Spesial lys eller standard lys?

Jeg er ganske så ny i gamet. Mitt akvarium er nedarvet fra foreldre og lyskilden like så. Jeg tenkte det ville være gunstig å bytte lysrør ettersom det gamle var flere år gammelt. Jeg tok ganske enkelt med meg et 9w osram dulux s lysrør fra jobben og satt i lampen. SÅ kom jeg til å tenke på at det muligens ikke var lurt å bytte til en standard lyspære som gir 600 lm og 2700 kelvin.

Noen som har kommentarer på lys, styrke, farge osv..?
Mitt akvarium er 33L.
Lysrør bør byttes årlig for å være effektive. Men en fargetemperatur 2700K er helt feil for akvarieplanter (hvis du har noen). De trenger lys med 6-7000 K.
Ahh! godt svar! Regna med det skulle være noe spesielt, men fant ikke noe tekst om det på nettet. Da skal jeg på butikken og kjøpe nytt lysrør
Hagen sine Glo lysrør liker jeg godt.
Disse finnes masse varianter er å og få kjøpt i Zoo/dyrebutikker.

Var en tur innom dyrebutikken i dag, de ville såklart selge meg Glo T5 lampe og 2x8w AquaGlo 18000K. De hadde ikke LifeGlo 6700K i butikken, men AquaGlo skulle fungere helt strålende...

Tilfeldigvis brøt en kunde i butikken inn i samtalen og sa at hun hadde brukt T5, men hadde fått problemer med varmen i vannet. Lampen avga for mye varme til vannet så hun måtte gå over til annen lysløsning.

Selv har jeg 33L akvarium som står i stue uten ovn eller annen varmekilde. Vannet holder jevnt 26 grC med en enkel 9W pære i lokket. Så jeg frykter at dersom jeg kjører på med 2x8W fra Glo så blir det ganske så hett for Guppyene mine.

Noen tanker eller tips rundt mulige løsninger der?
Hvis du har tett lokk, vil du nok få problemer med varmen, ja. Og 18000K er også alt for høy fargetemperatur, etter min mening. Særlig til å brukes alene. Men det er klart dyrebutikken gjerne vil selge deg ett eller annet Vent til de får inn LifeGlo !
Ja, har tett lokk på nå, men ser at det kan bli en utfordring å øke lysmengden når lokket er tett. Hvordan er det å kjøre akvarium uten lokk, bare med lampe over? Evt, kan jeg se om jeg finner et nytt lokk med bedre ventilasjon og kanskje feste til lys inni lokket.
Jeg kjører to kar uten lokk/topp. Ikke noe som helst problem, forutsatt at man bytter vann til tid (noe mer fordamping) og ikke holder fisk som hopper.
Skjønner ikke hvorfor du ikke vurderer å 'modifisere' toppen du allerede har, men : your choice.
Har byttet ut lyspæren med en del hvite LED-strips som er oppgitt å gi mellom 6-7000K.. Men å kjøpe lysrør og holder som kan brukes i det lokket koster meg nesten 1000,- hvertfall på den lokale butikken her. Da kan jeg like greit kjøpe et komplett 63L Juwel, med pumpe, lys og varmekolbe på tilbud hos de samme folka til 1000,- hadde håpt å gjøre dette litt billigere, men ser at skal man gjøre ting riktig, må man være villig til å betale litt for det :P
Så først nå at du hadde PL-rør...er vel ikke så vanskelig å få fatt i et 9W Dulux eller noe sånt ? De er ikke så dyre heller...
Har selv et sånt i drift, helt greit, det.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap