Vaske innsiden av skittent kar

Noen som kan gi meg et godt innspill på nedvask av skittent kar? Kjøpte et brukt 450 liters kar sist uke og nå skal jeg begynne å vaske det. Burde vel unngå Zalo, JIF og Plumbo?
Ønsker tips og råd. Takk!
Plumbo!! Hehe

Du kan bruke f.eks. vann + eddik, salmiakk eller hydrogenperoksid. Pass på at det ikke er andre tilsetningsstoffer (såpe) i produktene, og skyll grundig med vann etterpå.
Vask med sterk blank eddik. skyll godt etterpå.
Jeg vet ikke hvordan det er med tørkede alger ol. (Regner med at det er mye det som skal vaskes?), men i mitt kar bruker jeg et redskap som minner om en stor komfyrskrape til å fjerne alger på innsiden av glasset. Jeg kjøpte den i en dyrebutikk. Den er veldig effektiv, det går jo an å prøve å fukte glassene og se om du kan skrape noe av det vekk.
Utstyr deg med en helt ny og ren neglebørste (som aldri har vært i kontakt med såpe)! De er fin-fine å skrubbe med. Å vaske glass er også vanlig, hvit filtervatt utmerket til. Jeg brukte aldri noe annet enn det. Vann og en neve filtervatt, skrubb, skrubb, så ble det bra.

Jeg har lest at dersom man sliter med gråhvite kalk-flekker på glasset, så kan man bruke sitronsaft. Man skjærer en sitron i to, gnir den godt over kalkflekkene mens man presser på den så det kommer ut litt saft, og så venter man en stund mens sitronsyren virker. Etterpå kan man skrape vekk med et barberblad og finpusse med filtervatt. Sitronsyren løser opp og gjør at kalken "smuldrer".

Til algefjerning holder det lenge med en dott filtervatt. Jeg brukte aldri vanlig filtervatt i pose til akvariefiltere, men jeg hadde likevel alltid en pose i hus fordi jeg brukte det hele tiden til rengjøring av akvarieglasset og algefjerning. Det var en del av det ukentlige vedlikeholdet.
mona o
Til algefjerning holder det lenge med en dott filtervatt. Jeg brukte aldri vanlig filtervatt i pose til akvariefiltere, men jeg hadde likevel [I]alltid[/I] en pose i hus fordi jeg brukte det hele tiden til rengjøring av akvarieglasset og algefjerning. Det var en del av det ukentlige vedlikeholdet.


Hvorfor skriver du i preteritum, mona? Har du lagt ned hobbyen?
Vannlilje
Hvorfor skriver du i preteritum, mona? Har du lagt ned hobbyen?

Ja, jeg trodde det var almennt kjent etter at jeg skrev om det her på forumet, og sluttet å skrive her hver dag og at den personlige akvarietråden min "døde ut" (skrev en del om det der på slutten).

Jeg husker ikke helt når jeg la ned siste akvariet, men jeg tror jeg solgte det siste i fjor sommer, altså for rundt et år siden.

Når det er sagt må jeg si jeg kjenner på savnet ganske ofte... Skal ikke se bort fra at jeg en vakker dag starter opp igjen, men det blir ikke på et par år ennå. Jeg skal flytte neste år, og da er det dumt å ha et lass akvarier å drasse på. Jo mindre som skal flyttes, jo bedre.

Det hersker ingen tvil om at det atter en gang ville vært Corydoras som var det jeg ville satt i gang med, i så fall
Jeg er ganske ny her på forumet (startet i juni en gang), så har ikke fått med meg det. Jeg har sett deg i gamle tråder, lest artikkelen om akvarierommet ditt og lest litt av den personlige tråden din. Ikke slutten, altså.

Ja, det er ikke så lett å flytte med svære tanker med hundrevis av liter med vann.

Fint at du hjelper folk som trenger det her på akvaforum.

Hadde vært koselig om du kom tilbake til hobbyen, selv om det ikke er før om noen år
Ja du er savnet Mona.
Håper du starter opp igjen når tiden er inne.
Har selv hatt ca. 2,5år avbrekk. Men er nå tilbake Savnet ble for stort :-P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap