Alt jeg putter i akvariet dør!

Hei! Jeg flyttet for 3mnd siden, ga bort alle fiskene, og satte opp akvariet på nytt etter jeg hadde flyttet inn i ny leilighet.

Startet med planter og sand, og 2uker etter kjøpte jeg 4 ´álbinomaller´og 5 andre svarte maller. De startet sakte men sikkert og dø en etter en. 1 albinomalle overlevde og lever fortsatt.

Jeg ringte fiskebutikken, og fikk råd om diverse vannbytter, temperatur osv og beskjed om å komme med vann for testing. vannet ble testet, og det skulle være fint. De mente det kunne være noe med pumpen min, og solgte meg en ny med beskejd om å bruke både den gamle og den nye sammen i et par uker, og så ta vekk den gamle. Tok også med 4 snegler, som skulle være bra for miljøet i akvariet og sørge for at det ble riktig bakteriekultur slik at jeg etter en stund kunne prøve å sette inn fisk igjen.

Det ble ikke til at jeg kjøpte noe mer fisk, da alt virker så usikkert, så jeg kjøpte 12 små reker for 1mnd siden. De dør en og en ettersom dagene går, og jeg skjønner ikke hvorfor.

La også merke til at det hadde kommet med en del slike bittesmå pestsnegler, så jeg puttet oppi 10 jegersnegler for 2 uker siden. Idag ser jeg at den ene av 2 zebrasnegler ligger opp-ned og ser rimelig dau ut. Hva er det som er galt oppi her?

Vannet har blitt testet flere ganger på dyrebutikken på Alna senter, og de sier det ikke er noe galt med vannet. Vet at temperaturen er litt høy noen timer iløpet av dagen når det har vært skikkelig varmt i sommer, så akvariet står uten lokk for lufting, og jeg har byttet vann med kjøligere vann for å holde temperaturen nede.

Akvariet et 60L og inneholder per idag 1 albinomalle, 6-7 reker ,1 zebrasnegle og 10(?) jegersnegler.

Problemet er at du satte inn fisk og andre dyr uten at akvariet ble innkjørt. To uker uten noe mat for at bakteriekulturen som bryter ned avfallstoffene i akvariet er ikke nok til å innkjøre det. Det at dyrebutikken sa at vannet var "fint" er sannsynligvis feil, siden de fleste tester med teststrips som er ganske unøyaktig. Skaff deg heller dråpetester og test selv. Du kan kjøpe det her

Nå har du hatt dyr/fisker i akvariet ganske lenge, så det kan hende det er på god vei til å bli innkjørt, men hvis dyr og fisker fortsetter å dø, er det nok ikke ferdig enda. Ta et eller flere vannbytter hver dag til amoniakk og nitritt er på 0 og holder seg der. Nitrat bør være under 20.

Fremtidig tips: Ikke hør på dyrebutikken. Etter det de har sagt til deg, virker de ikke særlig troverdige. Spør heller her på akvaforum der andre som har bedre kunnskap kan svare deg

Håper du ble litt klokere.
Du har fått en del mindre bra råd, ja. Litt rart, for Oslo Dyrebutik er det som tidligere het TAM Alna, og de hadde bra rykte. Kanskje de har byttet eiere (og ansatte ?), og at det derfor har gått nedover med kunnskapene. Vi har en TAM butikk her jeg bor også, og jeg er ikke veldig imponert over nivået på de ansatte. Typisk at de klarte å selge deg en ny pumpe...butikkansatte er selgere, og bruker alle anledninger til å få deg til å kjøpe ting du egentlig ikke trenger. De tjener jo på at du mislykkes. Snegler har f.eks. ikke noen positiv innvirkning på filterbakteriene...tvert imot øker de belastningen i et kar som allerede er overbelastet.

Du har vel selv sett om testene har blitt gjordt med strips eller dråper ? Som Vannlilje sier, strips er meget upålitelige....utrolig at dyrebutikkene fremdeles bruker denne metoden. Og aldri vær fornøyd med at de sier vannet er "bra"...få alltid verdiene og skriv dem ned, ihvertfall når det gjelder pH, ammoniakk og nitritt. Enhver seriøs akvarist bør ha dråpetester, skaff deg JBL-tester og begynn å holde øye med vannet ditt selv
Jegersnegler tar alle snegler, zebrasnegler også.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap