Salmiakk metoden

Har lest meg opp og ned og skjønner prinsippet med dette,men er et par ting jeg ikke får helt klarhet i.

-Når starter man og dosere i et nytt system?ved optimal vanntemp?28 grader?
-Hvor mye skal doserer per liter vann og hvor ofte? Mitt system er ca 1300 liter
-Hvor mye må jeg doserer per liter for vedlikehold i påvente av fisk? Regner med og sette inn rundt 20-30 medium size Malawi til og begynne med.
-stopper man dosering ASAP når fisk er satt inn?
Spørsmålene dine tyder på at du nok ikke helt har skjønt prinsippet enda. Prinsippet er å holde et jevnt ammoniakk-nivå på ca. 4 ppm hele veien gjennom innkjøringen. Se det som en simulering av at karet er fullt av fisk som skaper avfallsstoffer. Dette vil da etter hvert føre til at de "riktige" bakterie-koloniene slår seg ned og formerer seg i filteret ditt.

Temperaturen har ikke all verdens betydning, så mitt råd er å legge den der du tenker å ha den når innkjøringen er ferdig. Du kan starte innkjøringen/salmi-dosering med en gang karet er satt opp med vann og filter (og eventuelt planter og annen innredning).

Du finner min "Salmi-kalkulator" og en god del råd her. Legg merke til at dette regner ut STARTDOSEN på dag 1. Det er ikke hva du skal tilsette hver dag ! Siden topper man opp med Salmi akkurat passe til å holde nivået på 4 ppm.
Den første uka skjer det ikke så mye...mer salmi skal ikke tilsettes med mindre nivået synker ned mot 1 ppm. Hver dag til samme tid måler du NH3/NH4 med dråpetest, og regner ut hvor mye du må tilsette for å holde 4 ppm.

Vedlikeholdsdosen i påvente av fisk er akkurat det samme : nok Salmi til holde omtrent 4 ppm av NH3/NH4.

Salmi består altså av ammoniakk (løst i vann), som er svært giftig for fisk. Man må IKKE bruke Salmi hvis det er fisk i karet ! Med fisk i karet er det fiskene som produserer ammoniakk
Takk for utfyllende svar
Har lenge skjønt prinsippet men ikke funnet et sted som gir meg et utgangspunkt mtp dosering...det svaret fikk jeg nå,så da blir det igangkjøring i morgen

Men mener og ha lest at de anbefaler opp mot 28grader da bakteriene gror fortere i denne tempen...?
Tja...dt gjør de nok, men hva tror du da skjer når du skal senke temperaturen til 24-25 ? Da risikerer man at en del av bakteriestammene ikke klarer å tilpasse seg fort nok. Jeg anbefaler derfor at folk gjør innkjøringen med vannverdier som er mest mulig lik hva du tilstreber til fiskene.
Samme gjelder pH...det anbefales å kjøre inn med pH opp mot 8. Men hva skjer da hvis/når pH skal senkes (for eksempel til sortvannsfisker)...? Vitsen er ikke egentlig å dyrke så mange bakterier som mulig på kortest mulig tid, men å få en stabil bakterieflora som er vel tilpasset forholdene i ditt kar. Da er man mye tryggere i det øyeblikk man setter inn fisk.

For deg som skal ha malawi er jo ikke høy pH noe problem, tvert imot...du bør kjøre inn med høy pH. Pass derfor på pH utover i innkjøringen, for nitrittomvandlings-prosessen produserer H+ ioner som senker pH.
Jeg har hatt temperaturen på 28 grader i innkjøringa. Jeg er nå på dag 9, og NH3/NH4 ligger på 1,5ppm. Jeg har ikke tilsatt noe salmi enda, men hvis NH3/4 er lengre nede mot 1ppm imorgen skal jeg nok tilsette. Dette er ikke noe raskere enn normalt, så jeg vet ikke om temperaturen har noe spesiell effekt, egentlig.
Vannlilje : Dette med nitrogensyklusen er det gjordt utallige vitenskapelige forsøk rundt, så for deg å trekke konklusjoner ut fra 1 innkjøring som kanpt har begynt er vel litt prematurt

Det er en del sprik når det gjelder de bakteriefunn som er gjort, og de forsøksmodeller som er anvendt, men temperatur er det en generell enighet om. Imidlertid er det sikkert at innenfor visse grenser vil nitrogensyklusen gå sin gang uansett noen graders forskjell i temperatur. Bakteriene endrer sitt DNA og tilpasser seg hele tiden til nye "stammer". Og forskjellene mellom tiden en innkjøring tar (basert på små temperaturforskjeller), er lite målbar for oss akvarister. Andre faktorer spiller inn, og selv om man setter opp flere identiske kar og behandler dem likt, blir det som jeg alltid pleier å si :ingen innkjøring er 100% lik en annen.
Nei, mente ikke å si at temperatur ikke har noen effekt, fordi det ikke har gjort så stor forskjell på min innkjøring. Det jeg mente var bare å si hvordan det har gått hos meg som et eksempel, og at det kanskje ikke er så stor forskjell, ihvertfall for meg. Mente ikke trekke noen konklusjoner
Nei, du har vel hatt noenlunde samme temperatur hele tiden, så hva slags "forskjell" skulle man referere til ? Det er jo ingenting å sammenligne med.
"Forskjellen" jeg refererte til er å ha 28 grader, som er anbefalt, istedenfor å ha temperatur som man skal ha etter innkjøringen. (f.eks. 24-25, som du nevnte over)
Baktanken med mitt spm ang temp,var om det fremkynder prosessen hvis bakteriene trives enda bedre med høyere temp?
Er ikke hele meningen med dette tema om salmiakk osv og få en rask innkjøring?
Men hvis det viser seg at dette ikke er tilfelle,ser jeg ingen grunn til og heve temp.
Som sagt, forskjellen mellom innkjøring ved 28 grader og 25 grader er minimal tidsmessig. Jeg har kjørt inn kar ved 21-22 grader, det tok ikke nevneverdig lenger tid. Og både bakterier og planter har bedre av å ha innkjøringsukene til å tilpasse seg din endelige temperatur...de slipper sjokk ved at temperaturen plutselig går ned. En del planter syns også at 28 grader er i varmeste laget (som f.eks. flere Echinodorus-arter).
Er nå i gang med innkjøringen,dag 5.

Nitrit begynner og bli høy,men hvor høy kan den bli før det blir kritisk?eller har det ingenting og si for bakterieveksten?
Målte den i dag på 0.4.
Bør jeg bytte vann eller la det være?

Ammoniakk synker fra 5-3 på 24 timer og må tilsette ca 10ml salminhver dag format holde den oppe.
Tilsatte 50ml i oppstarten.
Dette etter 5 dager.
Har også begynt og komme litt grønne trådalger.
Ph stabil 7,6 og temp 25grader.
Du skal IKKE bytte vann pga. nitritt. Du skal bygge opp kolonier av både amoniakkspisende bakterier OG nitrittspisende bakterier. For å få en stor koloni av sistnevnte er det bare bra at nitritt er høy. Lenger ut i innkjøringen kan du ta vannbytte hvis nitrat blir veldig høy.

Du trenger ikke å toppe amoniakknivået før dette er på 1-2 ppm (hvis jeg forsto det riktig at den synker fra 5 til 3 på 24 timer). Sikt dessuten heller mot 4 ppm enn til 5 ppm.

edit: ser jo forøvrig at SilverShaded allerede har forklart dette lenger opp i tråden, men da var det kanskje greit med en påminnelse...
nitritt kommer til å gå langt ut av skalaen etterhvert ut over innkjøringa, men det kommer til å gå ned av seg selv når bakteriene som bryter ned nitritt blir flere, så det er ikke vits med vannbytte for å få ned nitritt. Du kan derimot ta vannbytte når nitrat blir veldig høy, men du trenger ikke bekymre deg for nitrat enda.

Jeg har lystiden på 5 timer nå i starten, fordi alger kan ofte dukke opp i nyoppstartede akvarier, men jeg har ikke sett snurten av en eneste alge hittil.

Redigert: Så ikke at kuledrøm allerede har svart
Jeg har fått med meg at 4ppm er det optimale og driver og justerer meg inn på det nå men doseringsmengde
Trenger noen dager på og finne ut hvor mye som trengs,men det er vel en del av moroa

Når er nitritt veldig høy? Nærmere 1?


Riktig det, Kuledrøm...og det er ikke alle som leser svar så godt som de egentlig burde
Nitritt SKAL bli høy, akkurat som Kuledrøm sier, det er en del av vitsen med hele prosessen.

Når vi snakker om høy nitritt, snakker vi langt utenfor skalaen Det er helt trygt, og må være sånn. Det er jo ingen levende vesen i karet som kan ta skade.
Jo flere svar,jo mere kjøtt på beinet for meg,såfremt svarene er pålitelige

Jeg føler meg litt inkompetent her,da jeg har lang erfaring med saltvann og dens avanserte kjemi,men begynner og se litt tegninga på hva som skjer i ferskvann nå.
Her alt nytt for meg,så må ta alt fra start.

Har forstått at jeg burde holde ph verdien under innkjøringen tilnærmet det jeg skal ha i ettertid og lurere derfor på om det finnes en kalkulator på hvor mye Natron som skal tilsettes i forhold til økning etc?

Har ca 1500 liter vann i systemet og en ph på 7,6.

Skal holde Malawi så burde vel få ph opp i mot 8-8,5?
SilverShaded
Riktig det, Kuledrøm...og det er ikke alle som leser svar så godt som de egentlig burde :-) Nitritt SKAL bli høy, akkurat som Kuledrøm sier, det er en del av vitsen med hele prosessen. Når vi snakker om [I]høy[/I] nitritt, snakker vi langt utenfor skalaen :-) Det er helt trygt, og må være sånn. Det er jo ingen levende vesen i karet som kan ta skade.


Jeg føler jeg har lest alle svar godt,kanskje litt for godt da jeg også har lest et par steder hvor det blir anbefalt og bytte vann under innkjøring for og holde nitritt verdi på et fornuftig nivå.
Dette ga ikke mening for meg,derfor jeg spør om det
Akkurat det med å lese godt var egentlig ikke myntet på deg, da Ikke ta det personlig. Forstår at en del info kan være forvirrende, men når det gjelder nitritt er "et fornuftig nivå" også langt langt utenfor skalaen. Og det er alt for tidlig i din innkjøring til å begynne å tenke på den biten enda.
Nå har det gått noen dager og følgene har skjedd-

Tilsetter 40ml salmi hver dag for og få ca 4mg.
Dagen er er den ikke målbar.vurderer og korte inn tiden mellom tilstelningene og dosere 20ml hver 12 timer.

Ph begynner og synke som forventet.

Nitritt er langt utenfor målbar skala.

Nitrat derimot er blodrød (100+).
Bør jeg nå tenke på og bytte vann for og få denne ned?
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap