Noen sneglekjennere der ute?

Jeg ansatte noen sandsnegler som vaktmestere i karet for å rote rundt i sanden.
De så ut for å trives med det samme, men så "dovnet" alle sammen?
Det tok bare et halvt døgn så ligger dem bare der.
Hva er galt?

Vann verdier er:
Ph: 7,5
NO2: under måleskala ( 0.3mg/l)
NO3: ca 10 mg/l
FE: 0.25mg/l
GH:3


Jeg har brukt mineralsalt for å høyne GH, ellers så har jeg ikke noe tisetninger i vannet annet enn plantenæring.

Jeg gjorde ett vannbytte på ca 30% av vannet i går og da kviknet dem til en liten stund Før dem "dovnet" igjen.

Frustrerende.
O2 målte jeg nå til 5-6 mg/l ved 26°c. Litt lavt, med det skyldes nok att jeg ikke har ventilering i karet. (Det kommer)
Har du ikke noe filter? Hvis du har det er det vel en form for gjennomstrømning som er nødvendig for å filterbakteriene skal få oksygen.
Selvsagt har jeg filter men ingen luftpumpe med brusestein el.
Ja, nå begynte jeg begynte å lure, hehe.
Har opplevd dette selv med akkurat den typen sandsnegler. Jeg har ikke noen god forklaring på hvorfor det skjer. Hvis de er helt nye, trenger de kanskje bare et noen dager på å tilpasse seg, de kan ha gått i dvale. Har du sjekket om de rører seg etter at det er mørkt? Sandsnegler er nattaktive. Normalt graver de seg ned om dagen. Du har vel sand, ikke grus?
Jeg har fulgt litt med på hvor de ligger og det ser ut som alle ligger på samme plass som dagen før.
Kanskje en og annen har fløtte litt på seg iløpet av døgnet, men ikke mye.

Jeg fikk en snegle med når jeg kjøpte planter til karet tidligere i oppstarts fasen og den tasset rundt i hele karet, dag og natt i en lengre periode.

Den og stoppet bare opp en dag og ligger bare der. Jeg har fisket den opp for å undersøke og den lever fortsatt.

Men jeg får vel bare se det an og håpe de kvikkner til igjen

Kan legge til att pestsneglene lever i beste velgående, frem til jeg får tak i dem!


Ja jeg har finkornet sand.
Hmm, ja... Jeg hadde en ganske stor gjeng med sånne i et eget kar. Først var de dvaske og inaktive, så våknet de og var aktive både dag og natt i noen uker (men jeg så veldig lite avkom etter dem, det var bare de få stripete sandsneglene jeg også hadde som produserte litt yngel), deretter ble de plutselig en dag bare liggende. Og der lå de, dag etter dag, en uke eller tre, ingen rørte seg av flekken. Jeg ga dem opp tilslutt. Andre pestsnegler og yngel av de stripete ble ikke rammet av denne "dvalesyken". Det skal sies at vannverdiene ikke var bra i det lille karet. NO2 var stadig oppi 0,1-0,2. Hvis jeg var deg, ville jeg skaffet JBL sin NO2-test, den fanger opp lavere verdier av NO2 enn Tetra-testen. Og så ville jeg også målt NH3/NH4. Sånn for å utelukke at det er noe uhumsk på gang

Jeg vil ellers anbefale stripete sandsnegler og Thiara winteri, disse har vært svært aktive hos meg. Sistnevnte formerer seg voldsomt i reke-/sneglekaret mitt... Men begge disse er penere enn de ensfargede grå
NH3//NH4 var så vidt over mg/l ,men langt under 0,25mg/l. Så der er det greit
Du kunne ikke tenkt deg å selge noen av de winteri siden de yngler så bra hos deg?
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap