Juwel bioflow 3.0 / compact.

Hej jeg har et 250L juwel med intern filter.

jeg har læst nogle artikler her omkring at man kan bruge andre medier til filter

jeg har en god balance og kunne godt tænke mig høre hvad i har af forslag til ændring af mit filter setup.

jeg har ovejet at evt køre den interfilter som bio filter og en ekstern som mekanisk filter er det en god ide ?. det vil give mig en muglighedfor at bruge en inline co2 diffuser istedet for en indvendigt co2 diffuser.

det næste vis det viser at beholde det interne filter som nu er ok hvad vil i foreslå filter medie opsætning lige nu er mit opsæt så ledes :

filtervat
kul filter
carbax
nitrat filter
grov blå filter

cirax
2 x fin blå filter

det er hvad min filter kasser køre med nu.

jeg vil gerne spare penge da juwel vil gerne have en del og har læst på artikler her at eheim har nogle substra filter som kan evt bruges.

Men jeg vil gerne høre jeres mening og forslag til hvor jeg evt kan / skal sætte min filter op og forslag på om jeg skal gå over til eksterne løsning med mekaninsk filtering.

på forhånd tak.
Å skille mekanisk og biologisk filtrering på den måten er ikke noen god ide. Årsak : Biologisk filtrering blir aldri maksimal med mindre vannet som når biologiske medier er fritt for mekaniske urenheter. Alt vann som skal gjennom et biologisk medium bør altså først ha gjennomgått en maksimal mekanisk filtrering. Dette er jo umulig om du gjør som du tenkte.

Det er da fullt mulig å sette opp et utvendig filter med både mekanisk og biologiske medier, og koble CO2 inline til dette. Da får du maksimal gass-utnyttelse og slipper å ha noen duppeditter i karet.

Har du både "kullfilter" og carbax ? Carbax er jo et aktivt kullfilter også. Og kullfilter er unødvendig i daglig drift og dyrt å bruke i lengden...det må stadig byttes ut.
Hej silvershade tak for informationen. i så fald vil jeg ikke gå den med dele det op.

ja jeg kan godt se hvad du mener det er lidt dobbel konfekt med både carbax og kulfiber svamben.

i så fald vil en ekstra grov eller fin blå svamp eller muske ehiem substrat muske være en god erstatning til dem ?.
Mitt råd vil være å ta bort begge kullfiltrene, de er en "skjult" fare i akvariet og bør kun brukes når det er behov for å fjerne kjemikalier/medisinrester fra vannet.

Når det gjelder nitrat-filteret, er jeg også svært tvilende. Juwel påstår at dette er et anaerobt filter, og jeg undrer meg på hvordan det er mulig å si noe slikt når filter-beholderen i høyeste grad er aerob (var den ikke det, ville vi ikke kunne dyrke filterbakterier, de er avhengige av oksygen). Juwel påstår også at det skal være bra for plantene...antagelig fordi de fremdeles innbiller seg at nitrat er årsak til alger. Dette er for lengst motbevist. Derimot kan forholdet mellom nitrat og fosfat være utslagsgivende for alger. Dessuten behøves nitrat som gjødsel til plantene. Og Nitrax krever også regelmessig kjøp av Juwel-produkter...

Nei, sats på filtermedier som omtrent aldri behøver å utskiftes. Alt som behøves er grovt blåfilter, så fint blåfilter, og deretter finfilter/filter-fleece. Helt til slutt biologisk filtermedium, f.eks Eheim SubstratPro, eller benytt Cirax som du allerede har (eventuelt med enda ett finfilter på toppen). Kun finfilter trenger regelmessig skifting, alt det andre varer i årevis med kun skylling i akvarievann. Jeg har medier fra åtti-tallet i daglig drift.
Hi silvershade tak for svaret. det forklare en del ting som jeg ikke lige har tænkt på.

jeg skift tingne lidt rundt og tage de 2 kul medier ud samt nitrat svampen nu du har fortalt om den og det giver mening dog et godt ? hvad juwel vil med den dog kan jeg kun se en cashcow lol.

jeg køber Eheim SubstratPro da jeg kan se det giver lidt mere mening da cirax er lidt dyre.

tak for information det gav stuf til eftertanke .

mvh. jens
Juwel er ikke de eneste som lager "proprietære" filtermedier og bruker dem som cashcows. Vet man ikke bedre, vil man lydig kjøpe masse Juwel-produkter...eller hvilken produsent det enn måtte være.

Det beste man kan gjøre, er å lade filteret som beskrevet over, og så finne den rette balansen i karet på naturlig måte gjennom gode vannbytter og målinger. Sammen med riktig belysning (og eventuelt plantegjødsel) får man en naturlig miljøbalanse med lite alger, mindre arbeid med akvariet, mindre kjemikalie-avhengighet og mindre innhugg i bank-kontoen. Det er ihvertfall undertegnedes personlige mening .

Husk at hvor i filteret mediene plasseres (hvilken rekkefølge fra bunn til topp) kommer an på hvilken vei vannet strømmer gjennom filteret !
ja det må du nok sige

mit flow med bioflow er fra toppen ned og op igen.

så min række følge vil være

fint filter fleece
2 x grov blå
1 x fint blå
1 x fint blå
eheim substrat pro
2 x fint blå
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap