Forskjell på ildbuk og løvehodeciklide?

Hei

Jeg har drevet med akvarier før, men nå når jeg i godt voksen alder begynner med det igjen, så vil jeg ikke bare ha informasjonen inn med teskje - jeg vil ha den inn med pipette.

Håper forummedlemmene forstår og ser verdien i det.

Mitt første spørsmål som nybegynner er: Tåler Ildbuk bløtt vann med PH rundt 7-7,5? Og hva med Løvehodeciklide? Samme der?

Lyst til å spørre om Nålefisk i denne tråden og. Ser at den skal ha rundt 6,5-7 PH. Vil 7,5 ta livet av den?
For det første er det to helt forskjellige arter.
For det andre lever de på hvert sitt kontinent, Løvehode i Afrika og Ildbuk i Mellom-Amerika.
For det tredje ser de helt ulike ut. Løvehodecikliden har et klumpete hode med den store pannekulen som gir den navnet. Ildbuken er mer strømlinjeformet og har den karakteristiske rødfargen på haken og brystet.

Begge er ellers typiske ciklider...de hevder revir og blir aggressive når de er i lekehumør.

Merkelig egentlig, at dette er ditt første spørsmål hvis du trenger så mye informasjon. Men vi får se om du får frem den iformasjonen du 'vil ha'
Vel, enig med deg. For meg var ikke denne tråden så betydningsfull, men et sted må man jo begynne

Interessant at Ildbuk og Løvehodeciklide har slik lik adferd. Kan de kombineres i samme akvarium mon tro eller blir denne likheten til en magnetisk ubalanse for å bruke slike ord?
Ikke så uventet at de to artene har noenlunde samme adferd. Dette er rett og slett ganske typisk ciklide-adferd. Dette er fisk som driver yngelpleie, derfor trenger de territorier og aggressivitet. Artene i denne familien kan ha varierende grader av aggresivitet, særlig overfor individer av samme art, men stort sett oppfører de seg pent utenom yngleperiodene. Å ha flere arter av relativt store og aggressive ciklider i samme akvarium er imidlertid ingen god ide, det er å be om bråk.
De vil nok foretrekke hvert sitt kar, Løvehodene ønsker mye sterkere sirkulasjon i vannet enn hva Ildbukene vil være komfortabel med over tid.
Jeg forstår nå hva du mener ja. Tusen takk for informativ tråd. Du er så Nålefisk altså. Mitt opprevne sår er sydd sammen og medisin gitt

Etter litt tenking så kunne jeg tenkt meg å satse på Ildbuk - Thorichthys meeki - og Sebraciklide - Amatitlania nigrofasciata - sammen i et pluss 500 liter akvarium.

Disse to fiskeartene er "så meg".

Det merkelige er at min erfaring tilsier at de som jeg omgås med, har gode erfaringer med å ha Ildbuk og Sebraciklide sammen - til og med få yngel med de. Det er verre når jeg selv skal reflektere meg selv og hanskes med meg selv (jfr. av måneskinn gror det ingenting).

Derfor har jeg gitt min filippinske kjæreste i oppdrag å finne to fiskearter som er "så henne", som jeg kan satse på og ha suksess med.

Tidligere har jeg for eksempel hatt suksess med Palettciklide - Pelvicachromis pulcher - og det stemmer, jeg trives godt sammen med kunstnere og malerinner

Misforstå meg rett.

Nå skal jeg ha nattmat. Hvit frisk på menyen.
Lars: Meget betydningfull tråd. La meg tenke over den
Mens jeg deler opp nattmaten og den hvite fisken - en slags fiskesymfoni - veldig po etisk - så forsøker jeg med noe - som ikke har noe med innspill å gjøre.

Ildbuken liker sirkulasjon for den er rød om hjertet. mens Løvehodecikliden liker det mer stillestående så den kan - som det og ser ut som den gjør - tenke så det knaker?
Uhm...nå er det faktisk omvendt, det er løvehodene som liker mer strøm om pannen
Omvendt ja.

Det inspirerer meg til desserten her.

Du gir Frisk og dytter NAV utenfor 4 timer

Glubb glubb - forstå den fisk som kan
Wow - jeg forsto meg selv og mitt eget fiskespråk.

Dette er kanskje litt off-topic, men jeg skal forsøke å hente meg inn igjen.

Det selges fryktelig mye rart i akvariebutikkene som tillegg til rent vann.

Vi bør forstå at det holder med rent vann - og at det er det som skal til for å holde akvariet og fiskene og plantene friske.

Jeg forsto det på denne måten fra forrige tråd:

Min kjærestes datter fikk en flott rosa sykkel av meg for ett år siden. Vet ikke hvor mye hun har brukt den, men ikke så mye. Og den var dyr!

Nå har hun snart bursdag igjen. Jeg vil gi henne følgende: En "Fresh" tyggegummi og ordre om å trille sykkelen hun fikk til forrige bursdag utenfor huset i 4 timer.

Både moren hennes og jeg sliter med dårlig helse, så da får hun noe visdom å tygge på...

Noen dager etter har min eldste niese bursdag. Skrev følgende mail til henne:

Har nå funnet en betydningfull bursdagsgave til deg.

Du får en Frisk sugepastill og kan ta med deg den forrige gaven du fikk av meg - LOVE-bokstavene med engler - på en 4 timer lang spasertur.

Så har du noe å suge på om hva god helse betyr i forhold til alt annet.

Så moralen er. Fiskene trenger stort sett ikke annet enn rent vann. Det jeg tilsetter i akvariet, er fra å ha sugd på en kjærlighet på pinne. Spytter litt av den søte kjærlighetssaften oppi

Fisker har også sjel. Hører de hviske "Oh sweet Jesus"
D-Toris
"Oh sweet Jesus" ;)


Konklusjonen er det ikkenoe galt med, ihvertfall.

Velkommen til forumet.

Jeg venter i spenning på å følge med på dine poster og innlegg

Det var særdeles hyggelig lesning. Dogster.

Er ikke bare fisk som nyter godt av Sweet Jesus, nei...

Etter at de grønne plantene bobler over av champagne, ber de Jesus fortsette å gjøre vann til vin og skjenke Verde'n Vino - for å skrive etternavnet først
Beklager denne tråden moderator. Den virker å være skrevet med fyllepenn, men jeg er helt edru faktisk.

Skulle stå: "for å fylle i etternavnet først".

Seriøst savner jeg den seriøse delen av debatten. Får surfe noen akvariesider/akvariebutikker og komme meg i rett modus igjen.

Denne troden har gjort sitt.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap