Grumsete vann?

Er veldig ny i akvàrielivet. Har 94 liter akvarium, 3 planter, en rot og noe "pynt". Kjøpt neontetra og guppy i innkjøring, samt Totalt 25 fisk. Innkjøring av tank 1 uke før jeg puttet i fisk, tok da vannprøve. Tørrfor til fisk og tablett til "bunnfisk", samt veldig populær agurkbit. Syntes vannet er noe, tja, grumsete? Bytter vann x 1 per uke, 20% av tankmengde. Føler da at det blir litt uklart pga fylling av det nye vannet, men syntes ikke jeg oppnår god klarhet. Hvor klart kan jeg forvente? Dødsfall av en neontetra og 1 albino malle i løpet av 3 uker syntes jeg vel er ok? Eller? Har lyst på et par black molly, det går greit å "blande" med resten av gjengen? Takk!
Innkjøring av akvariet i en uke holder absolutt ikke. Dessuten er det synd at du har fisk i akvariet under innkjøring. De får nå lide ved å gå i forurenset vann, fordi filteret ikke har de bakteriene som trengs for å bryte ned avfallsstoffene fra fiskene. Derfor dør fiskene...av ammoniakk- og nitritt-forgiftning. Har du dråpetester så du kan holde oppsyn med vannverdiene ? I så fall, hva slags pH og GH har du i karet ? Les om innkjøring her.

Når du bytter vann, bør du opp i minst 30% ukentlig. Vannet bør luftes over natten, og/eller tilsettes vannberedningsmiddel (f.eks. Seachem Prime).

Fiskekombinasjonen din er ikke ideell. Tetraer og levendefødere skal ha helt ulike vannverdier, og bør ikke gå sammen. Tetraer skal ha surt og bløtt vann (lav pH og GH), mens levendefødere (guppy, molly, platy) skal ha hardt vann med høy pH. Kjøp ihvertfall ikke flere fisk før filteret er innkjørt, heller ikke før du vet vannverdiene og gi fiskene vann som passer for dem.

Takk for svar! Jeg syntes det er synd at jeg rådførte meg i 2 ulike dyrebutikker om både innkjøring, type fisk og skifte av vann før jeg startet, og så sier du at egentlig alt jeg har gjort er feil? . Jeg satte ikke inn fisk før vannet var "klarert" av dyrebutikken. Type fisk fikk jeg også anbefalt av dyrebutikken, uff, kjente jeg mistet litt motet. 30% bytte av vann kan jeg klare fint. Skal jeg nesten bare regne med å mislykkes??
Ta det med ro...du er ikke hverken den første eller den siste som går i fella "dyrebutikken sa.." ! Hvis vi snakker om dødsårsaker for fisk, kommer dette høyt opp på listen.

Ansatte i dyrebutikker er først og fremst selgere...de måles ikke på hva de kan, men på hvor mye de selger. De er i mange tilfeller ikke akvarister, og har minimal peiling på akvaristikk, fisk, og fiskenes krav/behov. Å teste etter at akvariet har stått (tomt) i en uke er meningsløst. Hvis du spør dem om du bør kjøpe "den fisken", eller om "passer den i akvariet mitt"...da er svaret "jada, det går så fint så". Og når du mislykkes, kommer du jo tilbake og kjøper mer, ikke sant ? Noen akvariebutikker er hederlige unntak som drives av akvarister, men det er få...og ingen av kjedebutikkene. Når det gjelder å handle i dyrebutikk, må man gjøre hjemmeleksa si selv, og vite hva man skal ha. Da er det lurt å spørre her...eller bruke Fiskebasen hvor alle fiskeartene står oppført med sine krav til vannverdier og akvariestørrelse, og ofte om deres gemytt også.

Det du må gjøre nå er først og fremst å skaffe deg dråpetester slik at du kan holde øye med vannet selv. Du trenger tester for pH, GH, NH3/NH4, NO2 og NO3.
Imens må du bytte vann daglig, slik at innholdet av avfallsstoffer senkes. Når testen viser at akvariet er helt fritt for ammoniakk (NH3/NH4) og nitritt (NO2), er du over det verste, og vannet er trygt for fiskene.
Tilfeldig bekjentskap
© Rune Evjeberg
Reklame for plussmedlemskap