Hjelp - høy ph

Hei!

Jeg er en fersking som fikk akvarium tidligere i sommer. Dvs., jeg har hatt akvarium flere ganger før, men da gjorde vi nok mye feil, for fiskene døde hele tiden Denne gangen vil jeg gjøre alt riktig. Jeg har fått gode råd fra en flink venninne, så det ser lovende ut foreløpig. Etter fire uker innkjøring og gradvis innføring av fisker har jeg nå følgende i et 120 liters akvarium:

1 ancistrus
4 black molly
4 platy
4 sverddrager (xiphophorus cortezi)
13 kardinaltetra
4 jegersnegler (og noen pestsnegler...)

Jeg har målt nitritt jevnlig siden jeg tok oppi fisken, uten utslag. Men i går målte jeg PH-en, som var på 8. Det er så vidt jeg forstår ok for de fleste av dem, men for høyt for kardinaltetraene. Venninnen min anbefalte meg å få det litt ned.

Jeg har prøvd å lese om det, men det virker komplisert å senke PH-verdien? Kan jeg kjøpe et enkelt produkt i dyrebutikken, eller er det kjemi på høyt nivå? Og er det en prosess jeg må gjenta hver gang jeg skifter vann?

Å senke PH er noe du MÅ gjøre hver gang du skal ha vannbytte ja dersom vannet i krana har for høy PH.

En tilleggsopplysning: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=4344

Xiphophorus: (Sverddager og Platy) artene må holdes atskilt i akvariene for å unngå krysninger.
B Skattebo
Å senke PH er noe du MÅ gjøre hver gang du skal ha vannbytte ja dersom vannet i krana har for høy PH. En tilleggsopplysning: [URLBLOCK1] Xiphophorus: (Sverddager og Platy) artene må holdes atskilt i akvariene for å unngå krysninger.


Hm! Jeg fikk nemlig beskjed om at siden jeg hadde platy, men ikke den vanlige sverddragertypen, gikk det greit! Ser jo at det står noe annet på siden du linket til...
Jeg ville være snill og gi deg beskjed siden jeg så blandingen din.
Dette med sammensetting er ikke lett i starten om man ikke er klar over dette fra før.

Mange Zoo/Dyrebutikker er ikke klar over dette dem heller.
B Skattebo
Jeg ville være snill og gi deg beskjed siden jeg så blandingen din. Dette med sammensetting er ikke lett i starten om man ikke er klar over dette fra før. Mange Zoo/Dyrebutikker er ikke klar over dette dem heller.


Ja, jeg setter pris på det, altså Men fisk og akvarium er ikke enkelt, nei!
Har gjort en del feil opp igjennom selv :-P

Har en Personlig tråd om det er av interesse.

Man lærer litt hver gang.
Det tar mange år å lære alt.
Det er et fint bilde du har forresten.

Lykke til videre
I stede for og senke ph, anbefaler jeg deg å ta ut kardinaltetra, det blir ikke bra å blande kardinaltetra med molly, platy eller sverddragere, dem får aldri bra nok vannverdier sammen, selv om kanskje dyrebutikk har fortalt deg noe annet.
En faktor til som spiller inn er GH-Hardhet på vannet.
Meløysaltvann har rett i det som sies ja. G
H er og viktig og følge med på.

Mase å sette seg inn i når det kommer til akvariehobbyen.

Ammoniakk
Klor(meget giftig)
Nitritt NO2
Nitrat NO3
PH
GH
KH
Som det er sagt lengre oppe, bør du heller ta ut kardinaltetraene, siden de vil ha mye bløtere og surere vann. Det gjør ikke noe hvis du har litt ekstra plass, siden yngel vil pøse på etterhvert.
Veldig viktig og få med seg også at Nitritt og Nitrat er to veldig forskjellige ting. Jeg fikk helt panikk da jeg plutselig hadde en del nitrat i akvariet.
Jeg hadde slitt med nitritt som var super giftig så fikk låne filterguffe av en kompis med en mye større pumpe. Resultatet var da at all nitritten forsvant. Nitraten er ikke så giftig for fisk det tyder bare på fullført prosses. Nitritten er blitt brutt ned og er nå like mye dritt men ufarlig dritt.
Takk for alle svar! Vi får visst anskaffe noen kar til...
Ja man må ha flere karr. Denne litersyken vi alle får er noe forferdelig greier. Det finnes ingen pencillin/antibiotika mot den heller!
Helt sant å det.
Sist endte vi her opp med egen oppdrett og på det meste 6-7 akvarium.
Har 1 foreløpig, men det kan for bli flere.
Åja så du har prøvd en kur for litersyken som fungerte midlertidig? Jeg har aldri klart og holde meg til 1 karr jeg. På det værste truet kona med skillsmisse..... Personlig syntes jeg ikke 8 720 litere var så ille jeg da men.... Men når jeg foreslo at vi kunne gjøre om kaffebordet til sånn akvarie bord med fisk i da ble det månelyst. Vi har nå kvittet oss med de store akvariene. Dette mye pga min jobb situasjon som krever at jeg klarer og tenke litt annet en fisk innimellom og med jobbing i opptil 20 timer i døgnet innimellom så hadde jeg ikke tid til disse fiskene og ble kona som måtte stelle med dem og hun gikk lei. Hun var aldri helt bitt av litersyken. Tenkte nå jeg skulle foreslå og rive en vegg og lage akvarium der men med tanke på åssen hun reagerte på kaffebordet vet jeg ikke om jeg tørr og foreslå mere interiør greier
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap