Vannliljes lille drøm (side 9)

Ja, jeg er visst det Er trøtt også...

Jeg er usikker på om jeg tør å senke pH med eddiksyre. Det hadde vært en fryktelig kjedelig start på fiskene både for meg og dem hvis alle plutselig døde av pH-dropp. Men hvis jeg gjør det vil jeg måle pH ofte og være klar med natronen. Det er jo snakk om få uker.
Du kan gjøre det, selvsagt. Men hadde det ikke vært bedre å gjøre unna jobben med bufferne, justere til alt er riktig og vite at du har et stabilt kar før fiskene flytter inn ?
Jo, å vente er så klart bedre, tryggere og gjør det enklere. Men... Er ivrig på å komme igang.

Får sove på det.
Planter
Fått nye planter!
Bestilte fire planter
Hygrophila corymbosa "Stricta"
Hygrophila polysperma
Lomariopsis lineata (ferskvannstang)
Hemianthus callitrichoides "Cuba"

Tror jeg skrev det riktig, haha.

HC cuba og ferskvannstang er i en bøtte foreløpig fordi har foreløpig ikke noe jeg kan feste ferskvannstangen på, og jeg forstår meg ikke på hc cubaen. Hva er opp og ned?!

Vel uansett, fikk med et par tre bonus planter som jeg ikke vet navnet på, og jeg ver ikke hvem som er hvem av hygophilaene så, hjelp?

Har også bestemt meg for å vente med fiskene til jeg får stabil pH med bufferne.
Bilder
Bildene er tatt raskt med en gammel ipad, såå ikke de fineste bildene.
Bilder
Tror ikke det er ment for meg å ta fine bilder. Kameraet vil ikke fokusere riktig, og lyset reflekteres så mye på bladene bak linsa. Mobilkameraet tar bilder av bedre kvalitet, men bildene blir så små. Jaja, får bytte litt på. Bilder er tatt med et lite, (gammelt) Canon kamera.


[External Image]

[External Image]

[External Image]

Søte lille (store) Casper!
Syns bildene var fine, jeg
Er det en toller du har ?
Takk for det!

Jepp, det er en toller retriver.
Da er vi to om Tolleren, Vannlilje! Har to stykker selv
Høyt nitratnivå
Så kult! Tollere er kjempesøte

Igår målte jeg nitrat til litt over 80 og tok et 60% vannbytte. Det var før salmi tilsetning. I dag er nitrat til litt under 80! Jeg føler at nitrat aldri går ned uansett hvor mye vann jeg bytter. Jeg skjønner at nivået går opp når amoniakken og nitritten blir brutt ned, men det blir så mye av bare 4ppm amoniakk. Jeg kan jo ikke drive å bytte vann hver dag framover.

Jeg har målt kranvannet også. 1ppm
Kranvannet er det svært lite nitrat i, slik skal det være. Men når NO3 går opp, blir nøyaktigheten/oppløsningen dårligere, og det er mye vanskeligere å lese av. På fargekartet er det f.eks. ingenting mellom 80 og 160 ppm !
Akkurat dette opplevde jeg selv på den første salmi-innkjøringen jeg gjorde...jeg byttet og byttet vann og nitrat sank omtrent ikke. Da gikk det et lys opp for meg angående testen.. Tok en titt på lageret i den gamle loggen nå...byttet vann 8 ganger i løpet av innkjøringen før fisk ble satt inn !

Så du har nok mer NO3 enn du tror, og det er bare å bytte til det går ned. Bytt 50% med et par dager imellom. Du er vel på slutten av innkjøringen og kan gå litt ned på salmi-dosene også.
Skjønner. Så får bare fortsette med vannbyttene. Jeg tror jeg har byttet vann rundt 5 ganger hittil, så får håpe nitrat synker snart.
Yay! Vekta er her! Jeg senker ikke pH i karet før jeg har fått ned nitrat, men får teste i en bøtte.
Det kan du teste, ja. Tallene fikk du, tror jeg ?
Bare husk å la bøtta med akkurat 10 liter vann stå og lufte seg litt før du måler pH....og så putter du Acid og Alkaline buffer oppi. Så må det røres og luftes litt til, før du sjekker ny pH
Jepp, tallene fikk jeg. Vannet er målt opp med litermål, men passet perfekt til målene i bøtta. Vannet står til lufting med brusestein nå
Mission accomplished
Testet tallene til SilverShaded, og det ble perfekt! 1.60g acid buffer og 0.75 alkaline buffer = pH 6,5.

Bilde 1: Har også plukket eikeløv og kvister i dag. Vi har flere store trær i hagen. Jeg trengte bare gå ut på verandaen Jeg har en idè til kvistene, men de må ligge i bløt en god stund også må jeg skaffe akvariesilikon, hehe.

Bilde 2: ALGER. Grønt slimete belegg på deler av glasset foran. Pestsneglene er ihvertfall glade. Jeg kan se svake spor etter der de har spist algene.
Se der, ja...det var blinkskudd, bedre blir det ikke !
Skal du lage sopelime til fiskene, så de kan holde rent rundt seg ?
Ja, det hadde vært noe. Fiskene kan gjøre jobben selv. Det er tross alt de som bor der.

Neida. Bladene skal ligge på bunnen, men greinene/kvistene vil jeg prøve å sette sammen til en slags bakgrunn, eller noe sånt. Ikke helt sikker enda, hehe.
Det høres spennende ut ! Bare ikke lag noe som fiskene kan stikke seg på eller sette seg fast i ..
Beboere
Vannverdier i akvariet:

NO2: 0
NH3/4: 0
NO3: 10-20
PH: 6.5
GH: 2

Og jepp, fisker!! 11 flammetetra suser rundt og utforsker. Jeg skulle kjøpe f,lere av en annn art, men det ble bare de 11 nå. Jeg er egentlig ganske glad for det, for jeg tror jeg vil ha en større stim av disse i steden for to arter. Jeg skal selvfølgelig ha corydoras, men har ikke funnet C. similis noe sted.

Da fiskene var i posen til akklimatisering la noen av dem seg på bunnen og la seg skrå, så jeg fikk småpanikk (som vanlig) og trodde de hadde problemer med svømmeblæra, men nå som de er ute i akvariet "faller" de ikke ned lenger, så vet ikke helt hva det var.

Ihvertfall! Jeg er kjempefornøyd og har allerede blitt glade i dem
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap