Frustrert over ulike råd i hver eneste butikk... (side 12)

Hehe- jentene mater jevnlig. De har alt blitt vant til å vaske seg lenge, uten såpe, før mating. Og de har ikke hendene i vannet, selv om de har veldig lyst. De er 7 og 11 og ansvarlige jenter, så jeg håper de gjør som de vet de skal. Eldstemann har fått oppgaven å fiske ut evt. døde fisk mens jeg er borte - og da må jo hendene oppi. Men jeg håper for all del hun slipper det...

Takk Kuledrøm - da smser jeg deg om de er tomme der i morgen. Vil jo gjerne klare meg selv, men supert at du tilbyr deg en backup. Jeg visste ikke at GH var så viktig - jeg kan ikke noe om vannkjemi, og har bare vært fokusert på giftstoffene. Får lese meg opp på GH etter høstferien. Og alt annet.

Jeg spør sikkert om mye her inne som jeg kunne funnet svar på andre steder i forumet. Jeg er SÅ takknemlig for at dere orker å svare - for jeg har ikke helt tid og energi til å søke. Søkte litt på heving av GH, men det er vanskelig å finne tråder jeg stoler på, og de fleste var veldig gamle.

Så takk igjen for super backing til en litt oppgitt akvarist.,

Datteren min forbereder for øvrig klagebrev til senterlederen der vi fikk dårlige råd. Og hun har bestemt seg for å starte dyrebutikk når hun blir stor, og jule opp alle ansatte som gir dårlige råd.... Litt frustrert stemning her, når fiskene våre er syke og mamma sliter seg ut på dem
God tur

Mine fisker klarer seg i en uke+ uten tilsyn om jeg skal bort
Det er et stort + med levende planter.
Jule opp de ansatte...! Haha, nå lo jeg godt!! Det er nok mang en dyrebutikkansatt som burde fått litt ris på rumpa si, ja... ;-D

God tur, og bare å smse hvis det skulle bli nødvendig.
Så flott...du har allerede eget oppdrett på neste generasjons akvarister ! Enda en bonus, vil jeg si, de kommer aldri til å glemme det de har lært på denne opplevelsen.

Ha en god jobbtur, og prøv å arkivere akvaristikken til du kommer hjem. Du får så allikevel ikke gjordt noe fra eller til, og det hjelper ikke å bekymre seg
Status og flere spørsmål
Hei alle snille
Da er tur 1 ferdig - 4 dager med jobben. I morgen bærer det på høstferie, men først må det jobbes litt i akvariet.

Jeg satser på å ikke mate den uken jeg er borte. Karet er fullt av både levende planter og etter hvert noe alger, så jeg tror nok de klarer seg - det er heller ikke så mange fisk å dele på.
Det har heldigvis ikke vært noen flere fiskedødsfall mens jeg har vært borte - to fisker døde forrige helg, de andre henger med. Så da er det to guppy, to platy, to ancistruser og 1 kampfisk som skal klare seg uten mat i et 125 liters akvarie med sikkert 9-10 planter en snau uke.

Den ene guppydamen som var gul og litt stusselig er blitt blankere i skinnet igjen, og henger med. Og nå skal de få litt bedre GH. Var og kjøpte GH+ på Alna på torsdag, de var helt enige med dere om at GH på 0 IKKE var bra for guppyene mine. Og så fine fisker de har der!!!! DET er noe annet enn på sjappa her - ingen tvil om hvor nye fisk skal kjøpes når vi kommer så langt.

Jeg skjønte at det var best å la det gå litt tid mellom hver GH-heving, og at hver dose GH+ hever med ca 3 enheter. Ble anbefalt å gjøre hevingene ved de ukentlige (juhuu) vannbyttene, er dere enige i det? Da antar jeg at det tar 3-4 uker før guppyene har optimal GH, men det er i hvert fall på vei i riktig retning. De mente også at GH på 8 var tolererbart for kampfisken min, så da krysser vi fingre for det.

Skal måle vannverdiene nå før vannbytte - DET er jeg spent på. I'll be back.
Jada, enig i alt ang. GH...sakte og pent

Venter spent på målingene....
NH3/NH4: 0
NO2: under 0,01
PH 7,5

Logget ikke GH - antar den var null. Tilsatte økepulver ved 40+ liters vannbytte, foret med artemia og erter, og klar for høstferie etter rydding av rest-erter.
Da ser det ut som om akvariet er innkjørt. Gratulerer! Ukentlige vannbytter er mindre stress
Da er du så godt som i mål
Virkelig bra jobbet ! Vet at dette har medført mye stress og tatt krefter som kanskje skulle vært brukt til andre ting, det står virkelig respekt av din innsats.
Strålende! Jeg var spesielt spent på om guppyen ville klare seg, og det gjorde hun jammen. Ammoniakk og nitritt var jeg ikke særlig bekymret for, du har jo tross alt distriktets beste nitrifikasjonsbakterier, hehehe.... ;-D Og hvis jentene var innom og fôret, har de vært kjempeflinke til å gi passe mengde mat

Håper dere får en helmax høstferie nå da, kos dere!
Tusen takk !! Tør ikke tro det før jeg kommer hjem søndag, men håpet er jo der. Nå er det uansett ikke noe jeg får gjort.

Dette må virkelig være learning by doing, definitivt ikke å anbefale.
Nærmer seg hjemkomst. Begynner å grue meg litt...
Tenk om alle fisk er døde?

Jentene har fremdeles ikke tilgitt meg at fisken ikke får mat på nesten en uke. De mener det er dyreplageri. Bør jeg mate forsiktig søndag siden d r lenge siden sist mating?
Du skal se dette har gått fint.
Gi dem halvparten av vanlig fôring du

Jeg tror jeg er i gang...
Kom hjem fra høstferie i går, til sultne - men levende fisk.

Vannverdier
NH3: 0
NO2: 0
NO3: 0,5-1
PH: 7,5
GH:4

Matet bittelitt - gjorde 30 liters vannbytte m/slamsuging og GH+ et par timer etterpå - og matet litt til. VELDIG sultne små, men glade og i farta. Ikke mye alger heller syns jeg.

Gule guppyer er blitt blanke igjen, og ingen av dem ser ut til å ha tenkt å dø. Kampfisken krangler ikke med guppyene vi har nå. Ancistrusene har vokst 1/2 cm på uka jeg har vært borte - og begynner å bli store (de var på str med guppyene - det er de ikke lenger). Snegler har jeg en gjeng av - men plukker noen i blant, og plantene ser ut til å - om ikke vokse - så i alle fall overleve der de er.

Så da er jeg over det verste. TUSEN TAKK TIL SILVERSHADED for støtte og trøst i tunge tider, TUSEN TAKK TIL KULEFISK for boost til filteret mitt, gode råd og støtte underveis, og til alle dere andre som har skrevet og heiet og tipset her inne. Jeg kunne ikke klart det uten dere.
Og f*en ta alle dyrebutikker som syns fisk bare kan dø i prosessen med å få et akvarium opp og stå.
Fiskekjønn og antall fisk
Vi kjøpte - etter råd fra dyrebutikken - to hunner og en hann av både platy og guppy ved oppstart. Trodde vi. Nå er jeg ikke lenger så sikker.

Vi kjøpte en blå guppy hann, en rød guppy hunn og en nærmest gjennomsiktig guppy hunn. Den gjennomsiktige døde under innkjøring av karet. Hun fødte et kull før hun døde - de er spist opp for lengst. Den røde hunnen viste seg raskt å være en rimelig intens hann, noe selv jeg ser nå. MEN - jeg lurer på om den blå hannen min kanskje kan være en dame... Den var nemlig ganske rund i magen da jeg kom hjem fra høstferie - der de andre var veldig tynne etter en uke med egenjakt av mat.

Vi kjøpte også det dyrebutikkjenta mente var to hunner og en hann platy. Men de syns jeg ser kliss like ut alle sammen.

Så i ettermiddag kommer det bilder av de fire små jeg har igjen - så håper jeg dere vil hjelpe meg å kjønnsbestemme dem. Om noen uker tenker jeg nemlig at det kanskje er på tide å kjøpe litt flere fisk (skal ha stabile nullverdier med ukentlige vannskift noen uker til først), og da vil jeg gjerne treffe på kjønn. En ting er å dra i butikk som faktisk ser forskjell på gutter og jenter (les: Alna) - en annen er å vite hva man har fra før...

Et annet spørsmål: I en 125 liter tank - hvor mange fisk bør jeg ha? Jeg har ikke tenkt å overbefolke karet - men kunne tenke meg et par platy og et par guppy til - alternativt en av hver og 3 av et annet slag som går sammen med dem. Det er noen med striper som de sa i dyrebutikken (SIC!) at passet godt sammen, men jeg er usikker - husker heller ikke hva de het. Formlike som platy.
Blir det for mye med 4+4 eller 3+3+3 når det er en kampfisk og to ancistruser der samtidig?

Jeg syns algeballene er så søte - er de greie, eller forurenser og ødelegger de miljø? Tror det er algeballer da - runde grønne mosedotter. Kunne tenke meg et par av dem.
Vi trekker et lettelsens sukk, Sissan
Dette har gått over all forventning...takket være din dedikerte innsats og litt hjelp og oppmuntring på veien. Nå er det bare å få orden på GH, så har du snart et livlig lebendeføder-kar !
Hurra! Så fint at fiskene klarte seg gjennom høstferien, og at alt fortsatt er i orden!

Antall fisk er noe jeg ikke har så god greie på, så jeg håper noen andre kan svare deg bedre på det. Jeg ville tenkt at det ikke skader å få inn noen platy og guppyer til, men så har jeg ikke noe kunnskap om hvor mye yngel det blir i et selskapsakvarium med diverse fisk, inklusive en jaktlysten kampfisk. Hvis du vil tilrettelegge for at endel yngel overlever, er det ihvertfall lurt med mye planter og moser som ynglene kan gjemme seg i.

Lurer på om den fisken du ble anbefalt kan være sebrafisk? Litt tynnere enn platy, men... Det er i såfall en hyperaktiv stimfisk som du bør ha mange av. Den yngler også lett står det, så spørs om det da fort kan bli litt mye fisk? Kan jo hende mallene dine begynner å yngle også, hehe... ;-D

Algeballer har bare positive sider, såvidt jeg vet. Her kan både gode bakterier og andre små skapninger trives (mens snegler ikke liker dem), og de er veldig hardføre. Pass på å få ekte vare, det fins også kunstige. Jeg har noen i rekekaret mitt, og det går greit, de ligger nå bare der og samler opp litt småsnacks rekene kan pusle med. Kan samle seg endel grums under dem hvis du ikke flytter litt på dem jevnlig.
Jenter eller gutter?
Here we go - hva er dette? Den gravide blå er som sagt kjøpt som hann-fisk...
Kan du ikke se hvilke som har "penis-sverd" og hvilke som ikke har det ?
Nix. Har prøvd - skjønner ikke greia.
Så skjønner jeg jo generelt ikke stort av sånne manne-greier for tiden da
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap