Glemte pumpen av

Dette er litt pinlig, men jeg klarte å glemme pumpen av i underkant av et døgn. Har en veldig stor pumpe utvendig pumpe. Skrudde den så på igjen da jeg merket det, og har målt vannverdier og byttet en del vann etter det. Hittil ser det ut som om det har gått bra. Men jeg lurer på hvor lenge jeg bør passe ekstra godt på. Altså hvor lang tid kan det ta for det kommer nitritt i karet etter noe sånt? Og er det noe annet jeg bør passe på som jeg ikke har tenkt på?
Vel du er ikke alene om å ha opplevd dette, noen tips og erfaringer i denne tråden:

http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1016&thread_id=78627&message_id=670419#670419
Bakteriene i filteret er svært avhengige av oksygen...når filteret ikke sirkulerer oksygenrikt vann over lengre tid, kan det gå hardt utover bestanden. Men en del har nok klart seg.

En slik episode vil bli som en mini-innkjøring. Det tar noen dager før ammoniakk og eventuell nitritt bygger seg opp. Mål ammoniakk og nitritt i rundt to uker, og finner du ikke noe er krisen over. Noen ekstra vannbytter skader ikke
Takk for link og råd. Da skal jeg holde ekstra godt øye med akvariet i et par uker, så får vi håpe det går bra
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap