Nitritt?

Vi har de siste årene hatt greie forhold i akvariet, fiskene har trivdes og plantene har vokst ut av proposjoner.

Etter sist vannbytte driver nå coryene å vaker i overflata og flere fisker har tatt kvelden. Jeg har ikke kommet meg på butikken for å kjøpe tester, men kan vi gå ut i fra at det mest sannsynlig er nitritt og sette i gang tiltak i forhold til dette?
Tiltak nummer 1 er jo et godt vannbytte, uansett hva som går galt er det sjelden feil.
Kan godt være nitritt...har du rotet i bunnlaget eller med filteret i det siste ? (Og sjekk at temperaturen er okay...varmekolber går noen ganger amok og prøver å lage kokfisk..)
Jeg mistenker at mannen har ryddet litt vel mye. Renset filter, rotet i bunnen og vi har nå byttet planter. Vi får bytte vann hyppig og droppe hyppig mating, så går det seg vel til.
Ja, slike "rydde-operasjoner" er sjelden av det gode hvis man ikke er meget forsiktig. Å rote mye i bunnlaget medfører nesten alltid nitritt, og plantebytting kan man kvalifisere som roting.. Og renser man filter samtidig, går det nesten garantert galt. Hyppige/daglige vannbytter noen dager fikser nok problemet.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap