klin like bortsett fra teksten.
Acid/Alkaline Regulator er fosfatbasert, noe algene sikkert setter pris på...

Er lett å ta feil når man bestiller i en fei (Snakker av erfaring)
Jeg har sendt mail til akvarielageret, men hvis de ikke har er disse rikige?

Acid buffer

Alkaline buffer
eller
denne
Jeg kjenner ikke igjen pakningene, men jeg har heller ikke de digre pakningenepå 1.2 kg. Kan hende det bare er ulikheter mellom størrelsene. De ser riktig ut, ihvertfall, og stemmer med bildene på Seachem's hjemmeside.
Ok. Syntes det var litt rart at det var så mange forskjellige bilder på pakkene på samme produkt. (det var derfor jeg spurte)

Men jeg regner med at akvarielageret enten har eller kan bestille.
Jeg tror også du kan få det derfra...så vidt jeg vet er han ganske grei å ha med å gjøre
Hva skjer!?
Jeg har ikke målt nitritt på to dager på grunn av dårlig tid, og nå er nitritt ut av skalaen igjen! De to dagene jeg ikke har målt nitritt har også salmitilsetningen vært sen. 20 tiden imotsetning til 18:30, men trodde ikke det ville ha SÅ stor effekt. Hva skal være grunnen til dette? Jeg har akkurat tilsatt salmi, så skal måle om en halvtime om den er på 4ppm og ikke ut av skalaen eller noe. Jeg håper virkelig det!

Gud, så bra at jeg ikke bestilte fisk igår som jeg hadde tenkt.
Høres merkelig ut. Har du foretatt deg noe annet de siste to dagene med, i eller rundt karet eller vannet ?
For tre dager siden (tror jeg) bytta jeg ca. 60 liter vann og luket plantene. Ellers har jeg bare brukt luftestein litt (ikke heletiden for den bråker veldig) og hatt i salmi hver dag.

Amoniakk måleren "modnes" nå, litt over en time etter salmi tilsetning (glemte halvtme etter)
Du har kanskje dratt opp noen røtter og rotet litt i bunnlaget, tenker jeg. Det er tilstrekkelig til å utløse en liten nitritt-topp. Det forklarer saken
Karet er følsomt nå som det er nyinnkjørt. La det være mest mulig i fred nå de første ukene. Og som jeg sa...det lønner seg å ta noen ekstra dager til å få ting mer stabile, istedet for å sette inn fisk med en eneste gang. Du har igjen for det nå !
Amoniakk er ca. 3ppm, og det er vanlig nok, det.

Ja, jeg rev opp en gjødselkule ved første forsøk ved å luke, så roting er nok svaret

Det med innkjøring er en tålmodighetsprøve, men det lønner seg til slutt, tenker jeg.
Jeg skal skaffe sandsnegler etterhvert, vil de rote opp bunnen så det blir nitritt?
Det blir en liten stund til fordi jeg må drive med denne pH senkingen og få alt stabilt før levende vesener kommer oppi.
Liten risiko for at sandsnegler roter det til noe særlig. Jeg har sandsnegler (uvisst hvor mange, jeg ser dem aldri) i kulefiskkaret. Der har jeg vel hatt lavt utslag på nitritt bare én gang såvidt jeg husker, og da var det nok jeg som rota i bunnlaget...
Ok, da skal jeg ikke uroe meg for mye, også jeg skal være veldig forsiktig med luking framover
Ja, ikke luk...klipp det du vil ha vekk en stund fremover.
Mener du var litt inne på at sandsneglene hadde gravd opp noen gjødselkuler, Kuledrøm ?
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap