Biostart

Inaktiv bruker
Kjøpte prodac Biostart i butikken istad. Hvordan skal jeg tilsette dette i akvariet? Har ikke bøttefilter, bare et filter som befinner seg oppe i akvariet. Står i bruksanvisningen at jeg skal tilsette en pose i filteret etter hver gang vannet skiftes helt ut.
For the første skal vannet aldri "skiftes helt ut", med mindre man skal gjøre om alt i akvariet.

For det andre har slike frysetørkede bakterier en tvilsom verdi, og jeg vil ikke anbefale deg å sette inn fisk etter 5 dager slik det står i bruksanvisningen. Dette er ikke de filterbakteriene du trenger, de må du dyrke frem selv ved hjelp av innkjøring. Foreslår at du tar en titt på denne tråden.
Og om du nå likevel insisterer på å gjøre det på den måten, så kjøp ihvertfall dråpetester, gjerne JBL sine, og test vannet før fisk settes inn !
Inaktiv bruker

"For the første" skiftet jeg vannet helt ut fordi jeg skulle gjøre om alt i akvariet.

For det andre har slike "frysetørkede" bakterier en bra verdi. Detter er grunnen til at jeg kjøpte biostart. Når du sier at de har en tvilsom verdi, hvorfor har du da kjøpt det selv om husket hva som står i bruksanvisningen? Du svarer ikke på spørsmålet mitt, du bare framstiller meg som dum.

Jeg har dråpetester, jeg insisterer ikke på noen ting. Innkjøring har jeg gjort typisk 100 ganger i løpet av mitt liv, jeg er bare ny når det kommer til bruken av biostart. Hvorfor i alle dager henviser du meg til en nybegynnertråd som forteller meg hva innkjøring er og hva det er godt for?

Nå syntes jeg du var unødvendig frekk.

Du skrev at bruksanvisningen sa at man skulle tilsette en pose i filteret hver gang vannet skiftes helt ut, og da retter SilverShaded på bruksanvisningen. Det kan hende at du skiftet vannet helt ut for du skulle gjøre om, men bruksanvisningen sa at man skal tilsette hver gang og man skal vanlig vis ikke skifte ut alt på en gang.

Hun kunne ikke vite at du har dråpetester eller at du har innkjørt "100 ganger". Og tråden hun linket til er en kjempebra tråd som alle kan lære noe av, ikke bare nybegynnere.

Du lagde denne tråden for å få hjelp, og det fikk du (av en skikkelig flink akvarist), og du nekter å ta til deg det som blir sagt og svarer frekt tilbake. Skikkelig unødvendig.
Martin Berggren
"For the første" skiftet jeg vannet helt ut fordi jeg skulle gjøre om alt i akvariet. For det andre har slike "frysetørkede" bakterier en bra verdi. Detter er grunnen til at jeg kjøpte biostart. Når du sier at de har en tvilsom verdi, hvorfor har du da kjøpt det selv om husket hva som står i bruksanvisningen? Du svarer ikke på spørsmålet mitt, du bare framstiller meg som dum. Jeg har dråpetester, jeg insisterer ikke på noen ting. Innkjøring har jeg gjort typisk 100 ganger i løpet av mitt liv, jeg er bare ny når det kommer til bruken av biostart. Hvorfor i alle dager henviser du meg til en nybegynnertråd som forteller meg hva innkjøring er og hva det er godt for?


Jeg må tilstå at jeg også trodde du, på grunnlag av ditt startinnlegg og det du skrev der, var en av alle disse nybegynnerne som tror på det hokus-pokuset sånne midler lover. Det er nesten uten unntak nybegynnere som tror på sånt, så det er ikke det minste rart at Silvershaded antok du var en av de. Vi som har frekventert forumet her en stund har sett ganske mange like spørsmål etterhvert. Det var kanskje feil i dette tilfellet. Unntak finnes

Jeg lurer likevel på hvorfor du, som har innkjørt akvarier "100 ganger", likevel går på det salgstrickset for et produkt som lover pangstart og fullt innkjørt akvarie på bare noen dager? Hvis noe høres for godt ut til å være sant, så er det gjerne det.

Har du flere akvarier i hus? Hvis ja, kan du heller ta filterslam (rikelig) av et av de andre filterne dine, og kickstarte det nye med det slammet. Det funker. Det trikset benytter jo "ekte vare" når det kommer til filterbakterier, og jeg har benyttet det med hell mange, mange ganger.
Inaktiv bruker
jeg beklager
Inaktiv bruker
mona o
[QUOTE=Martin Berggren] "For the første" skiftet jeg vannet helt ut fordi jeg skulle gjøre om alt i akvariet. For det andre har slike "frysetørkede" bakterier en bra verdi. Detter er grunnen til at jeg kjøpte biostart. Når du sier at de har en tvilsom verdi, hvorfor har du da kjøpt det selv om husket hva som står i bruksanvisningen? Du svarer ikke på spørsmålet mitt, du bare framstiller meg som dum. Jeg har dråpetester, jeg insisterer ikke på noen ting. Innkjøring har jeg gjort typisk 100 ganger i løpet av mitt liv, jeg er bare ny når det kommer til bruken av biostart. Hvorfor i alle dager henviser du meg til en nybegynnertråd som forteller meg hva innkjøring er og hva det er godt for?


Jeg må tilstå at jeg også trodde du, på grunnlag av ditt startinnlegg og det du skrev der, var en av alle disse nybegynnerne som tror på det hokus-pokuset sånne midler lover. Det er nesten uten unntak nybegynnere som tror på sånt, så det er ikke det minste rart at Silvershaded antok du var en av de. Vi som har frekventert forumet her en stund har sett ganske mange like spørsmål etterhvert. Det var kanskje feil i dette tilfellet. Unntak finnes

Jeg lurer likevel på hvorfor du, som har innkjørt akvarier "100 ganger", likevel går på det salgstrickset for et produkt som lover pangstart og fullt innkjørt akvarie på bare noen dager? Hvis noe høres for godt ut til å være sant, så er det gjerne det.

Har du flere akvarier i hus? Hvis ja, kan du heller ta filterslam (rikelig) av et av de andre filterne dine, og kickstarte det nye med det slammet. Det funker. Det trikset benytter jo "ekte vare" når det kommer til filterbakterier, og jeg har benyttet det med hell mange, mange ganger.

Hei. Var ikke meningen å være unødvendig frekk. Jeg gikk ikke på noen salgstriks. Produktet var satt ned fra 350 til 20 kr, og kjøpte dermed med et par bare for å sjekke ut virkningen. Takk for svar
Inaktiv bruker
Vannlilje
Nå syntes jeg du var unødvendig frekk. Du skrev at bruksanvisningen sa at man skulle tilsette en pose i filteret hver gang vannet skiftes helt ut, og da retter SilverShaded på [I]bruksanvisningen[/I]. Det kan hende at du skiftet vannet helt ut for du skulle gjøre om, men bruksanvisningen sa at man skal tilsette hver gang og man skal vanlig vis ikke skifte ut alt på en gang. Hun kunne ikke vite at du har dråpetester eller at du har innkjørt "100 ganger". Og tråden hun linket til er en kjempebra tråd som [I]alle[/I] kan lære noe av, ikke bare nybegynnere. Du lagde denne tråden for å få hjelp, og det fikk du (av en skikkelig flink akvarist), og du nekter å ta til deg det som blir sagt og svarer frekt tilbake. Skikkelig unødvendig.


" og jeg vil ikke anbefale deg å sette inn fisk etter 5 dager slik det står i bruksanvisningen" Dette skrev jeg ingenting om. Men beklager om jeg fremsto som frekk, har bare lagt ut x-antall spørsmål og alltid blir jeg matet tilbake med både pose og sekk og unødvendig pynt.
Misforståelser oppstår i blant på skriftlige forum, ikke lett å tolke tonfallet til folk skriftlig Men ferdig med den saken nå.

Men har du flere enn ett akvarium, slik jeg spurte om? Da kan du heller bruke ekte vare (filterslam), hvis det er så at du trenger å kjøre inn et akvarium fort.

Det var da voldsomt til reaksjon...mitt svar var på ingen måte ment å "fremstille deg som dum". Ingen kan vite at du har kjørt inn 100 akvarier. Du har null historie her på forumet, og legger tråden under "Nybegynner". Derfor fikk du svar deretter. Hvis du har lest litt her på forumet, har du sikkert sett hvor mange som kommer til nybegynner-forumet med absolutt null kunnskap.

At jeg vet noe om produktet betyr selvsagt ikke at jeg har brukt det. Hvis jeg kun hadde kunnskap om "egne" produkter, var det trist. Og bruksanvisnngen er da ikke så vanskelig å finne. Leser man den, ser man faktisk at Biostart ikke er filterbakterier per se....den inneholder "freeze-dried bacteria (1g = 5 billion) selected for their degrading properties ideal for pollutant organic complexes deposited in biological and mechanical filters. In particular these bacteria are perfect for eliminating hydrogen sulphide and nitrogen, reduce salmonellae and improve oxygenation." Nitrifikasjonsprosessen og filterbakteriene omhandler ikke organiske forbindelser...de tar seg av uorganiske forbindelser (NH3/NH4 og NO2) som er resultatet av nedbrytningen av organiske forbindelser. Biostart eksisterer visst ikke lenger heller (den finnes ikke lenger på deres hjemmeside)...men Nitridac ser ut til å være noenlunde det samme. Sikkert derfor den var på billigsalg...sjekket utløpsdato ?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap