Norsk ferskvanns biotop.

Hei, jeg har lenge hatt tanken med å ha Norske fisker i akvarie.
Men har bare ikke hatt tid og plass frem til nå.
Jeg kommer til å ha et ledig kar om en liten stund,
det er rundt 50L.
Jeg tenkte å ha noen ørekyter, litt planter og kanskje en liten ørret.

Jeg vil fraråde det. Ihvertfall ørretten. Dette fordi den vil bli stor etterhvert. For stor for et 50 liters kar. De fleste arter vi har her i norge blir for store for det.....
Et 50 liters kar egner seg til noen små tropiske stimfisk. Skal du begynne og holde ørret tror jeg du må begynne og se deg om etter et 1200 liters kar eller større..... Jeg har hørt om folk som har kastet en og annen stingsild i akvariet men regner da med at det er snakk om større en 50 liter.... Skal du ha en norsk ferskvanns biotop med ørret så tror jeg du skal belage deg på og legge ut rimelig mye penger.....
Ørekyter går jo, så jeg er fornøyd.
Vet noen om det finnes et vann i levanger med ørekyte?
Eller et vann med mange vannplanter?
Jeg tenkte å putte noen planter jeg fant på Tjøtta.
(tror det er to arter Ceratophyllum og litt krypsiv) Og jeg har litt elvemose
fra en lokal bekk.
Har du kjøling?
Ørekyte er ikke noen stor fisk nei… Men husk på at det er regler for spredning av fisker, og dersom du for eksempel bidrar til spredning av ørekyte til vann og vassdrag der det ikke er ørekyte fra før, så bidrar du til et alvorlig problem. Ørekyten ødelegger forholdene for andre "mer verdifulle" arter...

Eller tror jeg at et vesentlig problem som du raskt vil møte på er kjøling. Ferskvannsfisker i norsk natur er ikke tilpasset stuetemperaturer. Om du vil ha akvariet i garasjen eller i en kald kjeller, så kan kanskje temperaturen bli lav nok uten kjøling men da forsvinner kanskje også mye av vitsen med å ha norske arter.

Årsaken til at vannet må være kaldt har å gjøre med at kroppen til de norske fiskene er tilpasset lavere temperaturer enn i stuen. Får de for varmt vann vil fiskene kunne få problemer med at vannet inneholder for lite oksygen. Jo varmere vannet blir, jo mindre oksygengass er oppløst i vannet, og det vil bli vanskeligere for fiskene å ta opp nok oksygen fra vannet. Altså - for varmt vann kan "kvele" fiskene….

Ellers har jeg tenkt tanken jeg også - tidligere… ;-/
Ørekyte skal ikke finnes i nærheten av Levanger med mindre noen har spredt den dit ulovlig de siste åra.

Hva med å prøve stingsild istedet?
Jeg vet om flere vann her nede i oslo området med Ørekyte men jeg har ikke peilen på åssen jeg skal fange den.....
Hadde jeg klart og fange de kunne jeg sendt noen til deg med express pakke fra posten
Norske arter
Jeg har 3 Hislinger og noen Abbor i akvarium ute i hagen. Pluss ei Gjedde på 7 cm. De andre fiskene er mindre. Har tenkt å ta dem inn i vinter. Akvarie er 320 liter. Hvis det blir for lite oksygen i vannet pga temperatur, så vil det hjelpe med luftbobling i karet? Håper dette vil gå bra. Kult med Norske fisk.
Ja kompressor med slange ned i vannet og luftestein hjelper. Men jeg tror ikke en gjedde eller abbor eller hisling er tilpasset din stue temperatur.
Du må også ha en kjøler for å få ned vann temperatur. Og det karet er lite for abbor og gjedde og hisling.
I tillegg kan jeg si at når den gjedden vokser vil abborene bli mat! Gjeddene går nærmest i dvale om vinteren. Om våren våkner de til igjen sultne som F. Da spiser de nesten alt. Det skal mye til at du klarer og simulere dette riktig i stua di. Spesielt i 325 liter.
Det ble en fiske tur i levanger elva i dag, det ble to stingsild yngel (tror begge har innvolls mark)
Kjøling blir lett (slenger noen isbiter i karet)
Å fange ørekyte er lett som bare det, søk på (how to make a DIY minnow trap) på youtube.
Jeg ville blitt kjempe glad om noen hadde sent noen ørekyter.
Håper noen andre her er inspirert til å starte et eget ¨native¨ kar.
Blir nok noen bilder snart.
Blir fjell tur i morgen. Det er en stor bekk med noen fisker som kan være ørekyte.
De er ganske fargerike om våren, går i stim og spiser brød.

Anbefaler ikke ørekyte pga risikoen for spredning.
Jeg vet ikke hvor viktig ønsket om ørekyte er for deg, men jeg tror planene dine grenser mot noe som kan være ulovlig. Altså - dersom du holder arter i akvariet som er vanlige i området rundt der akvarievannet ditt kan komme ut - da er det ikke de samme problemene som med ørekyta. Men i og med at ørekyta er svartelistet, og at man overhodet ikke ønsker noen spredning av denne arten fra de områder hvor den er utbredt og til NYE områder - så kan det hende at dine planer vil kunne bli sett på som "risikofylte".

http://www.okokrim.no/miljokrim/nor/tidligere-utgaver/2_september_2014/artikler/ulovlig-spredning-ferskvannsfisk
Jeg vet at det ikke er lov til å sleppe ut fisk fra et vann til et annet.
Men uansett, Det er nå flyttet inn mange fisker.
Nå er det 8 små ørret yngel og en ungfisk.
Det er også en gress plante med tjukkere blader en eleocharis, noen tusenblad tror jeg,
en uidentifisert plante og litt tjønnaks.
Det blir Skoletur til lierne, og der er det ørekyte, så det blir fint.
Utenom det så går jo innsvatnet og risvatnet på verdal fint.
Kjøling
Om du har planer for og bruke isbiter til og kjøle vannet så har du en daglig jobb(om ikke flere ganger daglig) foran deg hvis du har ett vanlig glass akvarie. har du det i vanlig romtemp så må det mye isbiter til for og holde ett 50L nedkjølt hvis det ikke er isolert, i tillegg til at det blir konstante svingninger i vanntemperaturen som fisken ikke vil dra nytte av.

kan ikke si det høres ut som en god plan for hold av fisk.
Plussmedlem
Minner om at innlegget du svarer på er fra 2015.....
ja ser det nå, rart det kom så langt opp i tråden på nyeste inlegg...
Gammel tråd, men godt svar av Zertho. Kan jo være andre som ser denne senere, så ikke bortkastet. Kan jo også legge til at kaldt vann i uisolert tank, vil antagelig medføre kraftig kondensering på utsiden også.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap