Frustrert over ulike råd i hver eneste butikk... (side 11)

For etter to uker med fisk i akvariet, ville det vært høyere verdier uten fungerende bakterier? Selv med 7 fisk på 125 liter?
Med min litt begrensede kunnskap vil jeg si: Ja, så absolutt. Når filteret ikke er innkjørt, blir det utslag på NH3 og NO2, for 7 fisk og den maten de får, lager også avfall. Etter 2 uker med fisk/avfall/Salmi vil man typisk være inne i en kritisk og lang fase med max nitritt. Nivåene på NH3 og NO2 skal jeg imidlertid ikke uttale meg om (jeg kjenner bare Salmi-innkjøring, og da er det skyhøyt), det skulle jeg likt å vite mer om. Men selv lave utslag kan jo være skadelig over tid.

Når både NH3 og NO2 er og forblir 0 selv om det er belastning i karet, da er filteret høyst sannsynlig innkjørt. Jeg tror ikke at lav NO3 er noen indikasjon på ikke innkjørt filter i ditt tilfelle. Den blir lav ved store, daglige vannbytter. Alternativet når verdiene er 0, er at innkjøringen knapt har startet, og det syns jeg er helt urealistisk etter 2 uker uten fisk + 2 uker med fisk + kick-start med innkjørte filtermedier. Jeg er bombesikker på at dette er i orden nå.

Jeg vet ikke om Silvershaded er enig, men hvis du måler 0 også i dag, ville jeg latt være å bytte vann, gi fiskene normalt med mat, og så målt igjen i morgen (og ha byttevann klart).

EDIT:
Jeg ble litt nysgjerrig og søkte litt rundt, og fant et tilfeldig eksempel: 20 gallons (75 liter) akvarium med 2 platy, stått først 2 uker uten fisk, så en uke med fisk, 25 % vannbytte to dager før måling, måling sa NH3=1-2 ppm (API test kit - dråpetest tror jeg). Det er høyt og skadelig, og da var det altså bare TO fisk.
Jepp, enig med Kuledrøm her...uten filterbakterier ville det vært mye mye værre.

Denne innkjøringen blir forsåvidt helt lik en "vanlig" Salmi-innkjøring, bare at den påførte belastningen er mye mindre. Alle nivåer blir derfor også lavere, og bakteriestammene blir mindre. Poenget her er jo å kjøre inn filteret nok til at det kan håndtere de fiskene som er her . Senere er det ikke vanskelig å videreutvikle koloniene...bare å øke belastningen, litt om litt.
Ikke vannbytte i dag?
Forstår jeg det da riktig sånn at dersom NH3/NO2-prøvene er lave/null også i dag, skal jeg IKKE bytte vann? Det ville i så tilfelle vært første kveld på 14 dager at jeg ikke skal bære 60til 80 (til 250) liter vann i bøtter - jeg er ganske trygg på at ryggen min ville like det...

Jeg måler i kveld, er det null, bytter jeg IKKE vann.
Fiskene får mat ETTER måling? Jeg har matet litt om hverandre nå, første uka flakfor morgen og kveld, siste uka varierende morgen/ettermiddag/kveld, og to ganger med artemia/erter. Ikke noen god rutine på foring rett og slett. Når BØR jeg fore hva?
Mater jeg før måling, forurenser jeg vel målingene?

Måler NO3 og GH i dag også tror jeg. Hvis jeg slipper vannskifte i alle fall...

Kryss fingre, tær og resten. Om jeg ikke bytter vann i dag, blir målingene i morgen VELDIG spennende...
Dagens prøvesvar
Har tatt prøvene 21 timer etter vannskift, trengte å se resultater i dagslys.

NH3: 0 -målt m både tetra og jbl, begge gule - jbl gulere enn skala
NO2: 0/lavest
No3: 1
Prøvde også å teste gh, men skjønte ikke greia, den skulle gå fra rød til grønn, men dråpene i flaska er jo grønne?
Ikke målt pH da den har vært stabil 7-7,5 siden skifte av bunndekke.

Vannbytte eller ikke? NO3 er ikke farlig, sant?
Da drøyer du med vannbytte til i morgen, og tester da før du eventuelt bytter vann Det blir spennende !

Nei, NO3 er ikke farlig...ihvertfall ikke når dene er så lav !

Ja, GH-dråpene er grønne, men vannet blir likevel rødt/rosa når dråpene reagerer med mineral-ionene i vannet (særlig Ca2+ og Mg2+). Når det skifter fra rødt til grønt, har du GH (i antall dråper til 5 ml vann). Denne må holdes opp mot noe lyst, ikke mot selve lyset. Jeg bruker en eggeskallfarget gardin
Å - det blir deilig uten vannskifte i dag.

Jeg tester alltid før vannskift - når jeg skrev 21 timer etter var det bare for å understreke at jeg testet kortere tid etter vannskift enn normalt (normalt går det 24 timer mellom hver test og hvert vannskift). Når jeg tester i morgen er det ca 48 timer siden sist skift.

Skal jeg teste alt da også?

Når jeg testet GH var det aldri i nærheten av rødt i glasset, bare mer eller mindre grønt. Er det mulig å ha GH på 1 tro? Hva betyr i tilfelle det?
Jepp, grønt fra første dråpe er GH 1 (samme som jeg har her) og betyr svært bløtt vann. Bør økes for levendefødernes skyld.

Bra at du får en vannbyttefri kveld! Det tror jeg den blir i morgen også.
Uff...så lav GH er absolutt ikke bra for platy og guppy (og andre levndefødere). Det burde du faktisk gjøre noe med. Både planter og fisk trenger litt kalsium og magnesium....levendefødere trenger mye av det for å fungere skikkelig.

I morgen tar du de vanlige testene, ja...ammoniakk, nitritt og pH.
Hurra, Stæsjet fra kuledrøm virket.
Resten av filteret vil modne skikkelig over et par/tre uker til, men det ser ut til at svampen (og whatever) du fikk er god nok sammen med dine filter til å holde ammoniakk og nitritt borte.

Jeg ville forsatt målingene en stund til. Var det denne uken/helgen du skulle på høstferie?
Om målingene viser 0 på ammoniakk og nitritt resten av uken så er du rimelig trygg med tanke på bakteriene i filteret ditt.

Edit:
Totalt 209 poster på denne tråden. Spennende
Ahhhh - fantastisk følelse. Håper ikke prøvene i morgen er skyhøye nå da.

Jeg reiser bort torsdag formiddag-søndag formiddag nå, og så mandag formiddag til søndag ettermiddag neste uke. Håper det holder seg i morgen, liten vits i å teste 12 timer etter torsdag morgen, og uansett ikke noe jeg får gjort da - skal bort med jobb og kan ikke utebli.

Tester GH på nytt i morgen, trodde det var noe feil med testen siden dråpene var grønne fra flaska - men er rimelig sikker på at jeg har GH 1.
Hva gjør jeg for å tilsette kalsium og magnesium til fiskene våre da Silvershaded?

Ja - denne tråden er blitt lang Sharanu, og jeg er utrolig takknemlig for all hjelpen jeg har fått her inne. Og det ser jo ut som kanskje noen andre kan ha nytte av den også, litt på sikt.

To andre spørsmål:
1. spiser kampfisk grøntfor? Ser ut som om Prince har samlet seg et lager han forsvarer heftig av erter, jeg får ikke tak i dem...
2. Jeg har jo helt ny sand i akvariet - og den er lys og fin. Nå ser det ut som om det samler seg avføring (?) noen steder, og det ser ut til å være veldig mye sett i forhold til antall fisk. Bør jeg slamsuge der? Får med ganske mye sand i heverten når jeg prøver. Jeg antar det kanskje skal være litt sånn, men syns så godt mot den veldig lyse og ensfargede sanden. Er det normalt? (jada, veldig nybegynner enda ).
Under normal drift skal man ikke la for mye sånt grums bli liggende, nei.
Har hvit sand selv, så kjenner til problemet. Det legger seg gjerne der det er dødpunkter i sirkulasjonen. Hvis du vifter det opp med heverten et stykke over sanda, går det ikke så mye sand i bøtta.

Nei, egentlig er ikke kampfisken akkurat en grønnsakspiser, men kanskje den liker ertene, da...spiser den på dem ? Hvis ikke er det bare hersketeknikk fra hans side

Det fins mange produkter som hever GH. Jeg bruker flytende kalsium og magnesium fra Easy-Life (veldig enkelt), men jeg skal jo ikke ha så mye heller. Det går med litt mer til levendefødere, så kanskje gips (kalsiumsulfat) er et bra alternativ...fåes i hobbybutikk.
Ok, tror jeg må teste det etter ferien, rekker ikke i morgen. Med mindre det skader fisken veldig, da må jeg jo...?
Men vil det ikke også heve pH - og gi samme effekt som all den hvite grusen jeg spadde ut for halvannen uke siden?

Og takk igjen for svar og all tålmodighet!!
Nei, kalsiumsulfat hever ikke pH, det fins ikke karbonat i det.
Jeg bruker GH/TH+ til å øke GH. Den øker heller ikke pH. Ikke sikkert det er beste løsning, men det er ihvertfall enkelt. Husk å øke GH gradvis. Hvis jeg husker rett, så kan GH på 9 være et kompromiss for levendefødere og kampfisk.
Dagens prøvesvar - hva gjør jeg i dag?
NH3/NH4: 0 - gullende gul
NO2: under 0,01 (syns fortsatt det er vanskelig å skilne de to nederste i lampelys, men 12-åringens friske øyne sier den er mest lik den nederste.

GH: 0 (blir grønt fra første dråpe - veeeeldig svakt, men uten antydning til rødt)
PH: 7,2-7,3

Temp i karet er nå 25 grader. Det er 48 timer siden siste vannskifte, 14 timer siden mating (mater litt nå).

Jeg reiser bort i morgen tidlig, og kommer hjem på søndag formiddag. Jeg har matere her fredag/lørdag, men ikke noen som kan måle eller bytte vann. Hva gjør jeg i dag/kveld?

(GH-justering foretas etter høstferien, om det ikke er kritisk for dem å ha det slik halvannen uke til. Er det derfor guppyene mine er så pjuske nå? Platyene ser ut til å muligens klare seg litt bedre - men en av guppyene sliter. Kan jo være den har fått for store skader...
Hvis det er kritisk får jeg se om jeg får tak i noe jeg kan ha i karet på søndag - jeg fatter bare ikke hvordan - jobber døgnet rundt fra i kveld til lørdag kveld/natt. Jeg forstår ikke helt hva kalsiumsulfat er og hvordan det brukes? Skal i nærheten av Alna i morgen tidlig, kan evt. stikke innom der på veien og ta med noe hjem?)
Da har det gått bra da, så deilig ))
Bare mat i kveld som vanlig. hvis noen skal mate for deg mens du er borte, så vær 100% sikker på at vedkommende ikke gir for mye !

Flott temp også...fin utvikling hos deg, og du får igjen for strevet. Om det ikke blir målinger før på søndag, er ikke så farlig...så lenge det likevel ikke blir noen vannbytter. Du får måle og bytte vann når du kommer hjem på søndag.

GH er egentlig litt kritisk, ja. Kalsiumsulfat og magnesiumsulfat er pulver...kjemisk sett mineralsalter. Hvis du skal innom Alna i morgen, kan du jo prøve å få med deg en boks GH/TH+ ? Den har riktig forhold mellom kalsium og magnesium. Bruksanvisning står på boksen...
Supert - takk igjen. Da stikker jeg innom der i morgen - eneste dyrebutikken jeg setter min fot i fremover. Så hever jeg første hakk søndag ettermiddag, og fortsetter utover.

Jentene mine mater her til vanlig, og de mater fredag/lørdag også. De vet at det er viktig med LITE mat - selv om de gjerne vil mate mer og fra hånden... Tror det skal gå greit.
Ikke la jentene stikke labbene i akvariet, da...
Søren, at jeg ikke har tenkt på den GH'en før, da kunne du fått med deg noen doser GH/TH+ fra meg! Jaja... :-S Hvis du ikke får tak i noe i morgen tidlig, kan du bare gi beskjed, så kan jeg sende til deg i morgen, da bør det komme fram i tide.
Tilfeldig bekjentskap
© Håkon Kolderup
Reklame for plussmedlemskap