Litt bekymret for nitritt etter at mye fisk er satt inn samtidig.

Karet har stått uten fisk i 9 mnd, filteret har stått på, I går blei karet flytta da moren min fant en annonse som solgte akvariefisk ganske billig da selger skulle til USA på ubestemt tid, I dag blei all fisk hentet og satt inn i karet, som er på 190 liter.

Det jeg lurer på er om karet i det hele tatt er innkjørt nå? og hvordan man gjør om det slår ut for nitritt i dråpetesten.
Hvis filteret ikke har blitt matet med noe (fiskens avfall, råtne blader, råtten mat, salmi osv) er nok ikke filteret innkjørt lengre. Test amoniakk og nitritt ofte fremover og ta minst 30% vannbytte hver dag til amoniakk og nitritt er på null og blir der. Vær sparsom med fôring.
lite med mat, noen planter har forsvunnet sporløst, men ikke mer enn det

vet du/noen hvor lang tid det tar før nitritt oppstår? om fiskene ble satt inn i dag kan jeg forvente nitritt nå de neste dagene, i morgen?
Det første du kan forvente er amoniakk (NH3/NH4) som er like giftig for fiskene som nitritt. Den begynner å hope seg opp når fiskens avfall brytes ned. Syklusen er fra avfall til amoniakk-nitritt-nitrat alle tre er giftige men nitrat er kun farlig i store mengder. Amoniakken kommer nok imorgen eller de nærmeste dagene, og etterhvert (usikker på hvor lenge til) kommer bakteriene som gjør om amoniakk til nitritt. Kjøp dråpetester for amoniakk, nitritt og nitrat hvis du ikke har, og som sakt mål ofte framover og ta mange vannbytter.
Her er det en graf som kan gi deg en omtrentlig ide om når hvordan nivåene av ammoniakk og deretter nitritt, topper seg. Vannskifter og annen inngripen vil endre på dette, så du må uansett måle for å vite.
Kampfisk
[URLBLOCK1] er det en graf som kan gi deg en omtrentlig ide om når hvordan nivåene av ammoniakk og deretter nitritt, topper seg. Vannskifter og annen inngripen vil endre på dette, så du må uansett måle for å vite.

Hei, takk for svar, har fått overtalt mor til å kjøpe tester for ammoniakk og nitrat, har nitritt-test fra før av(dråpetest). Har bestilt det fra aquamanias, har du/noen noen erfaring med leveringstid? blir vel å bytte vann daglig uten synlig grunn til jeg får dem i hus..

Har vannbytter noen negativ effekt på fiskene, og er det noen tips/triks til det å skifte vann?

Det jeg gjør nå: dra ut forgreneren alt utstyr er plugget inn i, tømme vann(1/3) med hevert å hageslange, så fyller jeg opp igjen med hageslange fra badet.
Jeg har bare bestilt fra aquamanias en gang, og det tok 5-6 dager. Det står noe info på siden om når de sender ogsånn. Tror det er et eller annet om at du bør bestille før torsdag for å få det sendt med en gang, eller noe sånt.

Vannbytte i seg selv er ufarlig, men vann rett fra krana inneholder ofte klor, som er ufarlig for mennesker i små mengder, men det er verre for fiskene som bor i det og lever av det. Det er derfor lurt å tappe vannet i en bøtte og lufte ut kloren 24t før vannbytte, eller så kan du bruke vannforbedringsmidler som aquasafe, så du slipper å vente. Er ikke sikker på om du kan ha dette rett i karet eller om du må ha vannet i bøtte først. Står vel på flaska.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap