Ancistrus

Hva feiler det ancistrusen? Begynte med en liten hvit flekk, jeg tenkte at det kanskje var en skrubbsår e.l. Så oppdager jeg nå at flekken er hårete..? Ellers beveger den finnene hele tiden plutselig.
Det startet som et lite sår sikkert, men det er gått sopp i såret er jeg.
Soppen har spredd seg ut over ryggpartiet også.

Plukk ut Ancistrusen og gi den medisin for infeksjonen i et akvarie der den er alene.
PS! Ancistruser(generelt Maller) tåler dårlig medisin som inneholder salt.

Om det er et absolutt nødstilfelle ta den ut og avliv den humant/raskt.

PS! Døde fisker SKAL IKKE! skylles ned i do!
Dem skal kastes i restavfall.

Uansett er det smart å medisin`ere akvariet i etterkant av et sopp/sykdoms utbrudd.

Takk for svar!
Jeg har ikke mulighet til å ha den over i et annet akvarie. Heller ikke mulighet til å skaffe medisin før imorgen. Hva vil være nødstilfelle her og hva er evt beste måten til avliving? Jeg tror den har et lite infisert sår ved munnen også :-/
Det første man bør gjøre når fisk blir syke, er å 1. måle vannverdiene, og 2. gjøre et godt vannbytte. Slike infeksjoner oppstår gjerne hos fisk som har svekket immunsystem pga. forhold i akvariet.
Slipp Ancistrusen oppi kokende vann. Da dør den på sekunder.

PS! Ikke bruk kjelen som er bruk til dette til andre ting etterpå.
Behold gjerne kjelen til sener nødstilfeller.

Vet det også finnes andre måter, men selv liker jeg denne måten best siden da lider ikke fisken unødig lenge.
Neimen Skattebo...fisken bør da få en sjanse ?!?
Ja sant det om det er mulig og redde den. Har noen år bak meg med akvarie så gir dem en sjans om det er mulig seff!
Drar i dyrebutikken imorgen og ser etter medisin da.

Vannverdiene har hele tiden vært bra. De måles jevnlig, og sist vannbytte var fredag. Skal måle igjen ikveld.

Ancistrusen er ganske ny, har ikke hatt den mer enn et par-tre uker.
SilverShaded : Jeg Svarte egentlig bare på dette
idadb
hva er evt beste måten til avliving?
Hvilke verdier har du målt, og hva var verdiene ? Jeg spør fordi noen har en litt svevende oppfatning av hva som er "bra" vannverdier.
Det er ingen grunn til å avlive fisken, det er et soppangrep, det beste du kan gjøre er å ta delvann bytte. 30-50% hver dag, frem til du ser at fisken er bedre.
B Skattebo
SilverShaded : Jeg Svarte egentlig bare på dette

Det er greit nok, men hvorfor begynne å snakke om avlivning for en fille sopp-infeksjon, før den eventuelt blir veldig dårlig ? På mine snart 35 år som akvarist har jeg aldri mistet en fisk pga. noe sånt.. (bank i bordet !)
Så bra at du har vært så heldig og er så flink
Trenger jeg ikke kjøpe medisin da? Er det nok med vannbytter?

Verdiene er:
Ph:8
Gh:10 (kan svinge litt, prøver å holde den stabil)
No2:lysere enn under 0,3 (har bare tetra sine tester, og fargen tilsvarer fargen på vårt eget drikkevann og Max lovlig innhold der er 0,05.)
Nh3/4: 0
Joda, du kan godt kjøpe et soppmiddel i tillegg !
Skattebo : det var ikke poenget...men at dette er det fullt mulig å behandle.
Kan det tenkes at pH og evt GH er i høyeste laget for denne ancistrusen?
Det vet jeg ikke. Er disse verdiene jeg har fått beskjed om her inne å ha ift fiskene jeg holder (sverddrager, molly, guppy, perlegurami, red Rili reker, pleco og ancistrus)
Verdiene er nok litt på grensen for ancistrus, særlig pH.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap