Få rot til å synke

Hvordan får jeg en rot til å synke eller eventuelt feste den på noe vis?
Den har stått i vann i flere dager og jeg har lagt en stein oppå for å holde den under vann men den flyter fremdeles... Noen som har råd?
Den vil synke etterhvert som den trekker inn vann. Det kan være lurt å vanne ut røtter før man har dem i akvariet både for å vanne ut eventuell farging fra rota og for å få den til å synke. Bare ha steinen over til den synker av seg selv.
Okei takk for svar! Har byttet vannet flere ganger nå så det er rent, men den synker fremdeles ikke..
Jeg vet ikke hvor lang tid det vil ta, for mine røtter har bare sunket av seg selv, men jeg tenker det bare er å være tålmodig
Det kommer helt an på størrelsen om lengden det tar for å få den til og synke.

Rota jeg selv har nå tok det nærmere ei uke og måtte bruke VARMT vann i tillegg for å få den til og synk. den er ca 28cm lang og hullete, bredde 10cm-15cm.
Min er vel litt mindre enn din da men har prøvd med varmt vann, byttet vannet fler ganger og latt en tung stein holde den ned under vann i ei bøtte i mange dager men ingenting ser ut til å funke...
Neida, det kommer mer an på hva slags tre det er i roten. Er det en lys rot (f.eks mopani eller redmoor), tar det ukevis før den synker. Er det en mørkebrun mangroverot, synker den raskt.
Det kan ta mange måneder før roten synker, alt etter hvilken rot det er.
Du kan ta den ut og lime den fast i en stein med akvariesilicon eller så kan du legge steiner over den og holde den nede, men vær i så tilfelle obs! Roten kan løfte opp steinene og "kaste" dem ned i glasset, mens den suser opp til overflaten.
Det enkleste er nok bare og ha GOD tålmodighet, og vent til den synker av seg selv.
Den er mørkebrun ja, får vel bare smøre meg med tålmodighet..
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap