Hva kan man putte i akvariet uten og skade fisken ?

Jeg har alltid vært forsiktig med hva jeg har hat av dekorasjoner i akvariet og holde med til det jeg finner i akvariet avdelingen i dyrebutikken men kan jeg bruke det jeg finner i hagen, skogen eller andre steder. Noe av det jeg kunne tenke med er røtter, blomsterpotter og steiner men er det noe jeg må passe ekstra på før jeg putter det i akvariet uten om og gjøre det skikkelig reint og koke det ?
Røtter må du nok koke og rense skikkelig, men det finnes noen steiner du kan ha i etter bare å skrubbe med varmt vann. Her fikk jeg noen tips for en liten stund siden.
Pass på at du ikke bruker røtter av bartrær. Disse kan inneholde resiner (kvae-stoffer) som ikke er bra i akvariet.
En ting til du kan ha i akvariet fra naturen er eikeblader. Bare de du finner på bakken om høsten.
Så hvis jeg holder meg til røtter og kvist som er fra blad trær så er det trygt.
Burde jeg tørke de først eller kan jeg bruke ferske kvister og røtter.
Jeg har også brukt keramikk potter, de brune, det har gått helt fint og det ser ut til at fiskene liker de også
Det kan være en del levende bakterier og dyr som du ikke vil ha i kvisten/rota, så jeg ville nok kokt den. I det minste bør du ha rota/kisten i en bøtte i en slags karantene for en stund og se hvordan den påvirker vannverdiene. Men du kan ta sjansen og se hvordan det går uten å gjøre dette hvis du vil.
Pleier og vaske og koke røtter og steiner så jeg er helt sikker på at det ikke blir med noen bakterier eller andre kryp og det er jo heller ikke godt og hvite hva de kan ha blitt utsatt for bra før av.
Åja, jeg klarte å lese førsteposten feil. Trodde det sto "uten og gjøre det skikkelig reint og koke det"
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap