Trenger råd! anskaffelse av akvarie

Hei folkens! Jeg er temmelig fersk i akvarieverden, jeg har fått litt erfaring gjennom noen måneder med et 30l akvarie og vil nå oppgradere til et akvarie på omtrent 300l.

Jeg har 2 spørsmål

1) Har dere forslag til gode og ikke for dyre akvarier på 300l med møbel i hvit?
Jeg så en stund på juwel rio 300, men tenkte at det kunne lønne seg å kjøpe et eksternt eheim filter istedenfor det som følger med. Fant fort ut av at det ble litt dumt å betale så mye hvis jeg skal ta av filteret som følger med og kjøpe et eksternt filter som igjen ikke er billig.

Jeg ser at det er noen medlemmer som har fått det til med en juwel rio 300 og filteret som følger med, men jeg vil gjerne se om det er noen alternativ. Jeg kan gjerne øke volum med ca 100l så lenge det ikke koster for mye, kvaliteten er god, det ikke ser helt forferdelig ut og dimensjonene ikke blir for store for stua.

2) Ser dette oppsettet greit ut?
Jeg ønsker først og fremst å få til et diskus selskapsakvarie, tenkte å få til noe ca som:
- 300 l i volum
- Lett plantet med sand som substrat og noen steiner og røtter (har lest at discus bør holdes i et akvarie med lite planter).
- 5-6 discus, gjerne mer om det er realistisk
- En stim med karidnal eller neontetra, litt usikker på hvor mange (20?)
- 1-2 ancistrus
- ca 10 corydoras
- Noen sandsnegler og reker
- Om kampfisken min ikke er til problem for diskusene vil jeg gjerne få han med

Jeg tenkte jeg skulle la akvarie gå i noen uker (til bakteriekulturene er på plass og konsentrasjonene av ammonium/ammoniakk og nitritt er minimale), så litt etter litt tilsette alle fiskene med unntak av diskusene og la akvarie gå i noen uker og gradvis passe på at alt etablerer seg og at vannverdiene holder seg stabilt innenfor hva som kreves for at diskusene skal trives. Og så til sist introdusere diskusene i deres nye hjem.



Jeg setter stor pris på all hjelpen jeg får!

(Kommer til å høre med husverten at det er greit og at gulvet i leiligheten tåler vekta, og med forsikringsselskapet at de dekker potensielle vanskader)


Jeg har ikke peil på discus eller teknisk, så jeg skal tie stille der, men den innkjøringa vil ikke duge hvis du ikke tilsetter noe for å mate bakteriene. Det å gradvis tilsette fisk vil fungere, men det innebærer at fiskene må leve i farlige nivåer med giftstoffer og kan bli syke og dø. De kan overleve også, men da kan de ha innvendige skader som de må leve med. Det er bedre med fiskeløs innkjøring med salmi. Anbefaler at du leser her. Med salmi innkjøring kan du ha i alle fiskene på en gang.
Takk for svar, jeg kjørte fiskeløs syklus på 30l akvariet og tenker å gjøre det samme med neste akvarie. Begynte med fiskemat og gikk etterhvert over til salmi, det funka bra og tok bort imot 5 uker før det var klart =)

Har dråpetest for å sjekke ammoniakk og nitritt
Så bra!

Det så ut som om du beskrev den klassiske "dyrebutikkmåten". Vente noen uker for så og tilsette hardføre fisk.
Er det noen som har noen råd angående akvarie og oppsett? Har prøvd å se litt rundt på nettet, men på 300l virker det som juwel med møbel er det billigste alternativet jeg finner. Vil det være nødvendig med utvendig filter?
Vil absolutt anbefale et voksent utvendig filter til et kar på 300 + liter, ja.
Har et Rio300 - som forresten er på 350 liter. Det innvendige filteret ble fjernet med en gang, stygt og for liten kapasitet - etter min vurdering. Bruker et Eheim 2080 som har gitt perfekte måleverdier siden start - perfekt match til karet etter min mening.

Positivt vil jeg fremheve belysningen som følger med - 4x54W T8, dette gir bra muligheter for å få til veldig bra plantevekst. Husk å skaffe Juwel reflektorer.

Negativt er at det ikke er et helt lokk på toppen å felle opp når man skal ordne oppi karet, man må liksom demontere armaturene og plastlokkene.

I tillegg løsnet silikoneringen mellom glasset og tverrsover-bjelkene - noe som førte til at frontglasset bulet ut en del. Fikset dette selv med et Juwel spesiallim.

Som deg fant jeg ingen konkurrenter prismessig/kvalitet som kunne sammenlignes i denne størrelsen.
Takk for svarene, veldig gode tips!

Jeg var på oslo dyrebutikk (nye butikken som var TAM alna før) og snakket med en kar i akvarievdelingen som virket veldig kunnskapsrik.

Han mente han kunne ordne en akvastabil move 275 liter med møbel og LED belysning til 8600, han mente det var mye å spare på LED belysningen i lengden og at man ikke låser seg til custom JUWEL utstyr som f.eks lysrørene. Han mente også at akvastabil var mye bedre kvalitet enn juwel rio og sa at det er egne uttak til utvendig filter i selve akvariet. Eventuelt ville det koste ca 1000 kr mer for akvastabuk 360 med LED og møbel.

Høres det ut som en godt tilbud? Synes det er litt trist å gå ned 25 liter, spesielt når jeg vil få til discus D=

Jeg sikler litt på 360 liter nå, men vet ikke om det blir litt mye.. Her er linken til akvariene:
http://www.akvastabil.dk/index.php/move/akvarier

Jeg synes Akvastabil karet virket som et veldig godt kjøp til den prisen. Rio300 er ikke på 300 liter - men 350 liter, akkurat som Rio 400 er på 450 liter.

God pris på Akvastabil karet - ville absolutt vurdert det - LED kan jo være verdt å betale litt ekstra for - hvis det er bra saker.

Liker veldig godt den heldekkende toppen på Akvastabil karet.

Ville definitivt gått for Akvastabil her. Fyren i dyrebutikken har rett i sine argumenter...særlig det med å unngå Juwel's sine proprietære dimensjoner på alt. Juwel sine egne rør er heller ikke ideelle, etter min mening.

Jeg syns ikke prisen var så ille for 360-literen heller. Om du tenker på discus, er dette et mye bedre alternativ. Men jeg stikker frem halsen og sier at du burde ikke starte opp med discus. Dette er krevende fisk, og krever en del erfaring og rutiner for å lykkes. Mitt råd vil være å sette igang med noen fisk som koster litt mindre og er litt enklere å ha med å gjøre. Når du har samlet deg litt mer erfaring med drift og vedlikehold av akvarium (og virkelig kan begynne å kalle deg akvarist for alvor), er det kanskje mer aktuelt å begynne å tenke på discus. Jeg sier ikke dette for å være ekkel, men for at du skal slippe å gå på for mange smeller. Vi her på AF ønsker at både akvarister og fisker skal ha det best mulig
SilverShaded
Ville definitivt gått for Akvastabil her. Fyren i dyrebutikken har rett i sine argumenter...særlig det med å unngå Juwel's sine proprietære dimensjoner på alt. Juwel sine egne rør er heller ikke ideelle, etter min mening. Jeg syns ikke prisen var så ille for 360-literen heller. Om du tenker på discus, er dette et mye bedre alternativ. Men jeg stikker frem halsen og sier at du burde ikke starte opp med discus. Dette er krevende fisk, og krever en del erfaring og rutiner for å lykkes. Mitt råd vil være å sette igang med noen fisk som koster litt mindre og er litt enklere å ha med å gjøre. Når du har samlet deg litt mer erfaring med drift og vedlikehold av akvarium (og virkelig kan begynne å kalle deg akvarist for alvor), er det kanskje mer aktuelt å begynne å tenke på discus. Jeg sier ikke dette for å være ekkel, men for at du skal slippe å gå på for mange smeller. Vi her på AF ønsker at både akvarister og fisker skal ha det best mulig :-)


Du overrasker stadig med noen utsagn - min erfaring med Juwel lysrør er ubetinget gode, god plantevekst, rimelige, lette å få tak i og holder lenge.

Kan du vise til noe håndfast? Er jo interessert i å oppgradere til LED - så hvis du har noe konkret å vise til - vil det være aktuelt for meg å fremskynde oppgraderingen.

Hvilke proprietære dimensjoner (flertall) tanker du på? Annet enn lysrør?

Edit: En kommentar til at selger pusher Akvastilkaret som mye bedre kvalitet enn Juwel karet. Er enig i at det er en del bedre finish på Akvastabil (jeg har kar av begge fabrikat hjemme) - men ikke mer enn det prisforskjellen tilsier. Selve karet er det ikke noen kvalitetsforskjell på. Anledningen til at selger pusher Akvastabil kan være så enkel som at det betyr mer fortjeneste for butikken. Noe man bør ha i bakhodet.



Lyset : Juwel har ikke et eneste lysrør med riktig fargetemperatur for planter...derfor må man drive og mikse sammen rør hvis man ikke vil ha 9000K.

Når det gjelder dimensjoner, er de spesielle på mange av karene...det er forskjell på et kar som er 40cm dypt og et som er 41cm. Juwel operer med at karet da er 40cm innvendig, muligens ? Det har iallfall litt å si både når det gjelder bord og topper. Hvis jeg bestiller et kar på 45cm dybde, vil jeg jo ikke ha et på 46 eller 47cm...da passer det ikke på et 45 cm bord . Jeg har et 40cm dypt bord (en av mange "standardmål på akvariebord), og et Rio180 passer ikke.
SilverShaded
Lyset : Juwel har ikke et eneste lysrør med riktig fargetemperatur for planter...derfor må man drive og mikse sammen rør hvis man ikke vil ha 9000K. Når det gjelder dimensjoner, er de spesielle på mange av karene...det er forskjell på et kar som er 40cm dypt og et som er 41cm. Juwel operer med at karet da er 40cm innvendig, muligens ? Det har iallfall litt å si både når det gjelder bord og topper. Hvis jeg bestiller et kar på 45cm dybde, vil jeg jo ikke ha et på 46 eller 47cm...da passer det ikke på et 45 cm bord . Jeg har et 40cm dypt bord (en av mange "standardmål på akvariebord), og et Rio180 passer ikke.


Jeg har fortalt deg før at du ikke må henge deg opp i fargetemperatur på planterør - det forteller veldig lite av virkningen i praksis. Dette fordi fargespekteret er ujevnt. 9000K kan gi flott plantevekst. Fastsettelse av fargetemperatur på planterør er i beste fall en kvalifisert gjetning - et omtrent.

Et av mine favorittrør - Phillips Aquarelle var på hele 10000K, fantastisk plantevekst, for å ikke snakke om levetiden - ga et flott lys å se på i karene også - imo. Dessverre har de sluttet å lage disse. Mener å huske at disse ga noen av de høyeste PUR/PAR verdiene den gangen også - noe jeg kan bekrefte ved bruk i mange år. Heldigvis har jeg noen rør igjen.

Når det gjelder dimensjoner kan du jo ha et poeng.

Men ellers til den prisen ville jeg valgt Akvastabil karet selv - sist jeg sjekket var forskjellen et par tusen mer mellom Rio300 og Akvastabil 360.

Tror vel videre at vi er enige om at han river i et Eheim 2080 om jeg kjenner deg rett?
MrSpock : Jeg syns det blir feil å stadig (mis)bruke andres tråder på denne måten...hver gang jeg sier noe om Juwel som du oppfatter som ufordelaktig, reagerer du som om du eide hele foretaget. Legg også merke til hva jeg sa : "Juwel sine egne rør er heller ikke ideelle, etter min mening." (uthevet av meg). Altså, min mening...kan jeg ikke få ha egne meninger om lysrør ? Du har dine...det blir din sak. Men ikke fortell meg mer om måling av fargetemperatur på det du kaller 'planterør'... igjen, din mening. Hva et 'planterør' er, forekommer noe uklart i sammenhengen.

Men ellers er jeg enig i at et Eheim 2080 hadde vært fint i en 360 liter
SilverShaded
MrSpock : Jeg syns det blir feil å stadig (mis)bruke andres tråder på denne måten...hver gang jeg sier noe om Juwel som du oppfatter som ufordelaktig, reagerer du som om du eide hele foretaget. Legg også merke til hva jeg sa : "Juwel sine egne rør er heller ikke ideelle, [I]etter min mening[/I]." (uthevet av meg). Altså, [I]min[/I] mening...kan jeg ikke få ha egne meninger om lysrør ? Du har [I]dine[/I]...det blir din sak. Men ikke fortell meg mer om måling av fargetemperatur på det du kaller 'planterør'... igjen, [I]din[/I] mening. Hva et 'planterør' er, forekommer noe uklart i sammenhengen. Men ellers er jeg enig i at et Eheim 2080 hadde vært fint i en 360 liter :-)


Synes du bør holde deg til sak her - å gå på person er en negativ ting. Min mening om planterør i denne sammenheng er ikke bare min mening - men fakta om du leser deg litt opp på dette - som nevnt tidligere er jeg elektroingeniør og jobber med belysning - i tillegg til å ha eid Juwel kar i flere år.

Forresten så både klager jeg på det som er negativt - og skryter av det som er positivt når det gjelder det aktuelle Juwelkaret. Dette fordi jeg synes det er riktig at fakta kommer på bordet. Siden jeg eier det aktuelle karet - bør jeg være en god informasjonskilde, og siden min erfaring når det gjelder Juwels belysning er motsatt av din - så påpeker jeg det. Ukurante mål derimot - der er jeg enig med deg.

Synes det er viktig at vi har mangfold her inne på forumet - det er forferdelig kjedelig når visse kun anbefaler Eheim og Akvastabil. Det finnes masse utstyr der ute som gir minst like god bang for the buck. Dessverre blir det lett en ensporet anbefaling - fordi disse som anbefaler - sjelden/aldri prøver noe annet - og dermed ikke får noen annen erfaring. Visse forum har det med å havne i en slik ensporet "merkes-syndrom" - det kan gjelde stereo eller annet - som ikke bygger på faktiske opplysninger. Så handler nybegynnere det anbefalte utstyret og fortsetter å anbefale det samme - fordi det er "best".

Tror ikke TS har noe problem med litt diskusjon - så lenge det er saklig.
Du bare krangle, skjønner jeg. Det hører ikke hjemme her. Så dette blir mitt siste ord med deg her.
Jeg kan ikke si jeg har hørt deg si noe negativt om Juwel, tvert imot bare skryt.
At "visse" bare anbefaler Eheim og Akvastabil er tøys...du finner dette på alle forum, simpelthen fordi det er best kvalitet. Jeg føler absolutt ikke noe ansvar for å foreslå produkter kun for å fremelske 'mangfold'. Hva folk syns er "bang for the buck", får bli hver enkelts vurdering av pris ift. kvalitet. Og faktum er at jeg har anbefalt Juwel her som et bra alternativ i 'middelklassen' prismessig.
Error
Beklager. det var ikke meningen å sette igang en full opphetet diskusjon! D=
Uansett så har jeg fått veldig mye bra info fra dere, og det er gull verdt =)



SilverShaded
Jeg syns ikke prisen var så ille for 360-literen heller. Om du tenker på discus, er dette et mye bedre alternativ. Men jeg stikker frem halsen og sier at du burde ikke starte opp med discus. Dette er krevende fisk, og krever en del erfaring og rutiner for å lykkes. Mitt råd vil være å sette igang med noen fisk som koster litt mindre og er litt enklere å ha med å gjøre. Når du har samlet deg litt mer erfaring med drift og vedlikehold av akvarium (og virkelig kan begynne å kalle deg akvarist for alvor), er det kanskje mer aktuelt å begynne å tenke på discus. Jeg sier ikke dette for å være ekkel, men for at du skal slippe å gå på for mange smeller. Vi her på AF ønsker at både akvarister og fisker skal ha det best mulig :-)

Jeg skjønner, jeg har virkelig blitt betatt av diskus og vil så gjerne få det til. Jeg har tenkt å ta det rolig og vente ca 4 mnd før jeg tilsetter diskus og så være forsiktig med å tilsette 1 i uken til jeg er opp i 5-6, vil også ikke holde på med yngel, da jeg har lest mye om hvor mye ekstra trøbbel det er.

Jeg har også holdt på med et 30l akvarie i over 6 mnd, og er blitt kjent med en del ting som f.eks ammoniakk & nitritt nivåer og innkjøring, skal prøve å få opp et bilde av oppsettet mitt.

MrSpock
Jeg synes Akvastabil karet virket som et veldig godt kjøp til den prisen. Rio300 er ikke på 300 liter - men 350 liter, akkurat som Rio 400 er på 450 liter

Ja jøss, jeg så dette nå på jewel sin hjemmeside. Så rart at den heter 300, den rommer vann i alle 350l?

MrSpock
Edit: En kommentar til at selger pusher Akvastilkaret som mye bedre kvalitet enn Juwel karet. Er enig i at det er en del bedre finish på Akvastabil (jeg har kar av begge fabrikat hjemme) - men ikke mer enn det prisforskjellen tilsier. Selve karet er det ikke noen kvalitetsforskjell på. Anledningen til at selger pusher Akvastabil kan være så enkel som at det betyr mer fortjeneste for butikken. Noe man bør ha i bakhodet.

Selgeren sa at Juwel Rio akvariene har en tendens til å vare i ca 3 år før de må re-silikoneres mens akvastabil var gjerne et akvarie som varte i flere tiår og vel så det, og at det var derfor juwel bare hadde 2 års garanti. Når det gjelder denne påstanden hans så har jeg ingen anelse om den stemmer.

Når det gjelder LED sa han at man slapp å bytte ut lysene hvert år og at man på sikt sparte en del penger, han fretrakk også lyset i seg selv fordi det skulle virke mer naturlig og skape en lysbølge effekt i vannet eller noe sånt. Jeg har et LED lys på mitt 30l akvarie og har ikke sett en slik effekt, men det er vel ikke det samme opplegget kanskje. Men har hørt fra flere kanter at planter trives bedre i LED belysning, blandt annet fordi lysintensiteten er sterkere i LED lys, men igjen, jeg kan ikke gå god for dette siden jeg ikke har prøvd noe annet selv.

MrSpock
Tror vel videre at vi er enige om at han river i et Eheim 2080 om jeg kjenner deg rett?

Vi kom aldri så langt, han sa bare at det ville koste ca 2500 for et utvendig filter, men om dette er det riktige filteret til akvarie på mellom 275l og 360l så er det supert. Det eneste jeg må passe på at det ikke skaper for sterk strøm i akvariet, siden diskus ikke er særlig gode svømmere.

Nå ble valget plutselig vanskelig igjen, hehe. Har lest at juwel armaturet ikke har tennplugg og at man må sende inn hele armaturet hvis ikke lysene vil på, hvordan er det med akvastabil?

En siste ting, jeg vil bruke sand i akvariet og har lest litt av og på om biltema sanden og at den kanskje ikke duger som akvariesand lengre. Hva slags sand anbefaler dere?
Beklager at det ble litt diskusjon utenom det du spurte om.

Jeg kan gi et par kommentarer til om Juwel vs Akvastabil. Jeg har hittil ikke hørt om noen som må resilikonere Juwel kar. Egentlig litt rart i og med at det er en av verdens mest solgte produsenter. Selv har jeg et 10 år gammelt 70 liters Juwel kar ( i tillegg til Rio 300) som er tett - og med fungerende armatur enda. Men som jeg nevnte har noen kar problemer med at silikonering slipper på tverrstagene - men dette får du fikset på reklamasjon - eller fikse selv.

Jeg har et 10 år gammelt Akvastabil kar - som derimot sprang lekk for et par år siden. Armaturen derimot fungerer prikkfritt enda.

Men det er selvsagt ikke annet en en brukererfaring blant tusenvis - og ikke noe å henge seg opp i.

Men jeg har lest at en del har hatt problemer med Juwel armaturene - men man har 5 års reklamasjonsrett - du får altså ny hvis den slutter å fungere innen 5 år. Men jeg tror ikke dette er spesielt for Juwel armaturer - folk har problemer med elektrisk utstyr til akvarier uansett fabrikat og type - dvs varmekolber, filter osv.

Det at armaturen ikke har tenner - betyr at den har elektronisk ballast og dermed gir rørene lenger levetid og bruker mindre strøm - blir under alle forhold sett på som en fordel - så at en selger nevner dette som noe negativt tyder på lite kunnskap.

Jeg kjenner ikke til Akvastabils LED lys - men alt selger nevner her kan stemme. Men jeg vil en gang til poengtere at Rio300 originalt har et veldig godt lys. Men det stemmer at man må bytte rør - mine har nå lyst i 1,5 år og har ikke tapt seg noe nevneverdig enda. Men det blir lett en del hundrelapper hvert år/annenhvert år.

Når det gjelder filter anbefaler jeg på det sterkeste at du river i et med stor kapasitet - det er veldig greit å ha et som gir solid headroom - da får du robuste stabile vannverdier. Eheim 2080 anbefales sterkt, men det koster mer enn 2500,- Havner vel på rundt 4500,- med filtermedia. Strøm i karet er ingen problemer å regulere - du kan benytte Eheim utstrålingsrør og bygge slik at det blir helt stille i karet - selv med høy liter/time.

Synes faktisk det er viktigere at du velger et skikkelig filter - enn om det blir Juwel eller Eheim kar og lysrør eller LED.

JBL har også noen kraftige filter som kunne fungert - disse er som regel rimeligere enn Eheim - men jeg har ikke erfaring med de nye store JBL filtrene.

Både Jula og Biltema har vel grei sand - søk litt på forumet - det diskuteres stadig om dette.
SilverShaded
Du bare [I]må[/I] krangle, skjønner jeg. Det hører ikke hjemme her. Så dette blir mitt siste ord med deg her. Jeg kan ikke si jeg har hørt deg si noe negativt om Juwel, tvert imot bare skryt. At "visse" bare anbefaler Eheim og Akvastabil er tøys...du finner dette på alle forum, simpelthen fordi det er best kvalitet. Jeg føler absolutt ikke noe ansvar for å foreslå produkter kun for å fremelske 'mangfold'. Hva folk syns er "bang for the buck", får bli hver enkelts vurdering av pris ift. kvalitet. Og faktum er at jeg har anbefalt Juwel her som et bra alternativ i 'middelklassen' prismessig.


Beklager at du oppfatter mine argumenter som krangling - fra min side handler det bare om at riktige opplysninger kommer frem.

Men jeg har et ønske om at du kommer med riktige anbefalinger når det gjelder hva man bør legge vekt på når det gjelder lys til akvarier. Forstår at du ikke uten videre tar mine argumenter for god fisk - men hvis du er interessert, kanskje du kan lese en annens skriverier i emnet:



Jeg deltar på en del andre forum også - der er det et mye større mangfold i anbefalinger, det var det her også tidligere.
Tilfeldig bekjentskap
© Marius Solberg
Reklame for plussmedlemskap