Annbefale fisk til nybegynner?

Jeg har veldig lyst å skaffe akvarium igjen. Elsket å drive med det da jeg var barn, men da kunne jeg desverre ingenting så at det gikk bra oppi der var bare flax :P

Har mest lyst på slørhale, men disse vokser jo en del(eller er det bare gullfisken?) og spiser små?
Også synes jeg så synd på "kampfiskene" i butikkene at jeg vil kjøpe en slik også + de er nydelige , men sist jeg hadde en satt han fast i pumpen (skal kjøpe ny pumpe) og ble spist på av de andre fiskene, hvilke fisker passer sammen med disse?

Vannet fra springen er ikke renset i annet en filter, er det et problem?

Skal ha litt størrelse på akvariet men ikke noe kjempe svært, men større enn de vanlige nybegynner akvariene.


Kan noen anbefale fisk og vannkvaliteten, lyset, varmen osv de trenger?

Ønsker virkelig ikke å drepe noen av fiskene eller at de skal lide på noen som helst måte. Vil ikke spørre dyrebutikkene. føler de mister litt troverdighet når de selger ipad str. akvarier :P
Slørhalene blir veldig store og kan leve i over 20 år, skal helst ha opp mot 200 liter eller mer, selv om mange har dem i bolle dessverre og er stolt over å ha fått dem til å leve i noen få år.. Slørhale spiser også gjerne andre fisker den får plass til i munnen, en annen ting er at de skal ha kaldere vann enn de fleste andre fiskene som selges i butikk.

Her er profilen til slørhale på akvaforum - http://akvaforum.no/profile.cfm?id=6286

Jeg synes at de fleste som ikke vil kjøpe noe virkelig stort bør tenke på 60-80l hvis de vil ha et ikke altfor magert utvalg av fisketyper og antall. Enkle fisker å få til er som regel de fleste vanlige stimfiskene som guppy, molly, kardinaltetra, neontetra, platy, osv.. En kampfisk kan gå om man begrenser utvalget av andre fisker, disse er utrolig motstandsdyktige og blir gjerne stjernen i akvariet når man har andre stimfisker. Slørhaler er også veldig motstandsdyktige og enkle men krever mye mer plass.

Hvis du vil gå for 40l eller mindre er det også muligheter, men jeg ville ikke gått for mindre enn 30l desto mindre du bare vil ha en kampfisk med noen reker og snegler...

En ting å bemerke seg er at desto mindre liter vann desto fortere svinger vannverdiene og mer stell krever det, hvis du vil og har muligheten ville jeg gått for 100-200 liter for da har du så mange flere muligheter. Det første du burde gjøre er å finne størelsen du vil ha, så ta det derfra, eller en spesifikk fisk og så finne størelsen på akvarie og andre fisker som kan kombineres.

Bruk fiskedatabasen her på akvaforum!

Det er mtt råd, men du får sikkert bedre av andre her =)
Før du bestemmer deg for noen som helst fisk bør du måle vannverdier i krana. Så kan du se på fisk du ønsker deg og se om de passer til vannverdiene du har. Da kan du enten bufre vannet med midler sånn at det passer til fisken, eller gå videre til en annen fisk du vil ha.

Men før det igjen er det mye teknisk utstyr og sånn som må bestemmes. Jeg tolket det at du ikke har akvariet fra før. Det er mye greier med akvariet, og fisken er egentlig bare pynten på kaka. Du må tenke på innkjøring (anbefaler at du leser her). Og ikke spør butikken om fiskesammensetning og teknisk og hva de anbefaler osv. Spør her. De vil nok bare selge. Hvis man spør "Kan jeg ha..." så er 97,5% av tiden svaret ja, selv om du slettes ikke kan. Det er unntak så klart, og det er butikker som faktisk er flinke, men jeg har ikke kommet over noen sånne enda.

Ellers så har Chrism kommet med gode råd
Hei, og velkommen til Akvaforum

Du har allerede fått noen gode råd, her er mine råd:

1) Størrelse på akvarium: 100 liter +/- er optimalt for en nybegynner - lettere å holde stabile vannverdier enn i små kar, flere mulige fiskevalg, og samtidig "overkommelig" mht vedlikehold osv.

2) Filter ("pumpe"): Skaff et filter med god gjennomstrømning og stort volum av filtermedier, gjerne et utvendig bøttefilter. Hvis akvariet er 100 liter, ikke kjøp et filter som er beregnet på fx 50-100 liter, kjøp heller et som er beregnet på litt større akvarier så du slipper at filteret opererer helt i grenseland av sin kapasitet.

3) Vanntester: Aller først - mål vannverdier i kranvannet med dråpetester, helst fra JBL. Du bør måle ofte til daglig i akvarievannet under innkjøring (ikke kjør inn med fisk i karet!). Og etterhvert skal du måle ukentlig i akvarievannet som del av rutinen. Du trenger tester for NH3/NH4, NO2, NO3, pH, GH og KH. Kan kjøpes på nett.

4) Bunnlag: sand er enklere å holde rent enn grus. Sats på sand som ikke påvirker vannverdiene i særlig grad, f.eks. rådasand.

5) Planter: Suger opp overskuddsnæring, og gir fiskene gjemmesteder. Et must, vil jeg si.

6) Innkjøring: kjør inn fiskeløst med Salmi. Du får oppfølging og hjelp her på forumet underveis hvis du trenger det. Du lærer mye av denne prosessen, og kan bruke ventetida på planlegging og å sette deg inn i ting. Alternativet er å mate filteret med fiskemat, men det gir mer usikkert resultat. Med Salmi bygger du opp en stor koloni av de viktige filterbakteriene, og ved prosessens slutt kan du tilføre alle fiskene samtidig i stedet for noen få i slengen. Innkjøring tar oftest 4-6 uker. Enten du mater filteret med Salmi eller fiskemat, skal du ikke ha fisk i karet før filteret er ferdig innkjørt og giftstoffene NH3/NH4 og NO2 ligger stabilt på 0. Noter deg at NH3 og NO2 vil ligge på 0/lav verdi også helt i starten av prosessen, ikke la deg lure av det! Mengden giftstoffer vil øke, for så å avta etterhvert som bakteriekolonien får bygd seg opp.

7) Fisk: når du vet vannverdiene i kranvannet og størrelsen på akvariet, kan du begynne å tenke på fiskesammensetning. Fiskene må passe til vannverdiene, de må kunne leve sammen i "harmoni", og de må passe til akvariestørrelsen. Ikke kjøp fisk som vokser seg for store i forhold til akvariestørrelsen. Antallet må være passe i forhold til størrelse på kar og filterkapasitet. Og noen fisker lever i grupper/stim, så ta hensyn til det og skaff det antallet som trengs for at de skal trives og føle seg trygge. Bruk fiskebasen og forumet aktivt for å finne ut hva som er optimalt.

8) Lys: nå i starten er lystida det viktigste, for å holde alger i sjakk. Du kan prøve 7-8 timer med lys i døgnet, evt. enda mindre. Bruk timer for å slå lyset automatisk av og på.

Så - litt generelle fisketips, siden det egentlig var det som var spørsmålet ditt:
Som nevnt av de andre - slørhale/gullfisk utgår hvis du ikke skal ha veldig stort akvarium. Den typiske nybegynner-kombinasjonen av levendefødere (høy pH og GH) og tetraer (lav pH og GH) er ikke å anbefale pga vidt forskjellige krav til vannverdier. Kampfisk (relativt lav pH og GH) passer bedre med tetraer enn med levendefødere, både mht vannverdier og pga aggresjon/finnenappe-problematikk. Fredelige maller som corydoras og otocinclus skal kunne fungere med kampfisk. Aggressive/territorielle fisker som gurami og ciklider passer vanligvis ikke med kampfisk. Tenk også på at man kan ha reker og snegler - artige dyr. Snegler skal oftest ha høy pH og GH, og passer fint med levendefødere. "Nybegynnerreker" (Neocaridina sp.) kan gå i både surt og "lett" basisk vann.

Men uansett: Vannverdiene og størrelse på akvarium er helt avgjørende.
Tusen takk :)
Tusen takk for alle rådene

Visste ikke at det tok så lang tid å klargjøre akvariet :S Men det er ikke noe problem

Skal vente med å bestemme fisk til alt er klart.
Synes det virket lurt det med at kampfisken blir akvariets stjerne sammen med stimfisk

Og så lurer jeg på om maller spiser alger? De ser jo sånn ut.
Også om algefisker passer i alt vann? Har vartfall sett de i de fleste akvarier

Hadde guppy før men ble så mange av de, samme med sneglene som kommer som bonus i plantene avogtil :P Reker virker skumle når jeg renser i akvariet


Maller er en stor orden med mange forskjellige arter. Noen er carnivore (kjøttetende), noen er herbivore (planteetende) og noen er omnivore (altetende). Den du tenker på er nok ancistrus sp. oppdrettsvariant. Den kan nok ikke leve i alle slags vannverdier, men den er ganske åpen som du ser på profilen. Som du sa er denne ancistrusen å finne i mange, mange akvarier. Den er nok stemplet som en vaktmester i akvariet og forventet til å spise alger. Den er ikke kjempe god på det. Det er ihvertfall flere gode algespisere som noen snegler, reker (f.eks. amanoreker), og noen fisk som otocinclus og siamesisk alge eter.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap