Vannliljes lille drøm (side 7)

Ja, du! Det var sant. Det var en teori, jeg har ikke tatt dem på fersken i å dytte gjødselkuler, men så ser jeg jo heller ikke hva de driver med nedi sanda... ;-D
Kanskje det er et tegn på at du hadde litt mange snegler?
Hei!
Gratulerer med akvarier! Jeg har hatt akvarier i ca 2-3 måneder, startet med akvarie ute i hagen. Men litersyken kom fort, og nå har jeg 3 inne også. Veldig spennende og lærerikt... Kjøpte brukte akvarier, så jeg fikk med fisk og ferdig filterbakterier. Eksperimenterer litt med lokale norske planter og fisk i 2 av kara. ( Det er mitt ute akvarie du så når du gikk tur...). Blir spennende fremover, da kara med norsk fisk ikke hadde ferdige filterbakterier. Håper det går bra pga hardfør fisk. Ser lovende ut....

Har du det vanlige Farris-vannet i krana di?

Lykke til med videre fremdrift!
Takk! Litersyken, ja. Jeg fikk den første uka med mitt første akvariet. Så fikk jeg nytt, større og begynte straks planleggingen av mitt neste akvarie (60l, kampfisk og C. habrosus) såå begynte jeg på planlegging av neste (240liter gurami, corydoras). Alt dette mens jeg så vidt hadde startet på innkjøringa av mitt nåværende kar.
Jeg syntes Norske arter er ganske spennende. Jeg tror ikke jeg kommer til å starte opp med det selv, da, men det er interessant. Jeg håper du bytter vann og måler vannverdier ofte, siden du har minimal innkjøring?

Jeg tror jeg har farris vann, ja. Vi har ihvertfall det typiske norske vannet (nøytralt og bløtt)

Takk, og lykke til du også
Hei Vannlilje, hvordan går det med akvariet ditt? Kommer det fisker snart? *spent*
Jo da, det går jeg har ventet på pH bufferene som ble litt forsinket grunnet pengeoverføring i helga, men de er på postkontoret og venter på meg. Har vært der et par dager siden jeg ikke har lappen, og trenger skyss, hehe. Men bufferene kommer idag, og da skal jeg bare stabilisere pH, så skal jeg skaffe fisker Jeg er litt utålmodig, men vil heller ta det litt rolig sånn at alt går til sin tid.

Også må jeg si at alle plantene trives bedre etter lukinga, selv om jeg ikke har fått noen andre lys eller mere næring. Jeg må klippe noen av stenglene på nytt snart, og plante dem, men jeg er litt redd for å rote for mye i bunnlaget etter den lille nitritt toppen som var (som forresten gikk ned etter 24timer).

Tror jeg nevnte at Seachem-bufferen krever et pilot-forsøk ?
Dette du gjøre for å bestemme hvor mye av hver buffer som skal brukes i akkurat ditt vann. Du finner linken som beskriver testen her.
Jeg regner med at du kommer til klø deg litt i hodet over dette, så jeg kan forklare etterhvert. Ideen er A : Å fjerne den bufferen som allerede fins i vannet (KH), ved å skape et ph_crash i testvannet. B : bygge opp et nytt og bedre buffersystem fra scratch. Og dette gjøres helt uten bruk av fosforsyre-relaterte komponenter (slike som er i pH-minus).
Til å begynne med vil jeg bare si : bruk en 10-liters bøtte til testvannet og mål opp nøyaktig 10 liter og fyll i bøtta. Testen er ganske intens mht. pH-målinger, og du trenger både pH-test 3-10 og 6-7.6.
Jeg har fått Seachem pH bufferene nå.

På alkaline bufferen står det "It preferentially buffers at pH 7.8, but can manage ant pH between 7.2 and 8.5 used with Acid Buffer". Betyr ikke det at den bare kan bufre pH lavest 7.2? Jeg vil jo ha surere vann enn det.
Må jeg endre pH sakte, eller kan jeg bare gjøre det kjapt, siden ingen fisker er der, og de levende vesnene som er der allerede har gått igjennom ganske harde pH svinginger?
Nei, du har misforstått. Hele vitsen er jo å få vannet til akkurat den pH man vil ved hjelp av BEGGE bufferne. Og det er nettopp det pilotforsøket er til
Les linken og hva jeg sier om A og B !

Men jeg har forsømt meg her. Du trenger en micro-vekt til dette, en som måler 0.001 g. Alternativet er noen veldig små måleskjeer, kan egentlig godt sende deg det. Men disse er veldig tungvindte senere i bruk ved vannbyttene. Greia med testen er at man må hele tiden vite hva man har tilsatt (skrive opp !). Det man gjør er å bruke måleskje til testen, og så veie buffer-mengden etterpå. Siden veier man bare ut så mye man tenger ved hvert vannbytte. Jeg skal forklare fremgangsmåten mer detaljert i et doc.
SilverShaded
Testen er ganske intens mht. pH-målinger, og du trenger både pH-test 3-10 og 6-7.6.


Da blir det litt mer venting, da. pH-test 3-10 er ikke i hus.

Jeg skrev innlegg 128 før jeg så innlegg 127 og dette før jeg så innlegg 129, hvis du skjønner, hehe.

Jeg klør meg litt i hodet, ja. Ok, så ødelegge KH, forårsake pH crash, tilsette alkaline buffer som erstatter KH.

Jeg har ikke noen måleinstrumenter som måler så lavt, nei...
Du kan godt bruke en bred Tetra-test fra dyrebutikken til dette.
Har du Word ? Isåfall lager jeg et word-document til deg som beskriver hva du skal gjøre.
God beskrivelse av prinsippet !
Jeg har Word, ja.

Får ta en tur til dyrebutikken. Hvor kan jeg få tak i micromåler eller måleskje?
Måleskje kan jeg sende deg. "Mikro-måler" er bare en liten vekt, noe sånt som dette er nøyaktig nok.
Kan du sende meg mikroskje, da? Jeg får vel kjøpe en mikrovekt også siden jeg må måle til hvert vannbytte, men lommeboka mi...
Ser den med lommeboka...
Jeg tror du har vann som er temmelig likt det jeg har, så egentlig kan du slippe hele pilot-forsøket...du kan gjøre en enkel test med mine tall. Men du trenger uansett vekten. For tallene er i gram.
Men jeg vet ikke hva målet mitt skal være. pH 6.0, 6.5?
Kommer an på dine planer ang. fisk...?
Ja, har tenkt litt. Det må bli 6.5. Rosentetra og C. similis. Er usikker på keisertetra fordi den trives i litt dempet lys, men det blir det jo ikke noe av når jeg skal oppgradere lyset.
Det høres ok ut. Med 6.5 vil du ha åpning for en tetra-art til, eller f.eks en nannostomus-art.
Og pHi krana ligger på 7.5 ?
Vannlilje
Ja, har tenkt litt. Det må bli 6.5. Rosentetra og C. similis. Er usikker på keisertetra fordi den trives i litt dempet lys, men det blir det jo ikke noe av når jeg skal oppgradere lyset.


Høye planter som vokser til overflaten og brer seg utover, vil til en viss grad dempe belysningen i akvariet. Jeg har alltid latt plantene få utfolde seg sånn, da mange fisk trives med "beskyttelsen" litt planter i overflaten gir, sånn at de ikke blir sett ovenfra. Det er instinkt, de føler seg tryggere ifht fiender ovenfra.

Uansett, selv om du oppgraderer lyset vil du etterhvert som plantene gror til, kunne få en mere dempet belysning nedover i akvariet fordi lange og store planter lener seg utover overflaten. Sverdplanter og stilkplanter f.eks.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap