Corydoras cw051 egg

Har et akvarium på 180 liter med en liten gruppe på 6 corydoras cw051, ca 50 l144 yngel og 4 veldig vanlige reker. Har den siste måneden lagt merke til mange små klynger med bittesmå, gjennomsiktige egg. De er festet til glasset og plantene overalt i akvariet. Eggene er max 0.5mm små og jeg er veldig usikker på om disse er fra corydoras'ene , men sliter med å se hvem ellers, som har lagt dem. Har liten erfaring med corydoras og setter umåtelig pris på innspill fra noen rutinerte her... Hadde vært fantastisk å fått til yngel på disse. Vannet er noe surt med en ph på 5, så om dette er corydoras egg må jeg kanskje øke ph?
Ser ut til at du har rett, etter litt nærmere undersøkelse. Gode nyheter for jegersneglene altså!
Enig med de ovenfornevnte; det er snegleegg. Typisk for pestsneglene å legge sine bittesmå egg i sånne gjennomsiktige geleklumper. Ingen akvariefisk jeg vet om legger eggene i sånne slimklumper.

Jeg svarte hovedsaklig her i tråden for å svare på spørsmålet du hadde ang. Corydoras-eggene (tilfelle det blir aktuelt for deg i fremtiden); nei, du trenger ikke heve ph selv om du får egg fra Coryene. Ph på 5-tallet er surt, men ikke ukjent for en hel del Corydoras-arter, særlig de som kommer fra områder og bielver i nærheten av Rio Negro. Utseendet på CW051 tyder på at den er en av disse artene som kommer fra slike distrikter og derfor liker ganske surt vann. Jeg synes likevel ph på 5 er i sureste laget, og utsatt for ph-dropp, så kanskje rundt 6-tallet ville vært bedre? (jeg ville satset på det om det var mine egne Corydoras CW51 det gjaldt)

Holder ph seg på 5-tallet hos deg av seg selv, eller har du senket den på noe vis til det nivået med midler?

Til info så spiser Ancistrus mer enn gjerne Corydoras-egg... Så hvis Coryene dine skulle finne på å leke og legge egg i akvariet ditt, er det meget sannsynlig at Ancistrusene kan spise dem opp før du rekker å se dem, hvis du har uflaks.

Slenger på litt mer info om Corydorasene dine mens jeg er i siget, hehe Corydoras har en tendens til å "knipe igjen" eggleggingen hvis det er mye fisk i karet, og da særlig andre arter. Leser at du har mange Ancistrus der. Et velkjent triks for å trigge Corydoras til å leke og legge egg, er å sette dem over i et (innkjørt) eget akvarium der de er alene. Dette kan ofte trigge dem til å sette i gang

Lykke til Det er en superfin Corydoras-art du har!
Hei, takker for tilbakemeldingen. Har trodd at eggene var fra rekene, men siden de ikke har forutsetninger for å vokse opp, så har jeg ikke interessert meg for de eggene. Det var først etter en tur i dyrebutikken for å kjøpe røde mygglarver, at de i butikken mente det kunne være corydoras egg som gav meg litt panikk. Gav mening når det ble nevnt sneglene her på forumet.

Jeg har aldri bevisst prøvd å endre ph i karene, inntil nå. Har nå stabil ph på 6. Skal prøve å holden den på det nivået i tilfelle ph-dropp. Var innom en annen forhandler og fikk med meg noen produkter for å justere ph.

Når det gjelder egg, så er jeg igang med å legge mer til rette for lek. Ringte min leverandør for å øke gruppen med cw051 til 10 individer. Jeg endte opp i går med 10 stk Corydoras Burgessi istedet. Det var ikke planen, men jeg klarte ikke å si nei til det. Får også de siste 4 cw051 til uka

Alle l144 som holder til i akvariet, var der først. Det akvarie var for noen måneder siden kjøpt inn for å ha yngel i. Siden det var god plass, ble det anskaffet noen cory også. Nå ser det ut til akvarium nummer 3 må på plass. Lurer litt på hvordan jeg skal legge det frem for min samboer. ...

Sluker all informasjonen som er her på akvaforum.no rundt corydoras, så tror vi skal få til lek og egg med tiden. I mens gleder vi oss over stimen med corydoras som nå har blitt veldig aktiv og synlig
Eddie
Jeg endte opp i går med 10 stk Corydoras Burgessi istedet.


Er du sikker på at du har riktig id på de nye...? Jeg synes det hørtes litt utrolig ut, fordi C. burgessi er så sjelden i handelen. Det er ikke ofte den dukker opp. Personlig har jeg aldri sett den hverken i butikk eller privatsalg, ikke som jeg kan huske.
Kanskje du kunne legge ut bilder av de her i tråden og få sjekket id på dem? Jeg ble veldig nysgjerrig nå. Har du ekte Burgessi er du jamen heldig!
Her er noen bilder, skal prøve å få tatt noen litt bedre etter at barna har lagt seg. Det skal visstnok ha blitt bekreftet at det uten tvil var Burgessi. Du kan få navnet på vedkommende om ønskelig. Jeg har veldig god erfaring med forhandleren som skaffet meg disse.

De nærmest er cw051, ville så gjerne være med på bilde
Ikke lett å få gode bilder....
For meg ser de ut til å ha for stor og spiss "snute". C. burgessi er en art med butt snuteparti. Se eksempel her. På bildene dine ser det ut til å være feil, altså ikke C. burgessi. Bildene er litt for dårlige til at jeg helt greier å artsbestemme dine, da de ser ut til å være litt grå og stresset på bildene (de fleste fisk er det etter flytting og innsetting i nytt miljø).
Som dette bildet viser, ser dine ut til å ha spiss og lang snute:
[External Image]

Jeg skal se litt mer på bildene du la ut, men jeg er 99% sikker på at snutepartiet avslører at det ikke er C. burgessi.

Forsøk å ta flere individbilder fra siden av de og legg ut her?

Du kan kikke gjennom bildegalleriet til Planetcatfish her, og se om du finner noen som kan matche? C. crypticus kan være aktuell? Igjen; det er litt vanskelig så lenge dine ikke har farget skikkelig ut og bildene i tillegg er på avstand og litt grå.
Sliter med å ta gode bilder med mobilen. Hjelper ikke at glasset på akvariet er nedgrodd og cory som gjemmer seg straks jeg nærmer meg med telefonen. På disse bildene fikk jeg med en større gruppe. Virker for meg at nesepartiet er litt forskjellig på individene. Skal få tatt noen fler bilder.
Her er det bilde jeg hadde tenkt å legge ut.
Du har rett i det. Jeg ser nå at det ser ut til å være forskjell på snutepartiet til de ulike individene. Det kan altså være snakk om minst to arter du har der. Ikke rart det var forvirrende å se på bildene.

Man må smøre seg med en god porsjon tålmodighet når det skal tas bilder av fisker Sitte stille og vente en god stund kan være nødvendig. Har du noe frossent fôr, som f.eks. røde mygglarver? Du kan jo fôre litt med det rett foran frontglasset, og så sitte musestille og vente på at fiskene lar seg friste. Er du heldig, trosser de frykten for bevegelser ved frontglasset når de lukter ekstra god mat.
Graver ned mygglarver i sanden til dem, så skal få tatt noen bedre bilder i kveld. Har frem til nå sett mest på fargene/mønster for å finne ut om det faktisk er Burgessi. Så dette med snutepartiet må jeg finne ut av. Hvor store er variasjonen innenfor en art? I dette tilfelle C. Burgessi. For ingen individer er identiske. Jeg tipper at nesepartiet alene ikke er nok til at det vitenskapelig er snakk om en annen art (Om resten av fisken er tilnærmet lik). Forskjellene må kanskje være større??

Har observert litt i kveld og mistenker at flere av dem er C. Virginiae. Siden de ligger ved siden av cw051 som har samme vertikale snute som Burgessi så ser jeg ulikhetene i mitt akvarie. Tror nesten det er flere arter her.....
Fikk dessverre ikke tatt flere bilder i dag, prøver igjen i morgen.
Veldig frustrerende dette her!! Har gått igjennom en masse bildearkiver på nettet og det er stor variasjon på hva som blir hevdet er C. Burgessi. Jeg har flere individer som er lik bilde på denne linken:
[External Image]

Denne har spissere neseparti enn på de fleste andre bilder.

Her er C. virginiae:
[External Image]
På de bildene jeg kan finne hos pålitelige kilder av C. burgessi, så går den sorte ryggflekken halvveis ca opp i ryggfinnen. De har også uten tvil butt, kort nese (du spurte lengre opp om det var noe "slingringsmonn" der, men det er det altså ikke om det er ekte Burgessi vi snakker om).

Det kan være vanskelig å identifisere fisk i blant, særlig om man ikke har krystallklare gode bilder av en art som er til forveksling lik flere andre. Det er ikke "bare du" som ikke greier å se ordentlig, det ER vrient. Det kan kanskje være en mager trøst å vite at det finnes svært mange relativt like Corydoras-arter i disse distriktene rundt Rio Negro i Amazonas. Hver eneste bielv og lille krok i vannveiene, ser ut til å ha minst en egen Corydoras-art - satt litt på spissen Veldig mange av artene som lever i bielvene rundt Rio Negro, har det karakteristiske utseendet med felles tegn; sort bånd over øynene. Sort flekk ved ryggfinnen eller langsgående svart bånd på ryggen. Sort eller blank ryggfinne. Gul eller oransje flekk i pannen er et typisk kjennetegn, men de kan være av varierende intensitet. Noen har lys farge andre dypere farge på gulfargen/oransjefargen. Kroppsfarge hvitaktig, noen helt ensfarget hvit, andre har hvit men med små, gråsvarte prikker eller spetter.

Kan nevne noen i full fart, noen av disse som alle ligner hverandre i tegninger;
Corydoras burgessi, Corydoras duplicareus, Corydoras adolfoi (adolphoi i engelske land), Corydoras imitator, Corydoras serratus, Corydoras virginiae, Corydoras crypticus, Corydoras ephippifier, Corydoras amandajanea, C121, Corydoras bicolor.

EDIT; rettet stavefeil
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap