Dekor og planter

Hei

Da var jeg ganske godt i gang med å få oppsatt akvariumet mitt, har en plante foreløpig men vil ha fler. Har sett at noen kjøper planter på ebay, er det noen her inne som har erfaringer med det? Å er det noen steder hvor man eventuelt kan bestille planter og dekorasjon som ikke har så alt for stive priser?

Å hvordan kan jeg måle hvor mange liter akvariet mitt er? Er veldig usikker på om det er 60,70 eller 80 L.
Akvariekjelleren har gode, billige planter. Aquamanias og Akvafisken har billig utstyr. Selger noe dekor også. Har ikke handlet på akvafisken før, så vet ikke noe om dem, men de har gode priser.

Her er en kalkulator for akvarievolum. Du må trekke av litt for sand, røtter, steiner osv.

Kan legge til at min 110 liter har ca. 93 liter vann. 110liter er utvendige mål. Jeg målte for hver bøtte da jeg fylte opp.
Planter fra Ebay kan fungere. Jeg har prøvd et par ganger, og noen arter kommer frem mer eller mindre døde og i småbiter. Det kommer an på hvor lenge plantene må være innpakket og i mørke (frakt-tid), og hvor godt de er pakket. Tykk- og stor-bladete planter (f.eks. sverdplanter og Anubias) klarer seg gjerne mye bedre enn småbladete stengelplanter. Men det er et lottospill.

Når det gjelder det du kaller 'dekorasjoner', vet jeg ikke riktig om du mener røtter og steiner og huler, eller plastikk-greier (skip og dykkere og sånt noe som ikke hører hjemme i et akavrium) ? Røtter/stein og huler kan du trygt handle fra Ebay eller hvor som helst på nettet. Plast-dekorasjoner kan inneholde stoffer som kan skade fiskene og/eller lakk/maling som flasser av.

Hvor mye akvariet rommer er en helt vanlig volum-utregning...altså (lengdexbredde)xhøyde i desimeter. Hvis akvariet 75cm langt, 40 cm bredt og 40 cm høyt, blir utregningen i liter : (7.5 x 4) x 4 = 120 liter.
Da fant jeg ut at det er 75 L, takk for hjelpen!
Skal se litt inne på nettsidene om jeg finner noe interressant. Ja jeg tenker mer røtter, huler o.l som er naturlig for fisken
Regnestykke: Lengde x Bredde x Høyde delt på 1000

Ta en titt på rubrikkanonse her på forum. Plantene folk selger er ofte lett hurtigvoksende planter. Bra til å begynne med med andre ord.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita D. Aspevik
Reklame for plussmedlemskap