På jakt etter avføring, eller hva pokker holder de på med??
Gullfiskene mine er veldig etter de andre fiskene om dagen. Og de går kun etter analåpningen (hvis det er det det heter hos fisk)... De var først etter en gullbarber, som jeg måtte ta ut, for den ble helt rød, hoven og sår i åpningen. Trodde den hadde fått mark eller en annen sykdom, men nå etter et par dager for seg selv er den nesten ikke rød lenger. I gullbarberens fravær er det nå scalarene som er blitt favoritten, men de plukker også på andre fisk og hverandre. Hvorfor gjør de dette??
Postet 24.08.15 kl 14:32
Postet 25.08.15 kl 07:37
Postet 25.08.15 kl 14:48
Sukk, jeg syns dette med fôring er supervanskelig. :p Men jeg fôrer daglig med flakfôr (TetraMin Hovedfôr til all prydfisk) 1-2 ganger pr dag, bortsett fra en dag i uka som de får røde mygglarver i stedet (egentlig myntet på scalarene, men gullfiskene forsyner seg grovt). I tillegg får de en snack 2-3 ganger i uka, squash, erter eller spinat. Særlig erter er gullfiskene kjempeglad i, blir helt ville. Gullfiskene beiter også på plantene rett som det er, men mindre enn da de bodde i et mindre kar (hadde 45 liter før, men har oppgradert til 200 liter).
Høres det ut som ok mengde fôr?
Det skal sies at jeg den siste uka har fôret lite, pga nitrit. Kan det være derfor de holder på sånn da, at de ikke har fått nok mat?
Høres det ut som ok mengde fôr?
Det skal sies at jeg den siste uka har fôret lite, pga nitrit. Kan det være derfor de holder på sånn da, at de ikke har fått nok mat?
Postet 25.08.15 kl 20:06
Endret: 25.08.15 kl 20:07
Etter å ha startet med normal fôring igjen, har gullfiskene sluttet å plukke på de andre fiskene. Så da spørs det om de rett og slett var sultne...
Vil fortsatt veldig gjerne ha kommentarer på om fôringsrutinene mine ser ok ut. En annen ting: I dyrebutikken sa de at jeg kunne fôre med røde mygglarver et par ganger i uka, og når de fikk det, trengte jeg ikke å mate på et par dager. Stemmer det? Syns det høres rart ut. Det er jo ikke alle fiskene som spiser mygglarvene engang.
Vil fortsatt veldig gjerne ha kommentarer på om fôringsrutinene mine ser ok ut. En annen ting: I dyrebutikken sa de at jeg kunne fôre med røde mygglarver et par ganger i uka, og når de fikk det, trengte jeg ikke å mate på et par dager. Stemmer det? Syns det høres rart ut. Det er jo ikke alle fiskene som spiser mygglarvene engang.
Postet 27.08.15 kl 12:45
Gullfisk trenger mye vegetar-mat, da de hovedsaklig er plante-etere. Flakfor kan ofte gi dem forstoppelse (noe som ofte tolkes som 'svømmeblæreproblem'). Kanskje du burde prøve litt av vegetar-varianten fra Repashy, for eksempel Super Green. Ellers er det lurt å skaffe litt andemat, dette er snacks for gullfisk. Hvis du skal bruke frossenmat, vil jeg anbefale deg dafnier, de er fiberrike og bra for fordøyelsen.
Postet 27.08.15 kl 13:41
Ha ha, de ser ikke akkurat ut som vegetarianere når de røde mygglarvene blir servert. :p Men takk, da har jeg bestilt en sånn Super Green. Når det gjelder andemat, så la jeg ut en annonse her på forumet for en stund siden etter andemat, men har ikke fått noe respons, så jeg har glemt av det. Men kan prøve å spørre på fb-gruppa jeg er på, kanskje jeg får noe napp der.
Syns det er vanskelig å vite om man gir nok og riktig i forhold til alle fiskene. :-/ Bekymrer meg stadig om de får nok eller om de får for mye.
Syns det er vanskelig å vite om man gir nok og riktig i forhold til alle fiskene. :-/ Bekymrer meg stadig om de får nok eller om de får for mye.
Postet 27.08.15 kl 18:11
Ellers kan jeg alltids sende deg andemat...jeg fikk inn dette med noen planter og blir ikke helt kvitt dem
Vel, gullfisk er utrolig glupske, det er en av de artene som ikke vet hva som er bra for dem, hehe. De tar alt, for å si det enkelt. Så når de er i et akvarium, må vi mennesker sørge for at de ikke propper seg for mye "feil" mat....som barn og godis
Vel, gullfisk er utrolig glupske, det er en av de artene som ikke vet hva som er bra for dem, hehe. De tar alt, for å si det enkelt. Så når de er i et akvarium, må vi mennesker sørge for at de ikke propper seg for mye "feil" mat....som barn og godis
Postet 27.08.15 kl 18:20