Nytt akvarie

Hei.

Jeg har akkurat kjøpt meg nytt akvarium på 450 liter.
Leste i en tråd her på forumet at man kan ha salmiakk i vannet for å hjelpe til med oppstartprosessen. Jeg er jo litt redd for å gjøre feil og lurer derfor på hvor mye salmiakk jeg må ha i mitt akvarium. Lurer også på andre tips og triks som kan hjelpe meg på veil.

Alle tips og triks mottas med takk

Med vennlig hilsen
Thomas Larsen
Det du sikter til, heter Fiskeløs innkjøring med Salmi. Vi bruker Lilleborg Salmi, som er kun ammoniakk løst ivann. Dette "simulerer" fiskenes avfallsstoffer, og får filterbakteriene til å vokse frem. For å forstå hvorfor vi driver innkjøring, og ikke minst hvordan, kan du studere denne tråden.

Prinsippet er å holde et jevnt nivå av ammoniakk i karet på ca. 4 ppm, og så toppe opp med mer Salmi når bakteriene begynner å "spise" opp ammoniakken. Ammoniakk-spisende bakterier utvikler og formerer seg i filtermediene, og ammoniakk brytes ned til nitritt. Etter hvert utvikles også bakterier som "spiser" opp nitritt og bryter den ned til nitrat. Både ammoniakk og nitrtt er svært giftig for fisk, mens nitrat tolereres innen rimelighetens grenser. Hele prosessen tar 5-6 uker, og da kan du sette inn omtrent alle fisker du skal ha.

Min kalkulator for startdose med Salmi finner du her. Der står det også en del praktiske råd, samt spørsmål fra medlemmene. Les nøye !

Til målingene trenger du JBL dråpetester...det kan du finne her. Du trenger altså tester for ammoniakk (NH3/NH4), nitritt (NO2), nitrat (NO3), pH og GH (hardhet). Dette er noe enhver seriøs akvarist bør ha...både til innkjøring og senere kontroll av vannverdiene.
Lykke til...og bare spør om du er usikker på noe
Ringpower
Hei. Jeg har akkurat kjøpt meg nytt akvarium på 450 liter. Leste i en tråd her på forumet at man kan ha salmiakk i vannet for å hjelpe til med oppstartprosessen. Jeg er jo litt redd for å gjøre feil og lurer derfor på hvor mye salmiakk jeg må ha i mitt akvarium. Lurer også på andre tips og triks som kan hjelpe meg på veil. Alle tips og triks mottas med takk :-) Med vennlig hilsen Thomas Larsen


Akvariumet er på ca 270 liter, IKKE 450
Det har i denne sammenheng mindre betydning....innkjøring er den samme uansett hvor stort karet er.
Gratulerer! Bare følg rådene til SilverShaded og les trådene hun linket til, så unngår du klassiske nybegynnerfeil som ofte ender med fiskedød og fortvilelse...

Hold oss oppdatert og spør spørsmål her hvis du lurer på noe. Dyrebutikker er ikke alltid særlig flinke.
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten (hann)
Reklame for plussmedlemskap