Helt ny og noen spørsmål (støy)

Hei.
Har en liten leilighet og skulle gjerne hatt ett akvarie. Hadde ett 330L hjørneakvarie når jeg bodde hjemme og var yngre.

Jeg har en plass på 60 i bredden(max 65) og 45 i dybden. Har dere noen anbefalinger til nybegynner start akvarie?

Ettersom familiens gamle akvarium stod i stua i første etasje og nå bor jeg i en 2 roms leilighet, så lurer jeg på om det er mye støy? Fra pumpa tenker jeg da.
Er en sånn person så må ha det helt stille når jeg skal sove og mtp. at akvarie vil bli stående innenfor 10m (med en tynn vegg imellom), så vil jeg forsikre meg om at det ikke bråker noe jævlig før jeg kjøper.
Du kan finne mange mindre akvarier på finn.no og i rubrikkannonsene her. Jeg anbefaler å ikke gå mindre enn 60 l for da blir det vanskligere å ha stabile vannverdier, og du får mindre valg av fisk.

Om det er mye støy kommer ann på alt fra om du har innvendig filter, utvendig filter, hangonfilter osv., hvor mange liter i timen filteret er og merke på filteret. Du kan se etter filter du vil ha og så søke eller spørre her i forumet om erfaringer med støy med filteret du velger.

Jeg vet ikke hva du kan fra før, med tanke på at du har hatt akvarie før, men jeg bare kommer med de tipsene jeg har
-Kjør inn filteret ditt fiskeløst med salmi. Du kan lese om det her
Også holder jeg på med fiskeløs innkjøring nå, og dokumenterer i min personlige tråd. haha reklame, reklame!
-Planlegg godt om alt, og pass på at fiskene og plantene du vil ha er enige om vannverdiene i akvariet. Du kan lese om hva slags vannverdier de forskjellige plantene og fiskene vil ha i fiskebasen og plantebasen
-Kjøp dråpetester. Sticks/strips er unøyaktige.
-IKKE hør på dyrebutikken (de store kjedene) de kan ingenting om fisk (for det meste) og alt de sier, sier de for å selge flere produkter. Hvis du lurer på noe, kan du søke på "søk kun i forum" eller lag tråder og spør.
-Se i personlige tråder. Dette har hjulpet meg mye. Du kan lære av andres feil og erfaringer eller lære triks og tips og rett og slett kose deg. Jeg anbefaler trådene til Sissimor, Kuledrøm, Silvershaded, Inger Anne, Tante Astrid, og mange, mange fler. Du kan finne alle her.

Lykke til!
Eheim pickup 160
Anbefaler Eheim pickup 160 til 60-160 liters akvarium.
Den er helt stille her hos meg og er veldig lett å rense
Den koster ca 500kr, men er virkelig verdt det
Hei.
Tusen takk for svar og tips!

"Har hatt akvarie før" som i at Pappa har hatt det og jeg har mata fiskene en gang i blandt, hehe. Har ikke hatt selv.


Dette skal planlegges godt før jeg går til innkjøp, som du nevnte Vannlilje. Mye å lese meg opp på.



Takk igjen!
Jeg har DIY innvendige filtre til begge mine akvarier, det ene på 160 liter står på soverommet mitt. Det er ei litt kraftig pumpe inni den, men hører ikke noen verdens ting.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap