Hvordan kan jeg vite om eggene fortsatt er der?
Jeg fikk et lekspar med scalarer av en venninne som skal legge ned akvariet sitt for fire dager siden, og allerede i går la de første runde med egg. De går i et selskapsakvarium med bl.a. tre gullfisk og to ancistrus, og særlig den ene ancistrusen var veldig ivrig og klarte å forsyne seg grovt mens eggleggingen pågikk.
Hadde de lagt eggene på et blad, kunne jeg tatt de ut, men stedet de valgte seg ut var et av hjørnene i akvariet, altså på selve glasset. På grunn av det, er det helt umulig å få øye på eggene, så nå aner jeg ikke om de har igjen noen egg i det hele tatt. Jeg har latt det stå på en liten lampe i natt, så de skulle ha en mulighet til å redde noen, og de holder seg stort sett i hjørnet sitt og "forsvarer" det, men de tar seg noen svømmeturer tvers over også.
Kan jeg regne med at det fortsatt er noen egg der, siden de fortsatt er opptatt av hjørnet sitt? Aldri hatt egg før, så det er jo litt moro da, selv om jeg regner med at de ikke kommer til å klare seg.
Hadde de lagt eggene på et blad, kunne jeg tatt de ut, men stedet de valgte seg ut var et av hjørnene i akvariet, altså på selve glasset. På grunn av det, er det helt umulig å få øye på eggene, så nå aner jeg ikke om de har igjen noen egg i det hele tatt. Jeg har latt det stå på en liten lampe i natt, så de skulle ha en mulighet til å redde noen, og de holder seg stort sett i hjørnet sitt og "forsvarer" det, men de tar seg noen svømmeturer tvers over også.
Kan jeg regne med at det fortsatt er noen egg der, siden de fortsatt er opptatt av hjørnet sitt? Aldri hatt egg før, så det er jo litt moro da, selv om jeg regner med at de ikke kommer til å klare seg.
Postet 16.08.15 kl 09:04
Scalarene kan godt forvare hjørnet "sitt" selv om eggene er borte. Men du vil se om de "pusser" på eggene.
Med slike glupske fisk til selskap er det nokså usannsynlig at de klarer å få frem noe yngel. Dessuten passer gullfisk og scalarer ikke så godt sammen, da gullfisk helst skal ha adskillig lavere temperatur enn scalarer. For voksne scalarer er nok 200 liter også litt i minste laget, da det kan bli for lite høyde for dem.
Med slike glupske fisk til selskap er det nokså usannsynlig at de klarer å få frem noe yngel. Dessuten passer gullfisk og scalarer ikke så godt sammen, da gullfisk helst skal ha adskillig lavere temperatur enn scalarer. For voksne scalarer er nok 200 liter også litt i minste laget, da det kan bli for lite høyde for dem.
Postet 16.08.15 kl 10:32
Eggene er nok borte alt. Synd, men forventet.
Angående temperatur, så er det nå 26 grader i karet, og all fisk ser ut til å trives. Hvordan kan jeg evt se at de plages av temperaturen?
Ser i fiskebasen at gullfisk skal ha maks 25 grader, men det er vel et omdiskutert tema ettersom jeg har skjønt? Scalare står oppført med minimum 24 grader, så da bør det vel gå greit å legge seg på 25 grader..? Varmekolben min tok kvelden her, så har bestilt ny for å få regulert temperaturen. :-/
Angående temperatur, så er det nå 26 grader i karet, og all fisk ser ut til å trives. Hvordan kan jeg evt se at de plages av temperaturen?
Ser i fiskebasen at gullfisk skal ha maks 25 grader, men det er vel et omdiskutert tema ettersom jeg har skjønt? Scalare står oppført med minimum 24 grader, så da bør det vel gå greit å legge seg på 25 grader..? Varmekolben min tok kvelden her, så har bestilt ny for å få regulert temperaturen. :-/
Postet 16.08.15 kl 14:57
Å ha arter på grensen av sitt eksistensområde er ikke alltid fordelaktig. "Unormalt" høy temperatur fører til at alle kroppsfunksjoner går på høyere gir enn normalt...både energiopptak, fordøyelse og immunsystem. For eksempel bruker den da mye mer mat og oksygen...og varmere vann inneholder mindre oksygen. Alle slags parasitter og bakterier blir også mer aktive. I naturen (og større dammer) har fisken mulighet til regulere sin egen kroppstemperatur ved å bevege seg til andre steder. Det kan den ikke i et akvarium.
Nå er gullfisk tilpasningsdyktige og hardføre, så de klarer seg nok (hvis det holder for deg).
Nå er gullfisk tilpasningsdyktige og hardføre, så de klarer seg nok (hvis det holder for deg).
Postet 16.08.15 kl 15:59
Au. Den var giftig, SilverShaded, men den traff der den skulle.
Jeg har vært inne på tanken om å levere gullfiskene mine tilbake til dyrebutikken, men hvilken garanti har jeg da for at de får det de trenger hos en ny eier? Sannsynligheten for at de havner i en potetgullbolle i stuetemperatur uten filtrering er stor. Da tror jeg de har det bedre hos meg i 200 liter, med god filtrering, selv om temperaturen er i grenseområdet. Eller er jeg helt på bærtur?
Hvor stort er evt markedet for gullfisk ellers, her på forumet f.eks?
Jeg har vært inne på tanken om å levere gullfiskene mine tilbake til dyrebutikken, men hvilken garanti har jeg da for at de får det de trenger hos en ny eier? Sannsynligheten for at de havner i en potetgullbolle i stuetemperatur uten filtrering er stor. Da tror jeg de har det bedre hos meg i 200 liter, med god filtrering, selv om temperaturen er i grenseområdet. Eller er jeg helt på bærtur?
Hvor stort er evt markedet for gullfisk ellers, her på forumet f.eks?
Postet 17.08.15 kl 10:20
Vel, den var ikke ment som giftig, bare en realitets-sjekk, og egentlig ikke rettet mot deg som akvarist Jeg har nemlig inntrykk av at for mange ikke riktig skjønner hva de driver med når de har fisker på grensen over lengre tid. Men som sagt, fisk tilpasser seg kanskje bedre enn vi gir dem kreditt for...spørsmålet er bare om det er særlig bra for deres helse i lengden. Og man stiller seg da lagelig til for problemer fordi fisken tåler mindre. Så må enhver ta sine egne avgjørelser deretter.
Postet 17.08.15 kl 10:28
Jeg har mye å lære, har bare hatt akvarium i ca tre mnd. Enda godt det finnes noen å spørre som har peiling. Fort gjort å gjøre noen feil i nybegynnerfasen, å kjøpe gullfisk er definitivt min nest største feil så langt (med fare for å tråkke gullfiskentusiaster på tærne). Min aller største feil var å ikke lese meg opp på akvarieverden før innkjøp av fisk og i stedet stole på at dyrebutikken visste hva de snakket om. :p
Postet 17.08.15 kl 10:40
Ta det rolig...du er bare et nummer laaaangt ute i rekken over folk som har gått i den fellen. Folk tror i utgangspunktet at glassbeholder +vann +fisk=akvarium, og skaffer seg overhode ikke faktakunnskap. De forstår visst ikke at både vann, fisk og planter er levende medier med kompliserte prosesser. Ikke for at jeg prøver å gjøre det vanskeligere enn det er (?), men et minimum av forhåndskunnskap behøves faktisk. De fleste gjør mer research når de skal kjøpe seg et par nye ski ..
Imidlertid er det alltid godt håp for dem som skjønner at de har trådt feil og tar skritt til å rette det opp. Folk som er villig til å lære og gjøre en egeninnsats er det bare en fryd (for meg) å hjelpe på veien hvis jeg kan
Imidlertid er det alltid godt håp for dem som skjønner at de har trådt feil og tar skritt til å rette det opp. Folk som er villig til å lære og gjøre en egeninnsats er det bare en fryd (for meg) å hjelpe på veien hvis jeg kan
Postet 17.08.15 kl 10:56