Hjelp! scalaren min ser syk ut

Scalaren min ser dårlig ut. Finnene hans har begynt å brekke og det ene øye har en mugglignene kul. Er det noe jeg kan gjøre?
Bytt vann og sjekk vannverdier.

Det bør man alltid gjøre hvis man mistenker at noe galt er i karet.
Bytt 30%-50% vann daglig i minst 1 uke.
OK, takk. Er det noe medisin jeg kan gi? Den eneste fiskesykdom jeg er kjent med er hvitprikk
Vet ikke. Jeg må kjøpe tester i dyrebutikken. De andre scalarene er helt fine
Bruk gjerne

Esha 2000


eller

Tetra General Tonic
Lykke til
Da burde du kjøpe så snart du har mulighet til det, og skift vann ofte som Skattebo sier.

Det kan godt også være en sykdom. Jeg er ikke så kjent med det, men du kan se her om du kjenner igjen noen av beskrivelsene.
Tilleggsopplysning: Tetra General Tonic gjør vannet grønt.
Symptomene du beretter om er typiske for fisk som har svekket immunsystem, da blir de angrepet av bakterier og sopp som alltid finnes i karet. Normale, friske fisker motstår dette uten problemer. Her er nok fisken svekket av å gå i feil vannverdier, noe som er en ganske vanlig feil når man ikke holder øyet på vannverdiene i forhold til fiskens behov. Scalaren kommer fra biotoper med surt og bløtt vann...en pH på 8 vil etterhvert svekke dem på denne måten.

Du bør gjøre noen tiltak : forsøk med soppdrepende medisiner, og ta grep for å få ned pH i karet ditt.
Ph på 8 er i høyeste laget for scalarer, er jeg redd. Det er en sør-amerikansk fisk som stammer fra surt vann i Amazonas sine elver.
Å holde fisk i feil vannverdier kan gå bra en stund, men etterhvert vil det i mange tilfeller påvirke generell helse og trivsel hos fiskene. Som resultat blir de lettere syke.

I tillegg er nok scalarene en av de fiskene som er aller mest avlet på i hobbyen, de kom inn som en av de første akvariefiskene våre for over 100 år siden. All denne avlen, og innavlen sannsynligvis, gjør sitt til at helsen svekkes over tid og en del av de er kanskje ikke så motstandsdyktige mot sykdom lenger.

Det første jeg pleier å spørre om når noen har syke fisk eller problemer i akvariet, er alle vannverdiene. Ofte finner man kanskje svaret der. Uten disse vannverdiene famler man i blinde. Har du ikke vanntester, bør du snarest mulig skaffe deg det! Ingen akvarist bør være uten.
Jeg anbefaler at du kjøper JBL sine vannverditester, da de er mer presise enn mange av Tetra sine. Du kan f.eks. få kjøpt dem rimelig her (billigere enn i vanlig zoobutikk).
Testene du bør ha er:
ph-test
nitritt-test
nitrat-test
ammoniakk-test


Hvis du ikke tilsetter noen midler fra flaske eller boks som fikler med gh og kh verdiene, trenger du ikke kjøpe tester for det. Verdien på de to er generelt og stort sett alltid veldig lav i norske vannkraner. Sånt sett har vi fint vann for mange fisker fra f.eks. Sør-Amerika.
Tilfeldig bekjentskap
© Graham Ramsay
Reklame for plussmedlemskap