Innkjøring med salmiakk

Da har jeg kjørt inn akvariet mitt og brukt salmiakk som en kickstarter.

På dag 14 var NH3 på 0,0 mg/l, og på dag 28 var NO2 på 0,00 mg/l og begge verdiene holder seg der, men nå er det et par ting jeg lurer på.

1. pH verdien er sur.. Veldig sur, og holder seg sur. Jeg har ikke hatt noe vannbytte under innkjøringsfasen så den blir nok nøytral når jeg bytter vann, men vil den holde seg nøytral tro?

2. Har ikke noe NO3 måler, men etter algene å dømme er den nok i skyene. Har lest at det bare er å ta et vannbytte, men det kan sikkert være lurt å kjøpe en måler alikevell?

3. Hva skjer med bakteriene jeg har strevd så hardt med å avle frem når jeg bytter vann og har oppi fisk? Dør de ikke når det er så rent i strarten (før fiskene rekker å grise ut vannet sitt)?

Håper at jeg får svar litt raskt da akvariet i teorien er klart nå
Jeg regner med at du har har tilsatt Salmi og hatt dette på et jevnt nivå under hele innkjøringen ?

Ja, vannet kan nok være surt nå...dette skulle du holdt kontroll på under innkjøringen, da pH ikke bør synke under 6. Nå vet ikke jeg hva slags verdier du har i kranvannet ditt, men vannbytteR vil nok avhjelpe dette. Men hvor pH-verdien vil legge seg med rutinemessige ukentlige vannbytter, er det umulig å svare på. det kommer bl.a. an på KH-verdien i karet.

For å få nitrat ned på et akseptabelt nivå (under 20ppm) trengs det nok mer enn 1 vannbytte ! For hver gang du bytter 50% av vannet, halverer du nitratverdien. Så ja, du bør helst ha en nitrat-test.

Bakteriene klarer seg helt fint, de liker også friskt vann så lenge det fins næring til dem. Du mater derfor bakteriene med Salmi hver dag helt til en dag eller to før du skal sette inn fisk.
Ja, jeg har hatt ammoniakk nivået på et jevnt nivå hele tiden.
Jeg gjorde et vannbytte på 50% nå og målte pHen på 6,5, så tenker jeg at jeg måler pH nivået igjen i morgen også evt. har oppi bittelitt natron. pH verdien i springen er nøytral.
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap